Když se řekne automobilka, jakou značku si vybavíte? Věříme, že mezi prvními bude bezpochyby BMW a Mercedes-Benz. Tyto vozy jsou často snem mnoha lidí a patří jednoznačně k nejznámějším na světě. Nicméně to je také důvod, proč mezi nimi odjakživa panuje poměrně velká rivalita. Nyní se ale zdá, že odvěcí soupeři se rozhodli konečně spojit své síly. A to kvůli vývoji věci, která je natolik náročná, že je nutné spolupracovat. Výsledky, které tato spolupráce snad přinese, možná uvidíme již za 5 let.
Nesmiřitelný boj
Obě známé automobilky dost pečlivě sledují své vzájemné počínání. Jakmile přijde jedna s novým modelem, druhá musí ihned odpovědět něčím ještě o chlup lepším. A takto to funguje již celá desetiletí. Vzpomeňte si třeba na Mercedes 190E 2,5-16, který na přelomu 80. a 90. let přímo soupeřil s BMW M3 gen. E30. A dnes je to třeba Mercedes GLE Coupé, který by jej těžko vznikl nebýt BMW X6. Tento konkurenční boj je tedy minimálně pro zákazníka velmi prospěšný, protože stále přináší novinky, vylepšení a inovace.
V jedné oblasti se však němečtí konkurenti přeci jen rozhodli spolupracovat. Jde o autonomní řízení. Cílem společné spolupráce má být auto, které bude schopné jezdit po dálnicích zcela samostatně. A takové auto by mělo spatřit světlo světa již za 5 let, v roce 2024. Důvod pro spolupráci je zřejmý – jde o peníze. Takový projekt rozhodně není ani trochu levnou záležitostí. Je velmi náročný nejen finančně, ale zabere i spoustu času a práce řady lidí. Když vezmete do úvahy i klesající marže mimo jiné kvůli přísným emisním nařízením, pak to dává docela dobrý smysl.
Takto vyvinutý vůz by se tedy měl zařadit do kategorie autonomie pod číslo 4. V současné době se přitom pracuje především s kategorií jedna a dva. Takové vozy jsou schopny jet ve stopě vozidla před sebou a vozidlo také samo zvládá měnit jízdní pruh, aniž by se řidič musel aktivně chopit řízení. V tomto odvětví jsou obě automobilky na špici. Jak Mercedes, tak i BMW již s takovými technologiemi pracují a zdá se, že z evropských automobilek mají nejvíce nakročeno k úspěchu. Proč tedy nespojit síly, peníze a znalosti a neudělat něco skutečně revolučního? Tím by nový autonomní model totiž jistě byl.
Limity autonomie
Samořídící automobily se dnes klasifikují do pěti úrovní. Dnes je poměrně běžná úroveň 2, kdy řidič stále musí držet ruce na volantu a sledovat provoz. Úroveň 3 k tomu přidává možnost, aby řidič krátkodobě spustil oči ze silnice, ale nesmí spát. Ve chvíli, kdy jej o to auto požádá, musí okamžitě převzít kontrolu. Při úrovni 4 už se ale předpokládá i to, že si řidič bude moci zdřímnout. Až na úrovni 5 jsou však pedály i volant zcela zbytečné a vůz už jezdí sám. Tak uvidíme, jak rychle postup půjde. Pokud zde za 5 let máme mít úroveň 4, bude to rychlejší, než se čekalo.