Nabíjení u paneláku je spíše utopie budoucnosti. Dostupné možnosti nejsou až tak reálné

Electric Car Power Charging Charging Technology Clean Energy Filling Technology

Kdo bydlí v rodinném domku, u kterého své auto parkuje, pro toho může být elektromobilita smysluplná. Může si nechat instalovat takzvaný wallbox nebo si může v případě nouze natáhnout prodlužovací kabel a nabíjí. Horší to mají lidé bydlící v paneláku. Jaké mají možnosti a jak jsou reálné?

Prodlužovací kabel

Jako nejjednodušší varianta se nabízí natažení prodlužovacího kabelu z domácí zásuvky. Kdo má zásuvku například na balkoně, má to ještě trochu jednodušší a nemusí kabel provlékat oknem. Celkově jde ale o velmi komplikované řešení, zvláště pokud nebydlíte v přízemí a auto neparkujete pod okny. Realita takového dobíjení bude nejenom nepraktická, ale bude působit i komicky.

Mohlo by vás zajímat:  Při cestě z lyžování dělají řidiči stále ty samé chyby. Tímhle škodí vozu nejvíce

Wallbox na domě

Možným řešením nabíjení v paneláku může být i wallbox instalovaný na vnějším plášti domu. Z technického hlediska žádný problém, ale z administrativního značná komplikace. Aby to bylo možné, je třeba mít souhlas členů SVJ, což může být první překážka. Dále bude třeba vyřešit i to, jak zajistit případné dělení nákladů mezi více elektromobilistů. Jelikož bude nabíječka volně přístupná, může cizí elektřinu čerpat v podstatě kdokoliv.

Soukromá dobíjecí stanice

Řešení podobné wallboxu, pouze s tím rozdílem, že už bude možné individuálně rozpočítávat náklady a to, kolik kdo odčerpal elektřiny. Pokud však bude nabíječka na plášti domu nebo na pozemku, je třeba znovu mít souhlas SVJ a dá se očekávat, že se to opět nesetká s úspěchem. Navíc financování soukromé nabíječky i přes dotace nemusí být úplně levné.

Mohlo by vás zajímat:  Při policejní kontrole hraje řidičovo chování velkou roli. Ovlivní přístup policisty i výši pokuty
Zdroj obrázku: Freepik

Veřejná nabíjecí stanice

Řešením tak může být veřejná nabíjecí stanice. I zde je třeba myslet na náklady. Nemusí být nutně na plášti nebo pozemku domu, ale může být i na pozemku města. Zde bude nutné počítat s ještě větší byrokracií, než je souhlas členů SVJ. A to může celou věc značně zkomplikovat.

Městské nabíječky

Možnou cestou je i lobby u zastupitelů města, aby investovalo do městských, veřejných nabíječek. To se ale obvykle vzhledem k našponovaným rozpočtům také nesetká s přílišným úspěchem. V současné době je jenom málo měst, které se rozhodly elektromobilitu podporovat.

Zdroj: https://insideevs.com/features/368272/apartment-dweller-owning-charging-electric-car/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora