Mitsubishi Outlander PHEV, jednička mezi plug-in-hybridy

Mitsubishi Outlander Phev 03

Není tomu tak dávno, co jsme v redakci otestovali klasický naftový Outlander, a to převážně s kladným výsledkem, který vyzdvihoval jeho víceúčelovost, praktičnost a vnitřní prostornost. Nyní tu však máme jeho zelenějšího sourozence, a to Mitsubishi Outlander PHEV, tedy vozidlo se specifikací Plug-In-Hybrid a vozidlo, které se pyšní přívlastkem nejprodávanějšího plug-in-hybridu v Evropě.

Mitsubishi Outlander a jeho aktuální generace je celkem kompaktní a pohledné vozidlo. Námi testovaný vůz navíc disponoval nejvyšší výbavou a limitovanou edicí „100 let“ a nutno říci, že kombinace je to opravdu velmi elegantní.

O pohon tohoto originálního SUV se stará dvojice elektromotorů pohánějících přední a zadní nápravu (každý z nich o výkonu 60kW), dále pak zážehový benzínový čtyřválcový dvoulitr s maximálním výkonem 89 kW s generátorem, který přeměňuje výkon spalovacího motoru na elektřinu dobíjející akumulátor nebo vypomáhající elektromotorům. Celkový výkon této hybridní soustavy pak ve výsledku činí 149 kW (203 koní).

Pohonné ústrojí disponuje různými druhy jízdních režimů. Od čistě elektrického pohonu EV MODE s udávaným dojezdem 54km, přes režim SERIES HYBRID MODE, kdy se o pohon starají opět oba elektromotory, společně za účasti běhu motoru spalovacího, který však pohání generátor, který následně vyrábí elektřinu pro baterie a elektromotory. Přítomnost generátoru přispívá samotné efektivitě, kdy motor nepohání žádnou převodovku atd. a je tak více účinnější. Třetím režimem je PARALLEL HYBRID MODE, který nastává při prudké akceleraci, nebo při rychlostech nad 120km/h. V tomto režimu spalovací motor pohání přímo přední kola, kola jsou dále poháněna také elektromotory, k dispozici máte tedy již zmiňovaných, celkových 149 kW výkonu.

Mohlo by vás zajímat:  Honda představil nový vodíkový koncept

U voliče jízdních režimů jsou navíc k dispozici ještě tlačítka CHRG, SAVE, EV, 4WD. Osvětleme si tedy, o co se vlastně v podání Mitsubishi Outlander PHEV jedná.

První dvě zmiňovaná tlačítka Vám umožňují jistou predikci jízdy a možné ovlivnění jejího budoucího stylu. Tlačítko CHRG (CHARGE), zde se vozidlo během jízdy snaží co nejdříve dobít baterie pomocí spalovacího motoru a generátoru. Výhodné pro případ, kdy například víte, že poslední část cesty pojedete městem. To poté můžete s lehkostí projet (proskákat v kolonách) čistě na elektřinu, bez použití spalovacího motoru. Tlačítko SAVE Vám pro změnu bude udržovat aktuální stav baterií, který byl v době aktivace této funkce, pro pohon se tedy využívá hlavně spalovacího motoru. Při aktivaci režimu EV nastává čistě elektrický pohon. Režim 4WD dělá z Outlanderu permanentní čtyřkolku s rozložením točivého momentu v poměru 50:50.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagen Amarok 3.0 V6 PanAmericana

O pohon 4WD se vcelku logicky starají oba elektromotory, díky tomuto řešení vozidlo postrádá jakoukoliv hnací hřídel k zadní nápravě. Jízda v terénu se v tomto režimu za čistě elektrického pohonu stává originálním a nevšedním zážitkem.

Samozřejmostí je ale také jízda v režimu Eco, kdy vcelku logicky dochází ke snížení výkonu vozu. Aby toho všeho nebylo málo, pádla pod volantem, kterými je vůz vybaven, slouží k rekuperaci elektrické energie (k dobíjení). Jedná se o šest přednastavených stupňů rekuperace, které volíte právě zmiňovanými pádly. Ve skutečnosti to nejvíce připomíná jakousi „motorovou brzdu“, při které však ale dochází k dobíjení.

Toť vše k ovládání vozu, primárně se to může zdát poněkud složité a překombinované, ale věřte, že na ovládání vozu si zvyknete opravdu rychle.

Dobíjení Outlanderu PHEV probíhá buď z klasické domovní zásuvky 230 V, kdy dle výrobce dobití do plna zabere cca 5 hodin, nebo z veřejné rychlodobíjecí stanice. Tady se do plného stavu dostanete cca za 1 hodinu nabíjení (80% za cca 20 minut, zbytek kapacity jde již o něco pomaleji).

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Karoq 1.6 TDi DSG – skvělé rodinné SUV

Mitsubishi Outlander PHEV je zajímavou a dobrou volbou v daném segmentu. Osobně na něm oceňuji právě sílu jeho elektrického pohonu. Dvojice elektromotorů o výkonu 2 x 60kW je jednoduše znát a v případě nabití, je potřeba pomoci od spalovacího motoru velmi malá. Spotřeba Outlanderu PHEV je odvislá od prostředí, ve kterém se pohybujete a od toho, jak jste schopni vozidlo dobíjet. Základem úspěchu je samozřejmě časté dobíjení a spíše městský provoz. Zde jste schopni, v rámci rekuperace energie, naspořit i nějaké kilometry. My jsme se po týdenním testu pohybovali okolo 57% času stráveným jízdou na elektrickou energii s průměrnou spotřebou okolo 5,5 litrů benzínu na 100km. Do toho však musíme započítat i 400km dlouhý výlet, zahrnující velké procento dálnic. Jednoduše řečeno, Mitsubishi Outlender PHEV na nás udělal velký dojem. Cenová politika značky je již delší dobu celkem příznivá a to samé platí i o tomto modelu. Mitsubishi Outlander PHEV je v rámci výbavy INTENSE+ a aktuální akční ceny nabízený za 1 179 900 Kč vč. DPH.

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora