Mýty o zimních pneumatikách: Tímto argumentuje velký počet řidičů

000

Pohledem do kalendáře zjistíme, že bychom měli mít na svém voze zimní pneu. Když se podíváme na teploměr, zjistíme že až tak nutné to zatím není. Roli by měl v tomto případě hrát spíše selský rozum spojený s tím, jak často jezdíte, kam jezdíte, kde bydlíte, nebo výhled počasí na následující dny. Posouzení kdy přezout necháme na vás. Na co se však podíváme, to jsou časté mýty o zimních pneumatikách.

Jsou určené pouze na sníh

Velká chyba. Je pravdou, že na sněhu pomohou podstatně lépe než letní, ale realitou je, že mají v porovnání s letní sadou mnohem lepší vlastnosti i při nízkých teplotách. Tou hranicí je teplota okolo 7 stupňů Celsia. Při ní už může letní pneumatika výrazně ztrácet své vlastnosti. A ta zimní naopak funguje naprosto spolehlivě. Sníh tedy není podmínkou pro přezutí.

Mohlo by vás zajímat:  Zimní bunda a boty zahřejí, řídit v nich se ale nemusí vyplatit

Na pár desítek kilometrů měsíčně postačí celoroční

Je pravdou, že pokud cestujete minimálně, a ještě podle počasí, mohou vám celoroční pneu stačit. Při jízdě na nich však musíte být obezřetní. A to vlastně po celý rok, jelikož jsou kompromisem mezi zimní a letní gumou. A navíc nikdy nevíte, jak se může během hodiny změnit počasí. Pokud nemůžete ovlivnit to, zda jet nebo nikoliv, na celoroční nedoporučujeme spoléhat.

Na ledu a sněhu perfektně drží

To je častá mýlka mnohých řidičů. Myslí si, že pokud mají zimní pneumatiky, bude jejich auto dokonale držet na ledu i sněhu. A tady pozor. Zimní pneu sice na sněhu drží podstatně lépe než letní, ale zároveň to neznamená, že by se jednalo o jízdu s přilnavostí srovnatelnou s jízdou po suché vozovce. A v případě ledu je třeba ještě větší obezřetnost.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota vysvětluje původ deseti jmen svých ikonických modelů

Zimní pneu jsou drahé

Omyl. Nejsou o nic dražší než letní pneumatiky. Ano, jedná se sice o výdaj, ale také nezapomeňte na to, že na nich jezdíte nikoliv po celý rok, ale jenom 6 měsíců. Pokud během 5 let protočíte dvě sady celoročních nebo pouze letních, tak vás to finančně vyjde stejně, jako mít k dispozici sadu letních a zimních a ty pravidelně měnit.

Termín výměny se řídí kalendářem

Rozhodně ne. Je sice pravdou, že se mluví o termínu 1. listopadu, ale i zde existují výjimky. Zimní pneu by podle zákona měla být na voze, pokud se na komunikaci nachází vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo se předpokládá, že se vzhledem k předpovědi počasí objeví.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora