Na co si dát pozor při koupi ojetiny?

Koupě ojetého vozu není snadná. U auta je třeba prověřit hlavně to, zda je v dobrém stavu. Na co všechno si dát pozor a nenaletět při koupi ojetého automobilu?

Důvěřujte, ale prověřujte

Při výběru ojetiny se zajímejte o prodávajícího nebo bazar. Na internetu si prověřte u soukromé osoby alespoň telefonní číslo a u bazaru si pročtěte hodnocení v recenzích. Zde si ale dejte pozor, hodně podnikatelů si je píše samo. Jakékoliv pochybnosti se bude prodávající snažit rozptýlit a uklidnit vás, proto si vše prověřte.

Vezměte s sebou odborníka

Ještě než se půjdete na auto podívat, prověřte si jeho VIN. Na místě dejte na první dojem z prodejce a místa. Pokud si soukromá osoba koupila nový vůz, je jasné, proč vůz prodává. U bazaru je situace složitější. V obou případech se vám bude hodit názor někoho, kdo se v autech vyzná, ideálně vezměte s sebou automechanika.

Motor musí být studený

Před nastartováním zvedněte kapotu a sáhněte si na motor. Pokud je teplý, prodejce ho chtěl zahřát, aby naskočil na první pokus. Značí to skryté potíže. Motor mívá patinu. Pokud je motor nápadně čistý, možná chtěl prodávající zamaskovat úniky provozních kapalin. Stopy od oleje naznačují nutnou brzkou opravu. Překontrolujte uchycení světel i sváry na celém autě, zda není ojeté auto bourané. Stejnoměrnost a kvalita svárů prozradí dřívější opravu vozu.

Ještě než nastartujete

Před nastartováním ojetého vozu otevřete nádobku od chladicí kapaliny a podívejte se na její spodní stranu. Bílý šlem naznačuje přítomnost oleje ve vodě, což není v pořádku. I když to bude jen prasklé těsnění pod hlavou, neopravíte za pár korun.

Zaměřte se na zvuk motoru

Při startu motoru sledujte, jak snadno naskočí, podivné zvuky automechanik pozná. Pokud se ozývá cinkání, klepání nebo drhnutí, zbystřete. Otáčky nesmí kolísat. Sedněte si dovnitř vozu, motor zhasněte, vytáhněte klíček, znovu nastartujte a sledujte přitom kontrolky. Ta značící závadu airbagů musí zhasnout samostatně. Pokud se zhasnutí váže na jinou kontrolku, airbag je pravděpodobně už vystřelený.

Mohlo by vás zajímat:  Ne každý umí správně použít tankovací pistoli. Jednou chybou můžeme ostatní řidiče pořádně naštvat

Zkontrolujte lak na všech dílech

Štítky na sklech by měly mít stejný kód, jinak jsou skla měněna. U čelního skla je to běžné, u bočních a zadního je to podezřelé. Zkontrolujte VIN, zda se shoduje s tím v malém i velkém technickém průkazu. Pokud je někde o dost méně poškrábaný lak, nebo má jiný odstín, byl díl měněn. U výfuku zhodnoťte barvu kouře. Měl by být šedý. Modrý kouř značí opotřebení pístních kroužků, bílý spalování vody, černý kouř značí opotřebený motor nebo závadu na vstřikování.

Vše si vyzkoušejte

Uvnitř vozu sledujte podezřelý zápach, vlhkost, skvrny, písek a plíseň, zda nebylo dané auto například vytopené. Sledujte opotřebení volantu, tlačítek a sedadel, které by mělo odpovídat stáří vozu. Vyzkoušejte elektrické zamykání a odemykání, stahování oken, nastavování zrcátek, blinkrů, světel, rádia, navigace i klakson. Vše by mělo správně fungovat. Ušetříte tak finance za zbytečné opravy.

Jak na přepis auta

Pokud se s prodávajícím na koupi ojetého vozu domluvíte, musíte si zřídit povinné ručení a udělat přepis, což lze provést buď s ověřenou plnou mocí, nebo musíte oba na úřad. U staršího ojetého auta vás bude čekat i evidenční prohlídka. Jako kupující zaplatíte poplatek za převod 800 korun, pokud to není v kupní smlouvě stanoveno jinak. Přepis je nutné vyřídit do 10 dnů od prodeje, jinak jde o přestupek s pokutou až 50 000 korun. Jak na přepis auta se pro více informací podívejte zde.

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora