Nabídka automobilů klesá. Od ledna zdražily téměř dvě třetiny nejlevnější vozidel

Parking 825371 1280

První čtvrtletí letošního roku se na trhu s osobními automobily neslo ve znamení průměrného růstu cen ve všech variantách a výbavových stupních vozidel, při současném zužování nabídky. Automobily v základní výbavě zdražily v průměru o 3,9 %. Ceny vozidel nejvyšších výbavových stupňů dlouhodobě odpovídají vývoji inflace, čtvrtletně však vzrostly o 2,7 %. Oproti předchozímu kvartálu zdražilo 69,1 % automobilů napříč výbavami. V nabídce naftových agregátů došlo k růstu o 2,6 %, avšak u benzinových pohonných jednotek ke zúžení o 1,7 % oproti předchozímu období. Cenový index EY systematicky sleduje trendy na trhu s osobními automobily, monitoruje cenové strategie výrobců a dopad na spotřebitele.

Cenový index i v uplynulém období jednoznačně hlásí pokračování již v minulosti nastoleného kurzu a tím je zdražování prakticky všech sledovaných tříd vozidel a zároveň, v rozporu se čtvrtletím minulým, i zužování nabídky dostupných variant. „Uplynulé období bylo jednoznačně ovlivněno několika faktory. Tím prvním je beze sporu aktuální situace ohledně Covid-19. V tomto směru očekáváme další dopady i v následujících měsících, přestože většina slev se patrně odehraje na úrovni dealerství prahnoucích po vylepšení cash flow. Dalším trendem je úprava cenové politiky importérů v souvislosti s letos nově platnými emisními limity. A to nepřekvapivě směrem nahoru. To se ale dlouhodobě dotýká nejen cen, nýbrž i struktury nabídky. V neposlední řadě pak dynamickému vývoji všech našich ukazatelů napomáhá modelová obměna, kdy novější generace startují zpravidla o poznání výše než jejich předchůdci,“ komentuje okolnosti vývoje Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Vozidla v základní výbavě průměrně o 12,4 % dráž než před dvěma lety

Základní provedení sledovaných modelů zdražila i v dubnu, oproti počátku roku o 3,9 % a průměrných 16 374 Kč. Oproti počátku roku 2018 pak nejlevnější modely zdražily o 12,4 % a v rámci peněžního vyjádření o průměrných 55 404 Kč. I po odečtení inflace ceny nových automobilů v základní výbavě poskočily o 4,6 %.

Mohlo by vás zajímat:  Český trh - Novinky 48. týdne

Jediným segmentem, kde průměrně klesla základní cena, byla vyšší střední třída (-1,9 %), naopak nejvíce dotčeným segmentem byly minivozy, neboť neprodávanější ŠKODA Citigo nově figuruje v oficiální nabídce automobilky jen coby elektromobil, což vzhledem k počtu modelů v rámci tohoto segmentu na trhu značně zkreslilo výsledná čísla (+26,7 %). Ostatní segmenty se dočkaly zdražení na úrovni okolo 3 %. Oproti lednu letošního roku zdražilo celých 60 % nejlevnějších variant sledovaných modelů.

Tabulka cenových změn – základní výbavy – bez započtení inflace:

SegmentA*BCDESUVMPVVše
Rozdíl oproti 1/202026,7 %3,7 %3,5 %1,6 %–1,9 %2,4 %2,5 %3,9 %
Rozdíl oproti 1/201838,7 %10,8 %15,5 %8,9 %0,9 %9,4 %19,2 %12,4 %

* Ukazatel značně ovlivněn jednorázovým zdražením ŠKODY Citigo. S vyloučením tohoto vozu kategorie navýšila své ceny o 2,4 % oproti minulému čtvrtletí a o 10 % oproti začátku roku 2018.

Z jednotlivých modelů za poslední čtvrtletí nejvíce zdražila zmíněná nejdostupnější ŠKODA Citigo (+290 tis. Kč), protože je k dispozici jen coby BEV, velmi zdražil rovněž Nissan Qashqai (+118 tis. Kč), ale také ŠKODA Octavia (+64 tis. Kč), neboť zmizela z nabídky její předchozí generace. Na opačném konci naší tabulky je Dacia Duster (-45 tis. Kč), Ford Fiesta (-25 tis. Kč) a kupříkladu i Peugeot 308 (-16 tis. Kč).

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Ceny nejvyšších výbavových stupňů spíše kopírují inflaci

Ceny nejvyšších výbav dlouhodobě opisují vývoj křivku vývoje inflace v České republice. V posledním čtvrtletí byl nárůst cen i na nejvyšší úrovni výbav o něco vyšší než obvykle, když oproti lednu ceny průměrně povyrostly o 2,7 %, což v praxi znamená nárůst ceny o průměrných 24 412 Kč. Oproti začátku roku 2018 byly ceny navýšeny o 6,5 %, což, peněžně vyjádřeno, znamená 66 191 Kč. Po odečtení inflace se však ceny oproti počátku předloňského roku, kdy EY se zpracováváním cenového indexu začalo, zvýšily jen o 0,1 %. Oproti lednu letošního roku zdražilo 56,4 % nejdražších variant sledovaných modelů.

Mohlo by vás zajímat:  Český trh - Novinky 35. týdne

V porovnání s lednem letošního roku lze zaznamenat nejvyšší růst u vozidel segmentu B a pak kategorie SUV (obojí +5,3 %). Jediný segment C tak na úrovni nejdražších dostupných modelů snížil oproti lednu ceny (-1,4 %). V porovnání segmentů s počátkem roku 2018 je patrné nejvyšší navyšování cen v segmentu A (+55,9 %) – minivozy – primárně díky již zmíněnému přechodu nejprodávanější ŠKODY Citigo na BEV, znatelné rozdíly jsou ovšem překvapivě v zákazníky poněkud přehlíženém segmentu MPV (+ 17,6 %), dále pak v rámci SUV (+9,6 %) a také v segmentu střední třídy (+9,4 %), kam EY cenový index zařazuje i ŠKODU Superb. Za tu zájemce o nejlépe vybavenou variantu zaplatí o 90 tisíc Kč více než před dvěma lety. Nejvíce konzervativní je pak vývoj cen nejdražších provedení v rámci segmentu C – nižší střední třídy (+0,8 % oproti začátku 2018).

Tabulka cenových změn – nejvyšší výbavy – bez započtení inflace

SegmentA*BCDESUVMPVVše
Rozdíl oproti 1/20203,0 %5,3 %–1,4 %3,7 %0,6 %5,3 %2,3 %2,7 %
Rozdíl oproti 1/201855,9 %7,3 %0,8 %9,4 %3,3 %9,6 %17,6 %6,5 %

* Ukazatel značně ovlivněn jednorázovým zdražením ŠKODY Citigo. S vyloučením tohoto vozu kategorie navýšila své ceny o 3,0 % oproti minulému čtvrtletí a o 8,2 % oproti začátku roku 2018.

Ze sledovaných modelů nejvíce zdražila nejvyšší dostupná varianta Peugeotu 2008 (+430 tis. Kč), což je dáno zařazením BEV varianty do nabídky na českém trhu. Nejvíce naopak poklesla cena nejvyšší výbavy u Hyundai Ioniq a Volkswagen Polo (-50 tis. Kč, resp. -54 tis. Kč). V případě VW Polo to však bylo způsobeno omezením nabídky výbavových stupňů.

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai i20 přichází na český trh, startuje předprodej
Zdroj obrázku: Pixabay.com

 Nabídka vozidel se opět zmenšila

Navzdory mírnému navyšování dostupných variant sledovaných modelů v předchozích čtvrtletích počet dostupných variant vozidel se od ledna do dubna letošního roku opět snížil, a to o 1,5 %. Zúžení nabídky se dotklo nejen benzínových agregátů (-1,7 %), ale i motorů na CNG (-33,7 %). Na opačném konci jsou BEV (+71,4 %) a LPG (+34,5 %). Celková nabídka těchto vozidel je však pochopitelně zanedbatelná oproti konvenčním pohonům, a tak celkový pokles nabídky nezvrátila. Překvapením je přírůstek počtu dostupných dieselových agregátů o 2,6 %, oproti lednu. Zbytek snížení celkové nabídky vozidel je pak převážně způsoben úbytkem nabídky výbavových stupňů o 15 %.

„Výrazný nárůst počtu dostupných elektromobilů (BEV) asi většinu z nás nechá chladnými. Co možná trochu překvapí, je pozvolnější nárůst počtu nabízených plugin hybridních vozidel. V tomto směru jsme většinu premiér zaznamenali na konci loňského roku s počátkem prodeje v letošním lednu. Do budoucna však s příchodem nových generací a modernizovaných provedení stávajících generací modelů očekáváme výrazné rozšiřování tímto směrem. Zajímavými údaji je bezesporu i nárůst dostupných vznětových motorů o 2,6 %. Zde vidím primárně vliv emisích strategií automobilek. Nárůst nabídky manuálních převodovek o 2,7 % naopak spatřuji spíše jako shodu náhod, jen za poslední dva roky zmizelo z nabídky na čtvrtinu provedení s klasickým řazením,“ říká Petr Knap.

Tabulka změn počtu nabízených vozidel dle typu motorizací a pohonů

NabídkaVarianty CelkemBenzínové agregátyNaftové agregátyBEVPHEVCNGLPG4×4ATMT
Rozdíl oproti 1/2020-1,5 %-1,7 %2,6 %71,4 %0,0 %-33,7 %34,5 %1,7 %-1,9 %2,7 %
Rozdíl oproti 1/2018–14,5 %–8,1 %–28,0 %140,0 %49,6 %-20,2 %34,5 %–13,2 %–11,7 %-25,1 %
Zdroj: TZ EY
Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora