Mnoho řidičů jezdí na rezervu, koledují si přitom o malér

Na českých silnicích narazíte na spoustu řidičů, které bychom mohli zařadit do škatulky „nesmyslný šetřílek“. Jde o motoristy, kteří se snaží za každou cenu ušetřit, ale většinou si počínají hodně nesmyslně, takže v konečném důsledku často prodělají. Okřídlené úsloví o tom, že nejsme tak bohatí, abychom si mohli dovolit kupovat levné věci, platí samozřejmě i při údržbě auta. Tentokrát se zaměříme na zdánlivě malý hřích, který se ale může ošklivě nevyplatit. Jde o jízdu na posledních pár kapek paliva v nádrži.

Zdroj obrázku: pixabay.com

Jako ve formuli?

Někteří řidiči, kteří na pumpu dojíždí doslova na poslední decilitr benzínu či nafty, dokonce tvrdí, že jsou jako piloti formule. Jízdní vlastnosti a rychlost formulí skutečně výrazně ovlivňuje množství paliva v nádrži, ale u monopostů ve formuli je rozdíl mezi plnou a prázdnou nádrží přibližně sto kilogramů, což je asi sedmina váhy celého vozidla. U běžného osobního auta je podíl hmotnosti paliva na celkové váze vozu zanedbatelný. Pokud ještě k tomu vozíte zbytečnosti v kufru či přihrádce spolujezdce, může být tato přidaná váha vyšší než váha pár litrů paliva navíc.

Rizika prázdné nádrže

Jízdou na rezervu si přitom koledujete o malér. V každé nádrži se hromadí nečistoty, které se usazují na dně a průběžně se dostávají i do motoru, kde jsou spáleny. Pokud je koncentrace těchto nečistot v palivu dostatečně nízká, nepředstavují pro motor ani další součástky žádné riziko. Pokud však spalujete palivo ze dna nádrže, poměr nečistot vůči palivu rychle stoupá a hrozí, že vám ucpou sání či ventily.

Zdroj obrázku: pixabay.com

V zimě se navíc k nečistotám přidává vlhkost, která kondenzuje na stěnách nádrže nad hladinou paliva. Vlhkost pak stéká na hladinu paliva a při tuhých mrazech může zamrznout. Malé krystalky ledu jsou podobně nebezpečné jako jiné nečistoty, na rozdíl od nich jsou navíc ostré. Vlhkost se také podílí na korozi součástí vstřikovače.

Zdroj: blikk.hu, Autorský text
Komentáře