Mezi elektromobilisty se objevuje nový nešvar. Z tolerantního a ochotného chování se stává drsný boj o každý kabel

Když elektromobilita začínala, bylo vozů s čistě elektrickým pohonem opravdu poskrovnu. Není se čemu divit. Byly poměrně drahé a jejich dojezd nebyl nijak velký. Dalo by se říct, že je kupovali hlavně fanoušci. A ti k sobě také byli přátelští a ohleduplní. Nyní už se elektrická auta stávají běžnější věcí. A podle toho to také může vypadat na nabíječkách. A současné ceny elektrické energie k tomu jenom přispívají.

Záměrné blokování nabíječek

Mnozí využívají nabíječky doslova jako parkovací místa. Připojí kabel a ke svému vozu se vrátí až za několik hodin. Nabíjecí místa tak využívají spíše jako parkoviště než prostor, kde mohou doplnit potřebnou energii. I proto provozovatelé nabíječek začali účtovat nejenom za odebranou energii, ale také za blokování nabíječek.

Podobné je to v nákupních centrech. Na parkovištích, ale například i v podzemních garážích. Sem mnozí jezdí dobíjet zdarma, k čemuž je vedou především stoupající ceny elektřiny a drahé domácí nabíjení. Mnozí tak na nabíječkách doslova parkují, a i několik hodin je blokují ostatním. Ti tak mnohdy mají smůlu a musí hledat jiná místa.

Zdroj obrázku: Freepik

Vypojování kabelů

Někteří elektromobilisté jdou ještě dále. Když vidí připojené auto, které se nabíjí, neváhají zastavit hned vedle a doslova mu ukrást kabel. Ten sice bývá ve většině případů uzamčený, ale stačí najít na stojanu tlačítko k jeho vypnutí. V tu chvíli se bezpečnostní systémy vyřadí a kabel je použitelný. Jde o poměrně neslušné chování, které může mnohdy vygradovat minimálně drsnou hádkou. V mnoha případech to ale první řidič ani nemusí zjistit, pokud ten druhý po dobití svého vozu vrátí kabel zpět a odjede. Mnozí tak dávají vinu chybě dobíjecí stanice, ale realita je trochu jiná.

Blokování míst

Mnoho dobíjecích stanic funguje na principu určitého sdílení dostupného proudu. Kdo proto hledá možnost rychlého nabití u prázdné stanice, záměrně k ní zajede tak, aby zablokoval volná místa u ní. Jiný řidič tak nemá možnost dobíjení a celý rezervovaný příkon může jít jenom do vozu toho, kdo přijel první. Ani toto chování není nijak slušné.

Zdroj: https://www.virta.global/hubfs/Downloadables/Guide_for_public_charging.pdf