Jak loni rostly ceny paliva, začaly se na sociálních sítích šířit různé fámy a pověry, které radily, jak nejsnáze ušetřit. Některé z nich jsou úsměvné, třeba doporučení na benzince po natankování plné nádrže autem zatřást, aby se uvolnily vzduchové kapsy v palivu a vzduch mohl vyprchat. Řidič pak měl mít možnost dotankovat ještě minimálně půl litru s tím, že účinnost paliva se zvýšila. Jiné jsou vysloveně nebezpečné, třeba tvrzení, že do benzínu lze bez nebezpečí přimíchávat běžný potravinářský olej. Kdo se touto radou řídil, pravděpodobně si zničil motor nebo vstřikování. Jak tedy spotřebu skutečně snížit?
Zbytečná zátěž
I když se to nezdá, každý kilogram se počítá, zejména na delších trasách. Takže pokud z auta vyložíte zbytečné předměty, můžete skutečně ušetřit. To se týká nejen zavazadlového prostoru, ale hlavně kabiny. V té se mimochodem každý předmět v případě nehody mění ve smrtelně nebezpečnou zbraň. Třeba lahev s vodou může v případě srážky s jiným vozem získat kinetickou energii srovnatelnou s padesátikilovým předmětem.

Vyměňte olej, zkontrolujte motor
Na spotřebě auta se samozřejmě velkou měrou podílí motor. Pokud je v mizerném stavu a neudržovaný, jeho efektivita začíná prudce klesat, a tak můžete oproti oficiálním statistikám potřebovat k překonání stokilometrové vzdálenosti i o desítky procent více paliva. Základním prvkem údržby je kontrola a případně výměna motorového oleje. Pokud vám však spotřeba i tak roste, je vhodné navštívit servis.
Pneumatiky a styl jízdy
Častým viníkem zvýšené spotřeby jsou podhuštěné pneumatiky, které mají větší odpor. Podhuštěným pneumatikám obvykle sekunduje nevhodný styl jízdy – akcelerace i zpomalování by měly být plynulé a měli byste se snažit držet se ve středních obrátkách motoru. A pokud jde o zpomalování, úplně nejlepší je brzdit motorem, nikoli brzdovým pedálem.
Zdroj: https://natural-resources.canada.ca/energy-efficiency/transportation-alternative-fuels/personal-vehicles/fuel-efficient-driving-techniques/21038