Na pneumatikách jsou tečky, které přehlížíme. Jsou ale důležitější, než řada motoristů vůbec tuší

Pneu 3406963 1920

Většina motoristů nijak výrazně nezkoumá to, jaké pneumatiky jsou na jejich voze. Koupí je, nechají je přezout a následně jezdí. Kdo se však podívá pořádně, ten může zjistit, že kromě klasických informací a prvků se zde nachází ještě něco. Celkem výrazného, protože se jedná o barevnou tečku. Mnoho lidí netuší, že může mít nějaký význam. Realita je však taková, že jde o poměrně důležitý ukazatel, který není radno podceňovat. A také je s ním spojena řada mýtů. Mnozí si například myslí,

  • že vzhled teček určuje, jaký je rozměr pneumatiky,
  • že barva teček určuje stáří a kvalitu pneumatiky,
  • že tečkami různé barvy označuje výrobce pneumatiky pro různé země Evropské unie (s tím, že ty méně kvalitní se pochopitelně vyvážejí do východních států včetně České republiky).

Skutečný význam teček

Ve skutečnosti jsou tečky jednoduché vzkazy pro automechaniky o tom, jak má být pneumatika nasazena. Zkušeným zaměstnancům autoservisu tečky napoví, jak pneumatiku správně vyvážit, aby byla jízda na ní co nejbezpečnější. Pokud se tedy zdá, že ve vašem servisu tečkám na pneumatikách nerozumí, měli byste se poohlédnout po jiném.

Mohlo by vás zajímat:  Známý přestupek většina řidičů zapře. Policie i záznam z kamery jsou na ně krátké

Červené a žluté tečky

Jedna z teček standardně označuje místo, kde se nachází ventil. Tedy pokud byla pneumatika nazuta správně. Tečka označující ventil může být červená nebo žlutá. V prvním případě to znamená, že ventil je umístěný v bodě, kde je pneumatika nejlehčí. Ve druhém případě se naopak ventil nachází na nejtěžším místě pneumatiky.

Zdroj obrázku: Pixabay

Různé typy pneumatik mají být vyváženy jiným způsobem, a tak si můžete snadno otestovat, jak moc své profesi váš mechanik rozumí – stačí se zeptat, zda bude pneumatiky vyvažovat „na červenou“ nebo „na žlutou“. Správné vyvážení je podmíněno hlavně radiální silou, která má při jízdě na pneumatiku působit. Čím menší je radiální síla, tím plynulejší a hladší je vaše jízda. Na druhou stranu v některých podmínkách se naopak hodí, aby pneumatiky zvládaly i vyšší radiální sílu, a to i na úkor některých jízdních vlastností auta.

Zdroj: https://www.tires-easy.com/blog/what-are-the-red-and-yellow-dots-on-my-tires/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora