Náklady na ujetý kilometr nikdo neumí spočítat správně. Málokomu se auto skutečně vyplatí kupovat

Handsome Man Pours Gasoline Into Tank Car (1)

Vyplatí se vlastnictví vozu? To je poměrně zajímavá otázka, na kterou nelze odpovědět jednoznačně. Dá se ale říct, že kdo jezdí často a hodně, tomu se vlastní auto vyplatí. Ostatním s největší pravděpodobností jenom těžko. A proč si ho kupují? Neumí si spočítat náklady na provoz. Věcí, které je třeba brát v potaz, je více než to, kolik si auto vezme paliva na sto kilometrů.

Pořizovací a prodejní cena

Každé auto něco stojí. Základním krokem je vzít pořizovací cenu, odečíst od ní cenu prodejní, když jde auto z domu, a tento rozdíl rozpočítat mezi najeté kilometry. Najednou se zjistí, že náklady na jeden ujetý kilometr nejsou až tak malé, jak se může zdát podle ukazatele spotřeby. I rozdíl v ceně je náklad, který je třeba brát v potaz.

Mohlo by vás zajímat:  Převoz vánočního stromku může skončit pokutou i úrazem. Myslet je třeba na základní pravidla

Servisní úkony

Další důležitou věcí jsou servisní úkony. Nejenom pravidelné prohlídky, ale i opravy. Včetně cen dílů a lidské práce. I to jsou náklady, které je třeba rozpočítat do ujetých kilometrů. A nemusí být nic výjimečného, že opět každý ujetý kilometr klidně i několik korun navýší. Zvlášť když jsou finančně náročné a nájezd daného auta minimální.

Zdroj obrázku: Freepik

Pojistky

Auto musí mít povinné ručení a to není zdarma. Někteří následně mohou využít i havarijní pojištění nebo další doplňkové pojistky. Náklady postupně stoupají, a když se rozpočítají do celkového nájezdu auta, patrně mnohé nepotěší. Už tak vysoké číslo nákladů na ujetý kilometr vzroste ještě více. A ukáže, jak vysoké náklady na provoz mohou při vlastnictví auta být.

Mohlo by vás zajímat:  Dokonalý Lexus IS200 hledá kupce. Jeho cena mnohé překvapí

Čas

Jak se dá čas přepočítat na peníze? Nejlépe tak, že se využije běžná hodinovka, kterou člověk bere v práci. Následně stačí vzít v potaz, kolik času člověk tráví návštěvou servisu, STK, úřadů a dalších míst, kam při vlastnictví auta musí. A promítnuto do kilometrového nájezdu to dělá z auta dopravní prostředek, jehož vlastnictví se vůbec nevyplatí.

Zdroj: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0921800921003943
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora