Pohledem do kalendáře zjistíme, že bychom měli mít na svém voze zimní pneu. Když se podíváme na teploměr, zjistíme že až tak nutné to zatím není. Roli by měl v tomto případě hrát spíše selský rozum spojený s tím, jak často jezdíte, kam jezdíte, kde bydlíte, nebo výhled počasí na následující dny. Posouzení kdy přezout necháme na vás. Na co se však podíváme, to jsou časté mýty o zimních pneumatikách.
Jsou určené pouze na sníh
Velká chyba. Je pravdou, že na sněhu pomohou podstatně lépe než letní, ale realitou je, že mají v porovnání s letní sadou mnohem lepší vlastnosti i při nízkých teplotách. Tou hranicí je teplota okolo 7 stupňů Celsia. Při ní už může letní pneumatika výrazně ztrácet své vlastnosti. A ta zimní naopak funguje naprosto spolehlivě. Sníh tedy není podmínkou pro přezutí.
Na pár desítek kilometrů měsíčně postačí celoroční
Je pravdou, že pokud cestujete minimálně, a ještě podle počasí, mohou vám celoroční pneu stačit. Při jízdě na nich však musíte být obezřetní. A to vlastně po celý rok, jelikož jsou kompromisem mezi zimní a letní gumou. A navíc nikdy nevíte, jak se může během hodiny změnit počasí. Pokud nemůžete ovlivnit to, zda jet nebo nikoliv, na celoroční nedoporučujeme spoléhat.
Na ledu a sněhu perfektně drží
To je častá mýlka mnohých řidičů. Myslí si, že pokud mají zimní pneumatiky, bude jejich auto dokonale držet na ledu i sněhu. A tady pozor. Zimní pneu sice na sněhu drží podstatně lépe než letní, ale zároveň to neznamená, že by se jednalo o jízdu s přilnavostí srovnatelnou s jízdou po suché vozovce. A v případě ledu je třeba ještě větší obezřetnost.
Zimní pneu jsou drahé
Omyl. Nejsou o nic dražší než letní pneumatiky. Ano, jedná se sice o výdaj, ale také nezapomeňte na to, že na nich jezdíte nikoliv po celý rok, ale jenom 6 měsíců. Pokud během 5 let protočíte dvě sady celoročních nebo pouze letních, tak vás to finančně vyjde stejně, jako mít k dispozici sadu letních a zimních a ty pravidelně měnit.
Termín výměny se řídí kalendářem
Rozhodně ne. Je sice pravdou, že se mluví o termínu 1. listopadu, ale i zde existují výjimky. Zimní pneu by podle zákona měla být na voze, pokud se na komunikaci nachází vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo se předpokládá, že se vzhledem k předpovědi počasí objeví.