Na testování v nejnáročnějších podmínkách Ford najal robotické řidiče

Supermoderní „továrna na počasí“ automobilky Ford nebyla nikdy vytíženější. V laboratořích, které pod jednou střechou simulují různé druhy extrémních povětrnostních podmínek, mohou technici zkoušet nové vozy bez komplikací, s nimiž je cestování po světě v poslední době spojeno.

Simulované podmínky jsou přitom tak věrné, že i nejzkušenější testovací řidiči se mohou cítit unavení či malátní – například při simulaci vysokých nadmořských výšek.

Ford proto nyní angažoval dva robotické řidiče. Technici jim říkají Shelby a Miles*. Uplatní se zejména při simulacích vysokých nadmořských výšek, kde metodika testu někdy vyžaduje, aby se postup několikrát perfektně zopakoval.

Jak to funguje

Továrna na počasí, umístěná v německém Kolíně nad Rýnem, přispívá k tomu, že řidiči se mohou na své vozy Ford spolehnout v saharské poušti, na Sibiři i na nejvýše položených alpských silnicích.

Při testování se živými řidiči v aerodynamickém tunelu, zejména při simulaci vysoké nadmořské výšky, je nutné dodržovat řadu bezpečnostních opatření. Na místě musí být lahve s kyslíkem, zdravotnické vybavení i záchranář a zdravotní stav řidičů se nepřetržitě sleduje.

Robořidič může pracovat v teplotním rozsahu -40°C až +80°C, stejně jako v extrémních nadmořských výškách. Navíc ho lze naprogramovat na různé řidičské styly.

Nohy robotického řidiče sahají k pedálům akcelerátoru, brzd a spojky, jedna paže ovládá řazení a druhá spouští a zastavuje motor.

Ford nicméně i nadále provádí provozní zkoušky v reálném světě. V Evropě se jedná například o Großglocknerskou vysokohorskou silnici v rakouských Alpách nebo o zasněženou oblast Arjeplog ve Švédsku.

Citace

„Tito dva noví jezdci jsou skvělými posilami týmu, protože zvládnou náročné vytrvalostní testy ve vysokých nadmořských výškách a za vysokých teplot. Když sedí na místě řidiče robot, můžeme provádět zkoušky celou noc bez obav, že řidič bude potřebovat přestávku na svačinu nebo toaletu.“

Mohlo by vás zajímat:  Volkswagen odhalil nový dvanáctiválec

Frank Seelig, vedoucí zkoušek v aerodynamickém tunelu, Ford of Europe

Zdroj: TZ Ford

O Jakub Horák

Kontakt na autora: jakub.horak@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora