Moto Guzzi odemyká bránu do budoucnosti modelem V100 Mandello, ukázkovým příkladem motocyklové inovace

Moto Guzzi oslavila v roce 2021 své 100. výročí a tento významný milník společnost bere jako základ, na kterém může začít budovat další století svojí historie. Budoucnost, která je již zmapována a díky níž bude Moto Guzzi pokračovat ve výrobě nádherných motocyklů: autentických a odvážných, věnovaných Guzzistům a všem ostatním, kteří chtějí patřit do rodiny Moto Guzzi. Moderních motocyklů překypujících šarmem, které se pyšní špičkovými technologiemi zaručujícími zábavu i bezpečnost a které jsou hrdě „Made in Italy“ v továrně v Mandello del Lario, která je i nadále epicentrem vášně pro Moto Guzzi. Legendární výrobní závod, který v nadcházejících letech získá zcela nový kabát díky ambicióznímu projektu restrukturalizace, rozšíření a rozvoje, se stane místem otevřeným všem, kdo chtějí sdílet vášeň pro značku s orlem ve znaku. Nová průmyslová vize založená na konceptech udržitelnosti životního prostředí a efektivního využívání zdrojů má za cíl ochránit „rodinné stříbro“ spojující tradici, inženýrství a design.

Jeden krok směrem k roku 2121 již byl učiněn a vzhledem k dosahu nového modelu Moto Guzzi V100 Mandello jde o hodně odvážný krok do budoucnosti. Číslo „100“ značí jednak první století, které nyní patří již minulosti, jako období vášně, dovedností, inovací a úspěchu, sportovních i komerčních, které umožnilo postavit některé z nejkrásnějších a nejoblíbenějších motocyklů na světě. „100“ zároveň symbolizuje druhé století, které právě začalo. A „100“ podle tradice Moto Guzzi vyjadřuje také objem nového velmi moderního motoru, základu pro řadu motocyklů nové generace, které se světu představí v nadcházejících letech.

Na prázdném listu papíru a se skutečně svobodnou fantazií značka Moto Guzzi vyvinula motocykl, který je svým stylem a obsahem velmi moderní, inovativní a nezaměnitelný. Spojuje sport a cestování, coby tradiční hodnoty Moto Guzzi, do jednoho jediného modelu. A tak V100 Mandello otevírá novou kapitolu v každém ohledu a interpretuje podobu sportovně-cestovního motocyklu inovativním způsobem a se svěží vizí. Kompaktní rozměry a dynamická sportovní jízda typická pro nejlepší roadstery se snoubí s pohodlím a ochranou cestovního motocyklu díky technologiím a aerodynamickým řešením, které využívá. V100 Mandello vyniká svou originalitou, která se vyhýbá jakékoli klasifikaci: nejde o kompromis, ale o konečnou syntézu kategorií, které byly až dosud považovány za diametrálně odlišné.

Obě verze se liší svou grafikou a výbavou, a zatímco již základní model Moto Guzzi V100 Mandello má velmi bohatou standardní výbavu, Moto Guzzi V100 Mandello S jde v oblasti výbavy a technologií ještě dál.

Charakter a autenticita v nadčasovém designu

Nový model je inovativní nejen pokud jde o koncepci a technologie, ale také ve svém elegantním sportovním designu, který vyjadřuje jednoduchost a sílu a je koncipován tak, aby přežil pomíjivé trendy. Stejně jako všechny Moto Guzzi, také V100 Mandello ve svém designu vyzdvihuje jedinečný a nenapodobitelný motor. Nadčasový styl má přitom daleko k nostalgii a dává charakteristickému rukopisu Moto Guzzi velmi moderní nádech. To potvrzují křivky nádrže, kterou jako by přímo tvarovaly svalnaté hlavy válců, boční panely pod sedlem, jejichž žebra přímo odkazují na legendární model Le Mans 850 z roku 1976, a horní kapotáž, pocta modelu 1981 Le Mans 850 III. Moto Guzzi opět dokazuje, že je jedním z mála světových výrobců, kteří inspiraci nemusí hledat nikde jinde než ve vlastní historii. Výzva, které návrháři Moto Guzzi Centro Stile čelili, byla komplikovaná a zároveň fascinující. S cílem dosáhnout u modelu V100 Mandello co nejkompaktnějších rozměrů skryli všechny technologie do štíhlé kapotáže a současně se zaměřili na ochranu a pohodlí jezdce, aby vytvořili skutečný tourer. Identita nové Moto Guzzi je okamžitě jasná a nezaměnitelná, ať se na ni podíváte z kterékoli strany. Světlo denního svícení, začleněné do čelního LED světlometu, kopíruje siluetu orla, zatímco z boku je odkrytý motor nedílnou součástí designu motocyklu, jako diamant zasazený do prstenu. Zadní část vyniká designem světel, inspirovaných přídavným spalováním leteckých motorů a podobných těm, které byly úspěšně použity u modelu V85 TT. Jedním z okamžitě zřejmých aspektů je významný a sofistikovaný důraz na detail, kterým je značka pověstná a který náročná klientela očekává. Prvotřídní zpracování přitom nekončí u kapotáže, která potěší každým centimetrem na pohled i na dotek, ale zasahuje až ke kapalinou chlazenému motoru, který je obdivuhodný jako celek. Velmi diskrétní umístění chladiče a absence jakýchkoli viditelných pryžových hadiček, stejně jako pečlivá práce na elektronických systémech, skrývající veškerou kabeláž, umocňují čistou krásu mechaniky.

Revoluční dvouválec „Compact block“.

V100 Mandello představuje mnoho důležitých technologických inovací. Je to první motocykl, který nabízí adaptivní aerodynamiku, a první motocykl se sofistikovanými elektronickými prvky, jako je šestiosá inerciální platforma, náklonové ABS, semi-aktivní odpružení a rychlořazení, abychom jmenovali jen několik nejvýznamnějších funkcí. Je to také první Moto Guzzi s novým motorem známým jako „Compact block“, jehož technické vlastnosti jsou moderní a sofistikované. Prvotní cíle projektu byly jasné: navrhnout konstrukčně a výkonově velmi moderní motor při respektování tradiční architektury unikátního podélného 90° vidlicového dvouválce s nenapodobitelným průběhem točivého momentu a zvukem. Kompaktní, lehký motor dává sportovnímu podvozku agilitu; a díky vysokému výkonu, charakteru a točivému momentu může fungovat v celé řadě dalších modelů a provázet Moto Guzzi v dalších desetiletích jejího života. Přitom je schopen vyhovět stále přísnějším emisním normám a potřebám moderních jezdců, kteří hledají vzrušení při každém otočení plynem, ale zároveň stále více sledují spotřebu paliva a náklady na údržbu. Proto se technici rozhodli pro zcela nový design, který nesdílí ani jeden díl s předchozími motory vyrobenými v Mandellu.

90° podélně uložený V-twin s kapalinovým chlazením a dvojitým vačkovým hřídelem v hlavě (DOHC), prstovými zdvihátky a čtyřmi ventily na válec. Účinný objem motoru je 1042 cm3, zatímco hodnoty vrtání a zdvihu jsou 96 x 72 mm. Nová kliková skříň využívá mazání s mokrou vanou s klikovou skříní, která je oddělena od olejové vany jazýčkovým ventilem. Tento systém umožňuje dosáhnout nižší výšky motoru díky mělčí olejové vaně, čímž šetří místo a snižuje hmotnost ve prospěch ovladatelnosti. Snížení množství maziva v klikové skříni navíc vede k menšímu tření, a tím i k nižší spotřebě paliva a zároveň přispívá ke snížení rozměrů. Velké úsilí bylo vynaloženo na snížení setrvačnosti na minimum (až o 50 % méně ve srovnání s předchozím motorem 1200 8V), aby se snížila hmotnost a zajistila se rychlá reakce. Protiběžný klikový hřídel neslouží k vyrovnávání sil prvního řádu, které jsou již díky 90° architektuře dokonale vyvážené, ale ke snížení točivého momentu při přetáčení ve prospěch jízdních vlastností a eliminaci nežádoucích reakcí při zrychlování nebo zpomalování. Toto řešení také umožnilo použít menší a lehčí klikový hřídel, což přispívá k celkové kompaktnosti a výkonu. Vnější blok klikové skříně má zároveň konstrukční funkci, zpevňující rám pomocí šesti upevňovacích bodů. Stupačky jezdce jsou uchyceny ke klikové skříni přes vložené gumové silentbloky, zatímco výjimečné vyvážení motoru zabraňuje jakýmkoli vibracím.

Zcela nový design dává motoru skutečně kompaktní rozměry. Nový agregát je o 103 mm kratší než small block V85 TT a lehčí než motor 1200 8V, poslední „čtyřventil“ od Moto Guzzi. Důležitým přínosem je také nová hydraulická vícelamelová mokrá spojka s antivibračním systémem, která je robustnější, spolehlivější, kompaktnější a lehčí než dosud používaná jednolamelová suchá spojka. Dokonce i alternátor zaujímá novou a výhodnější polohu, již není umístěn vpředu, ale mezi válci.

Nový dvouválec se také liší od všech motorů doposud vyráběných v Mandello del Lario svými hlavami válců, které jsou otočeny o 90°. Toto řešení zvětšuje prostor pro nohy a racionalizuje umístění komponentů v systémech sání a elektronického vstřikování. Dvě tělesa škrticí klapky mají kratší, rovnější vysoce turbulentní kanály, které mohou optimalizovat přívod směsi vzduchu a paliva do spalovacích komor, což přináší zřejmé výhody, pokud jde o výkon, průběh a spotřebu, stejně jako nižší emise. Použití rozvodu DOHC s prstovými zdvihátky umožňuje dosáhnout agresivnějšího zdvihu ventilů, což přispívá k vyššímu výkonu a zároveň k ideálnímu spalování a eliminaci jakýchkoli ztrát paliva. Elektronické ovládání plynu Ride-by-Wire zajišťuje jemnou reakci bez on-off efektu při otevírání a zavírání. Nový a účinnější hnací agregát je také výrazně tišší než předchozí motory 1200 8V. Rotace hlav válců umožnila konstrukci výfukového systému se dvěma zakřivenými svody, které přecházejí do výfukové koncovky se dvěma výstupy. Svody jsou pečlivě zakryty, aby proud horkého vzduchu směřoval pryč od nohou jezdce.

Šestistupňová převodovka využívá patentovanou technologii prvních dvou rychlostních stupňů se sníženou vůlí, která se již používá u V85 TT, která eliminuje jakékoli zpoždění při řazení, ale je zcela nová v tom, že je navržena speciálně pro tento motor. A rychlá odezva, kterou poskytuje nízká setrvačnost a velmi rychlé řazení, umožnila poprvé použít u motoru Moto Guzzi rychlořazení. Toto elektronické zařízení pomáhá jezdci při podřazení a řazení nahoru a zajišťuje bleskově rychlé řazení bez použití spojky.

Výkon je vysloveně sportovní, s maximální hodnotou 115 koní při 8700 ot./min, maximum točivého momentu je 105 Nm při 6750 ot./min, přičemž 82 % je k dispozici již při 3500 ot./min a omezovač je nastavený na minimálně 9500 ot./min. Tyto údaje efektivně demonstrují charakter a sílu nového motoru, stejně jako jeho zátah již při nízkých rychlostech a schopnost nabídnout zážitek z jízdy hodný jména Moto Guzzi. Moderní konstrukce však zajišťuje také příznivou spotřebu (4,7 l/100 km) a nízké náklady na údržbu s plánovaným servisním intervalem 12 000 km. Sekundární převod kardanem využívá hliníkovou jednostrannou kyvnou vidlici nyní umístěnou na levé straně. Výstup hřídele převodovky, nyní umístěný mnohem níž společně s prodlouženou kyvnou vidlicí umožňují plnou kontrolu nad klopným efektem při prvním otevření plynu bez nutnosti použití reakčních tyčí na kyvné vidlici. Jízda jak při zrychlení, tak i při zpomalení je plynulá jako u řetězového pohonu, ale se všemi výhodami kardanu (méně údržby a větší čistota). Tento systém je unikátní v tom, že na čepu kyvné vidlice je pouze jeden univerzální kloub nakloněný o 6°, aby oblast středu motocyklu zůstala velmi úzká, což snížilo hmotnost a přispělo k lepší ergonomii. Kuželový převod je umístěn v úhlu 84° (a ne 90° jako u všech ostatních Moto Guzzi), což umožnilo použít velkorysou zadní pneumatiku 190/55 namontovanou na 6″ ráfku, která opět zdůrazňuje sportovní charakter nové Moto Guzzi.

Mohlo by vás zajímat:  2023: Elektrický rok. Peugeot bude mít největší nabídku elektrifikovaných vozů v Evropě

Architektura podvozku: pro sport i cestování

Sportovní charakter modelu V100 Mandello nespočívá pouze ve výkonu nového motoru, ale také v kvalitách kompaktního, snadno ovladatelného podvozku, který slibuje vzrušení v zatáčkách, skvělou stabilitu při cestování na dlouhé vzdálenosti a perfektní cit od předního kola, který se promítá do zábavy a potěšení z jízdy. Tato technická řešení jsou výsledkem kultury designu, kterou motocyklové značky Piaggio Group vždy vynikaly. Naplňující jízda je v podstatě výsledkem optimálního rozložení hmoty a snížení hmotnosti, které umožnila architektura motoru a 17litrová palivová nádrž, která zasahuje pod sedadlo. Přispívá tomu také speciální architektura rámu z ocelových trubek, která využívá motor jako nosný prvek k dosažení správné tuhosti pro zajištění stability a přesnosti jízdy a zároveň snížení hmotnosti. Rozvor 1475 mm a úhel hlavy řízení 24,7° se promítají do hbitosti a sportovního chování na klikatých silnicích.

Cestovní charakter pak vynikne díky výraznému komfortu, který poskytuje velkorysé sedlo, uložené pouhých 815 mm od země, a aktivní, uvolněná jízdní poloha. Použití hliníkových řídítek s variabilním průřezem ladí s filozofií modelu a je ideální pro zajištění ovladatelnosti při sportovní jízdě a zároveň nabízí vyšší a uvolněnější jízdní pozici při turistice.

Cestování ve dvou je základem projektu a spolujezdec se může spolehnout na velkou, dobře polstrovanou část sedla a praktická madla, díky kterým si může užívat příjemnou a uvolněnou jízdu. Důmyslným prvkem je systém uchycení kufrů (dostupných v rozsáhlém katalogu vyhrazeného příslušenství), který nepotřebuje žádné přídavné držáky a zachovává celkový estetický vzhled, i když kufry právě nejsou nasazeny. Tím zároveň šetří hmotnost a eliminuje jakýkoli nárůst objemu. K připevnění kufrů stačí jednoduše zvednout sedadlo spolujezdce a umístit háčky do vyhrazených bodů.

Odpružení a brzdy také zaručují zábavu a ovládání při sportovní jízdě, stejně jako bezpečnost a pohodlí na delší vzdálenosti. Moto Guzzi V100 Mandello využívá 41mm vidlici Kayaba s nastavitelným odskokem a předpětím pružiny. Zadní tlumič je od stejného výrobce a lze jej nastavit v odskoku a předpětí pružiny pomocí praktického kolečka. Jeho šikmé umístění bylo zdokonaleno tak, aby nabízelo progresivní účinek a citlivost při pohlcování jakýchkoli nerovností na povrchu vozovky. Moto Guzzi V100 Mandello S využívá pokročilý semi-aktivní systém odpružení Öhlins Smart EC 2.0, který dokáže číst asfalt a podle toho okamžik za okamžikem přizpůsobovat nastavení motocyklu. ECU, která řídí odpružení Öhlins Smart EC 2.0, má přístup ke všem elektronickým systémům motocyklu, což znamená, že je schopna rozpoznat všechny fáze jízdy a přizpůsobit kalibraci hydrauliky vidlice, zadního tlumiče a tlumiče řízení díky vyvinutému algoritmu, který vznikl ve spolupráci mezi společnostmi Öhlins a Moto Guzzi. Systém účinně upravuje nastavení hydrauliky odpružení, okamžik za okamžikem, aby bylo zajištěno nejlepší možné nastavení za všech podmínek. Jeho zvýšená schopnost vyrovnat všechny nerovnosti vozovky navíc zvyšuje úroveň komfortu a radosti z jízdy.

Speciální technologie semi-aktivního systému odpružení Smart EC 2.0 umožňuje jednoduchou a nastavitelnou kalibraci vidlice a tlumičů ve dvou provozních režimech, semi-aktivním a manuálním, přičemž oba lze volit pomocí tlačítek na řídítkách. Dva režimy, Comfort a Dynamic, upravují odpružení různými způsoby. První je navržen tak, aby nabízel maximální pohodlí při cestování a díky větší schopnosti absorbovat nedokonalosti povrchu vozovky je vhodný i pro každodenní ježdění. Dynamické mapování je navrženo tak, aby podporovalo sportovní jízdu na silnici a zajistilo velmi kontrolované chování motocyklu. Je ideální pro klikaté silnice, které si jezdci tolik užívají.

Na druhou stranu, v manuálním režimu nabízejí dvě mapy předdefinované kalibrace bez semi-aktivní asistence, stejným způsobem, jakým fungují konvenční nastavitelné systémy odpružení. V semi-aktivním i manuálním režimu a v rámci každé ze dvou výše uvedených logických map má uživatel stále možnost doladit kalibraci odpružení podle osobního vkusu a stylu jízdy. Rozhraní OBTi (Objective Based Tuning Interface), viditelné na barevném TFT displeji modelu Moto Guzzi V100 Mandello S, umožňuje intuitivní nastavení. Provozní logika OBTi je založena na cílech, kterých chce jezdec během každé jízdní fáze dosáhnout: například větší podpora při brzdění, pokud jezdec chce lépe kontrolovat spodní chod vidlice NIX, nebo větší podpora při zrychlení, pokud chce od vidlice TTX vice odezvy při otevření plynu. Možné je i ruční nastavení tlumiče (pomocí praktického ručního ovládání) a předpětí pružiny vidlice.

V přední části brzdového systému Brembo působí radiální třmeny na dvojici 320mm plovoucích ocelových kotoučů. Hlavní válec je také radiální, stejně jako válec spojky (oba mají páčky, které jsou nastavitelné ve vzdálenosti od řídítek). Zadní brzda pracuje s 280mm kotoučem a dvoupístkovým třmenem. Obě verze Moto Guzzi V100 Mandello jsou vybaveny pneumatikami Pirelli Angel GT II.

První na světě s adaptivní aerodynamikou

Technologie Moto Guzzi přispívá ke zvýšení komfortu i ochrany před větrem, přičemž jako první na světě využívá systém adaptivní aerodynamiky, který automaticky upravuje polohu deflektorů po stranách nádrže v závislosti na rychlosti a zvoleném jízdním režimu. Tento krok do budoucnosti přinese dosud neprobádané technologie ve světě jedné stopy každému, a při zachování kompaktních rozměrů nabízí ochranu a pohodlí pouze na přání jezdce. Elektronicky nastavitelný plexištít a plně otevřené deflektory snižují tlak vzduchu působící na jezdce o 22 %, čímž se V100 Mandello přibližuje úrovni ochrany, kterou poskytují větší a rozhodně méně sportovní cestovní modely. Je výsledkem stovek hodin strávených simulacemi pomocí výpočetního softwaru CFD (Computational Fluid Dynamics), v aerodynamickém tunelu a samozřejmě také rozsáhlým laděním na silnici.

Systém je součástí prvotřídního elektronického balíčku, který zahrnuje elektronický plyn Ride-by-Wire pro pečlivé řízení výkonu a spotřeby, pokročilou řídící jednotku Marelli 11MP a šestiosou inerciální platformu. Ta je díky akcelerometrům a gyroskopům, které obsahuje, schopna rozpoznat stav motocyklu vzhledem k vozovce, zaznamenávat a zpracovávat jízdní vstupy a odesílat data do ECU, která se efektivně stará o kontrolní parametry. Šestiosá platforma dovoluje využít plný potenciál náklonového ABS, vyvinutého ve spolupráci se společností Continental pro zajištění maximální bezpečnosti na silnici. Systém je schopen optimalizovat brzdění a zásah ABS v zatáčkách díky specifickému algoritmu, který neustále sleduje různé parametry, jako je příčné zrychlení, tlak na páčku přední brzdy a úhel náklonu, stoupání či klesání, a na jejich základě moduluje brzdný účinek, aby zaručil optimální poměr zpomalení a stability.

Čtyři jízdní režimy: Tour, Rain, Road a Sport, z nichž každý řídí tři různé typy mapování motoru, čtyři úrovně kontroly trakce, dvě úrovně brzdného účinku motoru, otevírání bočních deflektorů a u verze V100 Mandello S dokonce kalibraci semi-aktivního odpružení Öhlins Smart EC 2.0. Cílem technologie Moto Guzzi není jen poskytnout bezpečnou a vzrušující jízdu, ale také usnadnit život na palubě. Jezdec si musí pouze vybrat jízdní režim, který nejlépe vyhovuje jeho požadavkům, a dostane to nejlepší automatické nastavení elektronických parametrů, které lze navíc personalizovat, aby si každý našel své oblíbené nastavení.

Tour: Jízdní režim určený na dlouhé trasy. Výrazný brzdný účinek motoru (MGFM) pomáhá při zpomalování uzavřením plynu; průběh výkonu (MGCM) je progresivní (úroveň 2 ze 3); kontrola trakce (MGCT) je nastavena na třetí ze čtyř úrovní. Při volbě tohoto režimu se boční deflektory při překročení rychlosti 70 km/h plně otevřou (limit lze nastavit na jinou rychlost). Nastavení odpružení Öhlins Smart EC 2.0 na V100 Mandello S je upraveno na úroveň 2 (Comfort).

Rain: Veškeré elektronické funkce jsou nastaveny tak, aby účinně zvládaly náročné povětrnostní podmínky. Brzdný účinek motoru je velmi silný; průběh výkonu velmi pozvolný (úroveň 3 ze 3); kontrola trakce je na maximální úrovni pro celkovou bezpečnost při akceleraci. V tomto režimu zůstávají boční deflektory otevřené, aby se maximalizovala ochrana před deštěm při všech rychlostech. Nastavení odpružení Öhlins Smart EC 2.0 na V100 Mandello S je upraveno na úroveň 2 (Comfort).

Road: Logika zásahů je podřízena jízdě po silnici. Brzdný účinek motoru je silný; průběh výkonu (MGCM) progresivní (úroveň 2 ze 3); kontrola trakce (MGCT) je nastavena na druhou ze čtyř úrovní. V tomto režimu zůstávají boční deflektory zavřené, ale jezdec se může rozhodnout je při dané rychlosti otevřít. Nastavení odpružení Öhlins Smart EC 2.0 na V100 Mandello S je upraveno na úroveň 1 (Dynamic).

Mohlo by vás zajímat:  Porsche Taycan slaví: vyroben 100 000. kus a další kilometroví králové

Sport: Elektronika je nastavena tak, aby zajistila ten nejlepší zážitek ze sportovní jízdy. Brzdný účinek motoru je minimální; průběh výkonu (MGCM) je přímější a sportovnější (úroveň 1 ze 3); kontrola trakce (MGCT) je nastavena na nejméně invazivní úroveň (1 ze 4). V tomto režimu zůstávají boční deflektory zavřené, ale jezdec se může rozhodnout je při dané rychlosti otevřít. Nastavení odpružení Öhlins Smart EC 2.0 na V100 Mandello S je upraveno na úroveň 1 (Dynamic).

Limit pro otevření bočních deflektorů může jezdec nastavit na jinou rychlost než původně předpokládaných 70 km/h, v rozsahu mezi 30 a 95 km/h. Deflektory se automaticky zavřou, když rychlost klesne o 20 km/h pod limit otevření, aby se zabránilo neustálému otevírání a zavírání, například v provozu nebo při jízdě přesně nastavenou rychlostí.

Ochranu před větrem zajišťuje také elektronicky nastavitelný plexištít. Pomocí praktického tlačítka na levém ovládacím bloku elektroniky jej může jezdec zvednout v rozsahu 90 mm. Štít funguje nezávisle na jízdních režimech, takže si jej každý může upravit podle své konkrétní postavy a potřeb.

Standardní výbavu doplňuje kompletní LED osvětlení s denním svícením, systém „náklonového svícení“ (dvojice přídavných světel v parabolách osvětluje vnitřní stranu zatáčky, což zvyšuje viditelnost v náklonu), USB port umístěný pod sedlem spolujezdce a tempomat. Barevný 5″ TFT displej je velmi komplexní a poskytuje údaje, jako je stav paliva, teplota vzduchu, teplota chladicí kapaliny, zařazený převodový stupeň, zbývající dojezd a okamžitá spotřeba. Moto Guzzi MIA, multimediální platforma, která umožňuje připojení chytrého telefonu k přístrojovému panelu přes Bluetooth, rozšiřuje funkce panelu a zahrnuje jak infotainment pro správu hlasového asistenta, telefonních hovorů a hudby prostřednictvím intuitivního ovládání na řídítkách, tak i funkci GPS, která umožňuje jezdci zobrazit směr jízdy přímo na přístrojové desce, jakmile je ve smartphonu nastaven cíl trasy.

Verze a barvy

V100 Mandello je k dispozici ve dvou verzích, které se liší výbavou.

Moto Guzzi V100 Mandello přichází se standardní výbavou včetně kompletního LED osvětlení s denním svícením a veškeré dosud popsané elektroniky, včetně adaptivní aerodynamiky. Odpružení Kayaba je mechanicky nastavitelné. Barevná provedení této verze jsou: Bianco Polare, elegantní matný bílý odstín sladěný s matnými zlatými ráfky, a Rosso Magma s jasně červenými ráfky.

Kromě toho je tu nádherná limitovaná edice V100 Mandello Aviazione Navale v počtu pouhých 1913 číslovaných kusů, která připomíná silné pouto, které mezi Moto Guzzi a italským námořnictvem trvá už více než století. Ve skutečnosti počátky orla s roztaženými křídly, nezaměnitelného znaku Moto Guzzi již od jeho založení v roce 1921, sahají do dob společné vojenské služby zakladatelů Carla Guzziho a Giorgia Parodiho v letecké službě Royal Navy během světové války. Během konfliktu se oba přátelé spolu s pilotem Giovannim Ravellim rozhodli, že se po válce pustí do výroby motocyklů. Ravelli však svůj sen nikdy neuskutečnil, protože se stal obětí nehody v roce 1919. Guzzi a Parodi zvolili orla jako symbol, částečně proto, aby uchovali vzpomínku na svého přítele. Tato exkluzivní verze se chlubí speciálním lakem inspirovaným stíhačkami F-35B. Grafika věrně kopíruje grafiku letadla s námořními insigniemi na obou stranách horní kapotáže, která je také vyzdobena typickými pruhy „sání trysek“. Grafika je dále obohacena o trikolorní rozetu po stranách palivové nádrže, znak námořního letectva a logo „Gruppo Aerei Imbarcati“ (Skupina nasazených letadel).

Balíček standardní výbavy zahrnuje snímač tlaku v pneumatikách TPMS a vyhřívané rukojeti, zatímco sériové číslo je vyryto laserem na držáku řídítek. Každý motocykl je dodáván se speciální plachtou a pamětní plaketou.

Prémiová verze se nazývá V100 Mandello S a vyznačuje se ještě honosnější výbavou, která zahrnuje semi-aktivní odpružení Öhlins Smart EC 2.0, rychlořazení, vyhřívané rukojeti, TPMS (indikátor tlaku v pneumatikách) a systém Moto Guzzi MIA. Tato verze se dodává ve dvou barevných provedeních. Verde 2121 je nejikoničtější, přebírá zelenou a šedou použitou na modelu 8 Cilindri, nejslavnějším závodním motocyklu na světě, zatímco Grigio Avanguardia se chlubí nejsportovnější a nejmodernější barvou. Obě verze jsou dodávány s matně černými lakovanými ráfky.

Široká škála příslušenství pro každou potřebu

Moto Guzzi vyladila řadu velmi dobře zpracovaných doplňků, které mohou zvýšit pohodlí, bezpečnost a funkčnost V100 Mandello.

Pevné boční kufry: montují se na motocykl bez dodatečných držáků a mají lakovaná víka. Levý kufr má objem 30 litrů a pravý 29 litrů. Do obou lze umístit integrální přilbu a otevírají se pomocí klíče zapalování.

Top box: Víko ladí s víky bočních kufrů, kapacita 37 litrů. Obsahuje opěrku zad ze stejného materiálu jako sedlo.

Zadní nosič zavazadel: nezbytný pro přepravu zavazadel (do 12 kg) a montáž horního boxu. Odolný a práškově lakovaný.

Vysoký plexištít: testován v aerodynamickém tunelu pro zajištění větší ochrany, jeho povrch je o 35 % větší.

Komfortní vyhřívané sedlo: nepostradatelné při jízdě v nejchladnějším počasí. Lze jej nastavit pomocí ovládacích prvků na řídítkách ve třech různých teplotních úrovních. Kompletní s vložkou 3D Net, díky které je velmi pohodlné. K dispozici také ve verzích, které jsou o 20 mm vyšší a o 15 mm nižší.

Komfortní sedlo spolujezdce: s 3D síťovým polstrováním pro zajištění většího pohodlí při cestování.

Vyhřívané rukojeti (standardně u V100 Mandello S): nezbytné při jízdě v zimě, nevyžadují žádné další elektronické ovládání a lze je nastavit ve třech teplotních úrovních.

Kryty motoru: odolný ochranný rám, práškově lakovaný ve stejné barvě jako rám motocyklu. Chrání motor v případě pádu.

Kryty hlav válců: vyrobené z hliníku, chrání hlavy válců před náhodnými nárazy.

Centrální stojan: pro stabilní parkování, užitečný také při provádění údržby.

Sada přídavných světel: přídavná LED světla pro zvýšení světelného výkonu.

USB zásuvka: doplněk ke standardnímu portu umožňuje nabíjení více než jednoho externího zařízení.

TPMS: indikuje tlak v pneumatikách na přístrojové desce (standardně u V100 Mandello S).

Moto Guzzi MIA: multimediální platforma, která umožňuje připojení smartphonu k přístrojovému panelu přes Bluetooth, čímž se rozšíří jeho funkce (jako standard u V100 Mandello S).

Rychlořazení: elektronický systém, který umožňuje jezdci řadit nahoru a dolů bez použití spojky (standardně u V100 Mandello S).

Elektronický imobilizér: instalace na původní elektrický systém bez nutnosti úprav. Kompletní s dálkovým ovládáním.

 

Moto Guzzi V100 Mandello [a Mandello S]: technické údaje

MOTOR 
TypKapalinou chlazený 90° podélně uložený vidlicový dvouválec. Rozvod DOHC se čtyřmi ventily na válec
  
Zdvihový objem1042 cm3
Vrtání x zdvih96 x 72 mm
Kompresní poměr12.6 : 1
Maximální výkon115 k (84,6 kW) při 8700 ot./min
Točivý moment105 Nm (10,7 kgm) při 6750 ot./min
Palivový systémElektronické vstřikování; 2 x těleso průměr 52 mm, Ride-by-Wire
  
Objem palivové nádrže17 litrů (včetně rezervy 3,5 litru)
Emisní normaEuro 5
Spotřeba (režim WMTC)4,7 l/100 km
Emise CO2 (režim WMTC)118 g/km
 

PŘEVODOVKA

 
SpojkaHydraulicky ovládaná vícelamelová v olejové lázni, antihopping
Převodovka6rychlostní [6rychlostní s elektronickým systémem rychlořazení]
Primární převodOzubená kola s přímými zuby a integrovanou flexibilní spojkou, převodový poměr: 31/48 (1.548)
Sekundární převodKloubový hřídel: Převodový poměr: 12/38 (3.166)
Motor management3 motorové mapy (MGCM), 2 úrovně brzdného účinku motoru (MGFM), 4 úrovně kontroly trakce (MGTC), tempomat. 4 jízdní režimy (Tour, Rain, Road, Sport), [rychlořazení]
  
ARCHITEKTURA PODVOZKU 
RámTrubkový s vysoce pevnostní oceli
Přední odpruženíHydraulická teleskopická převrácená 41mm vidlice, nastavitelné předpětí a odskok útlumu [semi-aktivní převrácená 43mm vidlice Öhlins Smart EC 2.0 s povrchovou úpravou TIN, plně nastavitelná]
Zdvih předního kola130 mm
Zadní odpruženíHliníková jednostranná kyvná vidlice s jedním tlumičem na levé straně, předpětí pružiny nastavitelné pomocí kolečka, nastavitelný odskok útlumu [semi-aktivní tlumič Öhlins Smart EC 2.0, kompletně nastavitelný, předpětí nastavitelné pomocí kolečka]
Zdvih zadního kola130 mm
Brzdy 

Přední: Dva 320mm plovoucí kotouče z nerezové oceli, radiální třmeny Brembo se čtyřmi protilehlými pístky a pancéřovými hadicemi

 Zadní: 280mm kotouč z nerezové oceli, dvoupístkový plovoucí třmen Brembo

ABS Continental s náklonovou funkcí

RáfkyZ hliníkové slitiny
Rozměr předního ráfku3.5” x 17”
Rozměr zadního ráfku6.0” x 17”
Přední pneuRadiální bezdušová 120/70 – R17”
Zadní pneuRadiální bezdušová 190/55 – R17”
  
ELEKTRICKÝ SYSTÉM 
Alternátor550 W
Systémové napětí12 V
Baterie12V – 12 Ah

 

ROZMĚRY 
Délka2125 mm
Šířka835 mm
Rozvor1475 mm
Výška sedla815 mm (volitelně: nízké sedlo 800 mm; vysoké sedlo 835 mm)
Úhel hlavy řízení24,7°
Stopa104 mm
Suchá hmotnost212 kg
Provozní hmotnost*

 

233 kg

* Hmotnost motocyklu připraveného k jízdě, se všemi provozními náplněmi a 90 % paliva.

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora