Elektronická ruční brzda, nebo chcete-li elektronická parkovací brzda, je prvek, která je v moderních vozech stále častější. Trend nahrazovat klasické mechanické prvky moderními tlačítky je stále častější, a tak se podíváme na to, jaká konkrétní negativa jsou spojena právě s tímto nahrazením, které se už začíná pomalu ale jistě stávat standardem.
Parkovací brzdu začínáme hledat
Dříve jsme sedli do vozu a bylo jasné, že ona ruční brzda byla na svém místě, ve středu auta, po naší pravé ruce (pokud nebereme v potaz například některé dodávky, které ji mají na druhé straně). Když jsme zastavili, stačili dát poslepu ruku na správné místo a brzdu aktivovat zatažením. Nyní nastává situace, kdy jsme nuceni elektronickou parkovací brzdu hledat. Stačí, když je na středovém panelu více tlačítek a my začínáme být zmateni.

Nevíme, jak na aktivaci a deaktivaci
Často se nejedná o běžné tlačítko, které jenom stiskneme. Může se jednat o prvek, který lze buď vytáhnout nahoru, nebo naopak stlačit dolů. A v tu chvíli se můžeme trápit otázkou, jak brzdu aktivovat a jak ji deaktivovat. Zkoušíme obě polohy, dokud na přístrojové desce nezhasne, nebo se naopak nerozsvítí požadovaná kontrolka. Zde vám poradíme, že pohyb je stejný, jako u klasické ruční brzdy. Při „zatažení“ aktivujte spínač směrem nahoru, při „povolení“ stiskněte směrem dolů. Směr pohybu je stejný, jako u klasiky.
Nejsme si jisti jejím zatažením
Dříve se stačilo podívat na ono místo, kde byla ruční brzda umístěna a hned jsme jedním pohledem věděli, zda je zatažena, nebo nikoliv. U elektronické ruční brzdy se objevuje problém s tím, že si nejsme jisti, zda ji máme aktivovanou, nebo nikoliv. Často musíme očima projíždět přístrojovou desku a hledat, zda zde svítí, nebo naopak nesvítí požadovaná červená kontrolka. A to je o dost složitější postup, než dříve.
Konec populárních smyků
Když napadl první sníh, řadu lidí lákalo vyrazit na opuštěné parkoviště si trochu zablbnout. Jízda doplněná zatočením a zatažením ruční brzdy byly zážitkem, který si jistě vyzkoušel každý. Elektronická ruční brzda už vám tento zážitek nenabídne. Pokud ji zatáhnete za jízdy, auto sice začne intenzivně brzdit, ale rozhodně ne tak, aby šlo do smyku. Takže postupně zastavíte.

Automatická deaktivace je problém
U řady aut s automatickou převodovkou může po zařazení rychlostního stupně „D“ dojít k tomu, že se parkovací brzda automaticky deaktivuje. V tu chvíli stačí dát nohu z brzdy a auto se začne rozjíždět. Mnohým uživatelům z řad začátečníků může tento stav přivodit mnoho horkých chvil, které mohou vést až k drobným ťukancům, jelikož si myslí, že jejich parkovací brzda je stále zatažena a po povolení brzdového pedálu se vůz nebude rozjíždět.
Aktivujeme zcela jiné funkce
Klasickou mechanickou ruční brzdu, tu si nikdo nikdy nespletl. I poslepu se dala tato páka jednoduše nahmatat, zatáhnout a mít jistotu, že je auto zabrzděno. Najít však poslepu elektronickou parkovací brzdu nemusí být až tak jednoduché. Kdo se o to pokusí, ten by měl počítat s tím, že je pravděpodobné, že nakonec aktivuje zcela jinou funkci, než původně chtěl. To proto, že stiskne zcela jiné tlačítko.

Co se může pokazit, pokazí se…
Posledním důvodem, proč někteří doslova nenávidí elektronické parkovací brzdy, je to, že jde o další elektronický prvek ve voze a tedy může jít o další věc, která pokud se pokazí, bude nutná návštěva servisu a s ním spojená nákladná oprava. To u klasické ručky se nebylo čeho bát, jelikož její případnou opravu šlo zvládnout i svépomocí. V tom bylo kouzlo jejího mechanického provedení.
Zdroj: Autorský text