Mitsubishi Pajero Expedition – cesta ke svobodě

1

Automobilka Mitsubishi k příležitosti 100 letého výročí značky představila své ikonické modely Pajero a L200 ve speciální úpravě Expedition. Dle samotných slov českých představitelů Mitsubishi mají tyto vozy prezentovat vztah automobilky k výrobě spolehlivých, robustních a odolných vozů, které jsou doma nejen na silnici, ale také v terénu.

My jsme si k redakčnímu testu vybrali právě model Pajero, protože dvoustovka v klasické „civilní“ verzi prošla naším redakčním testem celkem nedávno. Dalším důvodem je jisté důstojné rozloučení s tímto modelem, Mitsubishi se bohužel rozhodlo model Pajero  přestat vyrábět. Pro nás vcelku nepochopitelný krok, ale situace na trhu se jednoduše vyvíjí jiným směrem. Vozy s poctivým objemem motoru a klasickým žebřinovým rámem už zřejmě přestávají být „in“ (dále navíc nesmíme opomenout problematiku okolo emisních norem).  Nezbývá nám tedy nic jiného, než doufat v návrat této legendy.

Úpravy obou expedičních vozů se nesou v duchu jednoduchosti a dostupnosti ve snaze o oslovení co největšího počtu potencionálních zákazníků. Verze Expedition tedy disponuje technickými úpravami a dovybavením jakými jsou například off-roadové pneumatiky Nokian Rockproof, uzávěrka mezinápravového a zadního diferenciálu, nebo kompletně zakrytý podvozek pět milimetrů silným plechem. Pajero Expedition je dále také vybaveno navijákem, který je uložen v zavazadlovém prostoru, a je možné ho použít jak v přední, tak i zadní části vozu.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Citroën DS3 1.6 THP 155

K uspokojení požadavků každého cestovatele, který se nebojí vyjet dál než na pole za domem, bylo testované Pajero vybaveno nezávislým topením, kompresorovou lednicí, rozkládacími židlemi a stolem. Všechny tyto propriety jsi v klidu a s přehledem rozložíte pod dvoumetrovou markýzou Rhino-Rack Sunseeker.

Nejzajímavější z celé trampské výbavy Pajera je to, co si po celou dobu vezete na střeše. Zde se nachází střešní stan Miggiolina Airlander v podobě výsuvného střešního boxu. Po chvilce snahy a po pár otočkách příslušnou klikou máte k dispozici příjemné trojlůžko a to včetně matrace, osvětlení, nebo sítě proti hmyzu. K dispozici je Vám také hliníkový žebřík, který tuto střešní ložnici s výhledem „na co aktuálně chcete“ zpřístupňuje.

Testované Pajero Expedition je jednoduše společníkem pro ty, které touží po volnosti a jisté nespoutanosti. Pajero Vás dostane do všech možných i nemožných míst a k tomu všemu Vám nabídne prostorný interiér, příjemné zázemí a také ložnici s výhledem.


O pohon této expediční parády se stará přeplňovaný vznětový čtyřválec o poctivém objemu 3,2 litrů, který byl spojen s pětistupňovou automatickou převodovkou. Projev tohoto nafťáku je jednoduše skvělý, již při prvním nastartování je vám okamžitě jasné, že „Hliník“ je přítomen a vše je tedy v naprostém pořádku. Jeho výkon 140 kW a nejvyšší točivý moment 441 Nm jsou toho jen důkazem. Úprava Expedition sebou přinesla také jistý nárůst váhy, přesto s tím ale tato pohonná jednotka nemá sebemenší problém. Rychlejší přesuny po dálnici nejsou žádným problémem, rychlostní limit pak určují akorát off-roadové pneumatiky, které ve vyšších rychlostech celkem pochopitelně značně hučí. Spojení potentního motoru s automatickou převodovkou je v rámci terénu ideální a velmi komfortní. Projev automatické převodovky je takový poklidný a rozvážný : – ) . K vozu této kategorie a motorizace mi to ale nějak sedí a baví mě to. Spotřeba Expedičního Pajera se v průběhu redakčního testu pohybovala okolo 14 litrů nafty na 100 km. Jistou nutností a komfortem je potom přítomnost 88 litrové nádrže.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Citroën C-Elysée 1.2 VTi - Zpátky do minulosti

Interiér vozu působí již lehce letitým dojmem, přesto ale celkem honosně a bohatě. Bohatost je dána především tím, že základem pro expediční přestavbu byl vůz, který disponoval nejvyšší výbavou Instyle. Interiér dále nabízí opravdu velkou prostornost, kterou pocítíte také na velkoryse dimenzovaných kožených sedadlech. Mohutná přístrojová deska působí velmi přehledným dojmem a její ovládání je vcelku intuitivní. Multifunkční volant disponuje příjemným obvodem svého věnce a dává Vám velký pocit jistoty, že tento koráb máte plně pod kontrolou. Objemný středový tunel disponuje klasickou ruční brzdou, voličem automatické převodovky a dále voličem pohonného ústrojí. Jistá zastaralost interiéru je dána jejím dlouholetým setrváním na trhu a zde se zcela jistě potvrzuje pravidlo, že co funguje, není třeba měnit.

Mohlo by vás zajímat:  Mitsubishi Outlander PHEV, jednička mezi plug-in-hybridy

Základem testovaného expedičního vozu je již zmiňované naftové Pajero s automatickou převodovkou a nejvyšší výbavou Instyle, tu Vám prodejce aktuálně nabídne za akční cenu 1 134 650 Kč. Expediční úprava sebou přináší cca 16 položek, kde nejvyšší porcí, co se ceny týká, je zmiňovaná ložnice na střeše vozu, která přijde na cca 80 000Kč. Celková cena úpravy pak přijde na 342 000 Kč.

Testované Mitsubishi Pajero Expedition ukázalo jistou jednoduchost a dostupnost úpravy klasického off–roadu na expediční speciál. Vám tato úprava nabízí jistou svobodu a volnost, protože na místech, která s ním můžete objevit, jednoduše „holanďana s karavanem“ nepotkáte.

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora