Na různé dobíjecí stanice už stačí jeden čip. Zdánlivá jednoduchost má ale svou nevýhodu

Electric Car Charging Station Close Up Photo

Infrastruktura pro nabíjení elektromobilů se výrazně rozrůstá. Kromě různých menších stanic lokálních poskytovatelů nebo podnikatelů lze v České republice najít hlavní trojici. A to firmy E.ON, PRE a také ČEZ. Ty provozují poměrně hustou síť nabíjecích stojanů a do nedávna bylo možné jediné – nabíjet jenom u těch stanic, ke kterým máme čip nebo aplikaci.

Jeden čip vládne všem

V polovině loňského roku však došlo k poměrně zajímavé změně. PRE a E.ON se rozhodly, že spojí síly. A to znamená jediné. S jedním čipem bude možné nabíjet u obou typů daných stanic. Tato možnost se začala označovat jako roaming a majitelům elektromobilů má přinášet především výhody. Připomeňme, že došlo také k domluvě společností E.ON a ČEZ, což znamená možnost dalšího rozšíření roamingu. E.ON je navíc součástí i platformy Hubject, což otevírá řadu dalších zahraničních dobíjecích stanic. Domluva však existuje i mezi PRE a ČEZ.

Mohlo by vás zajímat:  Často se na ně zapomíná, provozní kapaliny si ale zasluhují pravidelnou revizi
Zdroj obrázku: Freepik

Výhody? Hlavně jednoduchost

Roaming při nabíjení elektromobilů u různých veřejných stanic přináší několik výhod. První je ta, že stačí jeden čip a není třeba si lámat hlavu nad tím, k jakému poskytovateli s elektrickým vozem přijedeme. Druhou výhodou je jednodušší vyúčtování. Žádná trojice faktur a plateb u tří poskytovatelů, ale vše je vyúčtované pouze u jednoho. Přehledně, s jednou platbou, což může být z hlediska přehledu o nákladech na provoz lepší.

Jednoduchost něco stojí

Určitou daní za jednoduchost je však cena. V tu chvíli je celkem jasné, proč se této výhodě říká podobně jako u mobilních operátorů – roaming. I ten je spojený s určitou vyšší platbou za volání nebo SMS. A u nabíjení elektromobilů tomu není jinak. Při dobíjení na jiné stanici je třeba počítat se sazbou za kW vyšší než u té domácí. Proto je na zvážení, zda stále není lepší variantou mít na klíčích trojici čipů, když jejich měsíční nebo roční držení nic nestojí a platí se pouze odebraná energie.

Zdroj: https://www.premobilita.cz/cs/dobijeni-elektromobilu/dobijeni-na-prepoint/chci-dobijet-na-prepoint/chci-dobijet-pravidelne/, https://www.premobilita.cz/cs/dulezite-informace/novinky/dobijeci-cip-pre-aktivuje-dobijeni-u-eon/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora