Vyplatí se vlastnictví vozu? To je poměrně zajímavá otázka, na kterou nelze odpovědět jednoznačně. Dá se ale říct, že kdo jezdí často a hodně, tomu se vlastní auto vyplatí. Ostatním s největší pravděpodobností jenom těžko. A proč si ho kupují? Neumí si spočítat náklady na provoz. Věcí, které je třeba brát v potaz, je více než to, kolik si auto vezme paliva na sto kilometrů.
Pořizovací a prodejní cena
Každé auto něco stojí. Základním krokem je vzít pořizovací cenu, odečíst od ní cenu prodejní, když jde auto z domu, a tento rozdíl rozpočítat mezi najeté kilometry. Najednou se zjistí, že náklady na jeden ujetý kilometr nejsou až tak malé, jak se může zdát podle ukazatele spotřeby. I rozdíl v ceně je náklad, který je třeba brát v potaz.
Servisní úkony
Další důležitou věcí jsou servisní úkony. Nejenom pravidelné prohlídky, ale i opravy. Včetně cen dílů a lidské práce. I to jsou náklady, které je třeba rozpočítat do ujetých kilometrů. A nemusí být nic výjimečného, že opět každý ujetý kilometr klidně i několik korun navýší. Zvlášť když jsou finančně náročné a nájezd daného auta minimální.
Pojistky
Auto musí mít povinné ručení a to není zdarma. Někteří následně mohou využít i havarijní pojištění nebo další doplňkové pojistky. Náklady postupně stoupají, a když se rozpočítají do celkového nájezdu auta, patrně mnohé nepotěší. Už tak vysoké číslo nákladů na ujetý kilometr vzroste ještě více. A ukáže, jak vysoké náklady na provoz mohou při vlastnictví auta být.
Čas
Jak se dá čas přepočítat na peníze? Nejlépe tak, že se využije běžná hodinovka, kterou člověk bere v práci. Následně stačí vzít v potaz, kolik času člověk tráví návštěvou servisu, STK, úřadů a dalších míst, kam při vlastnictví auta musí. A promítnuto do kilometrového nájezdu to dělá z auta dopravní prostředek, jehož vlastnictví se vůbec nevyplatí.
Zdroj: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0921800921003943