Mýty o problémech s automatem, které stále kolují mezi řidiči

Volkswagen 4439611 1280

Automatická převodovka je stále trnem v oku řady řidičů. Někteří jsou dokonce tak radikální, že raději nic, než auto s automatem. Statistiky ale říkají, že rozšířenost automatických převodovek je stále větší. Vliv na to má jejich neustálý vývoj a vylepšování, stejně jako pohodlí při jízdě, tak i to, že u některých vozidel už není jiná volba. Máme na mysli hlavně elektromobily či hybridy, kde je automat logickým řešením.

I když se automatické převodovky rozšiřují, stále se objevuje řada jejich odpůrců. Někteří mají logické argumenty, ale řada z nich stále dokonale opakuje známé mýty, které možná platily před řadou let, ale v dnešní době se nezakládají na pravdě. My jsme zmalovali ty nejčastější a nejznámější.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Zvýšená spotřeba vozu

Je pravou, že v době kdy automatické převodovky začínaly, mohly být spojovány s tím, že spotřeba vozu i o nějaký ten litr stoupla. Vývoj však šel výrazně dopředu a nyní rozhodně neplatí, že by automat spotřebu vozu výrazně zvyšoval. Dokonce lze najít vozy, kde může být jízda s automatem i ekonomičtějším, než s manuálem, a to hlavně díky přesnosti řazení a držení motoru ve správných otáčkách. Strach z toho, že by koupě vozu s automatickou převodovkou výrazně zdražovala provoz, je zcela zbytečný.

Mohlo by vás zajímat:  Spotřeba auta a velikost zavazadlového prostoru se vždy liší od deklarovaných údajů

Nemožnost řadit podle sebe

Tento argument je jedním z nejčastějších, ale pravdou je, že i ten je v dnešní době spíše mýtem. A to hned ze dvou důvodů. Nejčastěji tuto informaci rozšiřují ti, kteří ve voze s automatickou převodovkou nikdy neseděli. Ti by totiž věděli, že správným sešlápnutím plynu lze zajistit potřebné podřazení při předjíždění, a uvolněním zase zařazení vyššího rychlostního stupně. Stačí trocha cviku a i v automatu lze mít řazení pod kontrolou.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Druhým faktem je dnes i to, že řada aut s automatem myslí i na vyznavače manuálu a tak nabízí možnost ručního řazení. A to bez nutnosti složitě kvedlat řadicí pákou. K ručnímu řazení u automatu poslouží buď jednoduchá pádla pod volantem, nebo pohyb řadicí pákou směrem dopředu, nebo dolů. Takže mít rychlosti plně ve svých rukou lze i v automatu.

Mohlo by vás zajímat:  "Ještě jednou to necháte nastartované a volám policii," obořil se na mě soused při škrábání námrazy

Nespolehlivost automatických převodovek

Ty úplně první skutečně nebyly s ohledem na svou spolehlivost jakkoliv dokonalé. Toto ale můžeme říci o každé součástí a každém prvku ve voze. Postupem času ale procházely rozsáhlým vývojem a tak se dá říci, že v současné době není nutné mít ze spolehlivosti obavy. Ano, mohou se sice objevit budoucí problémy, ale to až při vysokém nájezdu. Tyto problémy se však mohou týkat i manuálu, motoru a řady dalších částí vozu, což zkrátka souvisí jenom s jeho životností a ne s tím, zda jde o automat nebo manuál. Navíc v řadě jiných zemí jsou automaty celkem rozšířené a rozhodně nezaznamenáváme žádné zprávy o to, jak jsou problémové.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Složitá údržba

Ano, z hlediska konstrukce je sice manuální převodovka jednodušší než automat, ale pokud jde o údržbu, je vše konstruováno tak, aby i u automatické převodovky byla pokud možno minimální. Navíc žijeme v domě, kdy už auta nejsou jako Škoda 120, kterou si každý za odpoledne opravil ve své garáží. Dnes se auta servisují a opravit na koleni jakýkoliv modernější vůz, bez ohledu na jeho převodovku, v podstatě nejde. Takže i argument o problémové a složité údržbě je v tomto směru lichý.

Mohlo by vás zajímat:  Náš severní soused udivuje absurditou, v hlavním městě je radar každých osmdesát metrů

Vyšší cena

Ano, tento argument může být jediný akceptovatelný. Je pravdou, že cena auta s automatem je o něco vyšší, než auta s manuálem. Už dávno to ale není tak markantní rozdíl, jako tomu bylo dříve. Když vezmeme v potaz i to, že kupujeme auto za několik stovek tisíc, není rozdíl mezi oběma převodovkami až tak výrazný, jako tomu bylo dříve. Navíc ne vždy tu jsou kombinovatelné možnosti motorizací, což znamená, že ne vždy můžeme obě možnosti snadno porovnat v rámci jejich cen.

Zdroj: Autorský text
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora