Mnozí raději netopí, aby nezvyšovali spotřebu auta. Přitom tepelný komfort nestojí tolik

Věřte nebo ne, najdou se lidé, kteří raději ušetří pár drobných, než aby si v zimě v autě přitopili, nebo aby si pustili klimatizaci. A tak za volantem sedí navlečení v bundě, a často také alespoň během prvních minut jízdy v čepici a rukavicích. Takové podmínky pochopitelně nejsou při řízení optimální, a tak jsou tito skrblíci za volantem nebezpečnější než lidé, kterým se řídí o poznání pohodlněji. Ale vypnuté vytápění a klimatizace se mohou podepsat také na zamlžování oken.

Zdroj obrázku: pixabay.com

Spotřeba vytápění

V prvé řadě je třeba předeslat, že spotřeba vytápění a dalších prvků se liší model od modelu. V některých případech bývají tyto údaje alespoň orientačně uvedeny v manuálu od výrobce. Obecně však platí, že nejpřesnější čísla dostanete, pokud srovnáte jízdu po stejné trase za různých podmínek.

Ze statistiky německého automobilového klubu ADAC nicméně vyplývá, že každých 100 W energie, které vůz spotřebuje, zvyšuje kombinovanou spotřebu o 0,1 litru na 100 kilometrů. Pokud se pohybujete ve městě, zvyšuje se i tato „spotřeba navíc“, protože svou roli hraje nejen ujetá vzdálenost, ale také doba, po kterou máte vytápění puštěné.

Obecně platí, že moderní auta s nezávislým topením potřebují pro samotné vytápění kabiny výkon mezi 1 000 a 2 000 W, což je po přepočtu rovno 1 až 2 litrům paliva při kombinované spotřebě. Hodně záleží na tom, jak velké máte auto, a zda máte kromě ohřevu vzduchu v kabině zapnuté i jiné funkce, například vyhřívání sedaček.

Zdroj obrázku: pixabay.com

Spotřeba ostatních prvků auta

Abychom však nebyli na topení zbytečně přísní, pojďme se podívat na spotřebu dalšího vybavení vašeho auta. Také v tomto případě pochází data od autoklubu ADAC a jedná se o průměrné hodnoty, od kterých se může vaše auto mírně odchylovat:

  • Vyhřívání čelního skla: 800 W
  • Vyhřívání bočních zrcátek: 40 W
  • Puštěné autorádio i s reproduktory: 20 W
  • Přední i zadní světla: 160 W
Zdroj: Autorský text