Naoko soupeři, ve skutečnosti kamarádi. Jaké automobilky spolupracují na vývoji?

Když se řekne automobilka, jakou značku si vybavíte? Věříme, že mezi prvními bude bezpochyby BMW a Mercedes-Benz. Tyto vozy jsou často snem mnoha lidí a patří jednoznačně k nejznámějším na světě. Nicméně to je také důvod, proč mezi nimi odjakživa panuje poměrně velká rivalita. Nyní se ale zdá, že odvěcí soupeři se rozhodli konečně spojit své síly. A to kvůli vývoji věci, která je natolik náročná, že je nutné spolupracovat. Výsledky, které tato spolupráce snad přinese, možná uvidíme již za 5 let.

Nesmiřitelný boj

Obě známé automobilky dost pečlivě sledují své vzájemné počínání. Jakmile přijde jedna s novým modelem, druhá musí ihned odpovědět něčím ještě o chlup lepším. A takto to funguje již celá desetiletí. Vzpomeňte si třeba na Mercedes 190E 2,5-16, který na přelomu 80. a 90. let přímo soupeřil s BMW M3 gen. E30. A dnes je to třeba Mercedes GLE Coupé, který by jej těžko vznikl nebýt BMW X6. Tento konkurenční boj je tedy minimálně pro zákazníka velmi prospěšný, protože stále přináší novinky, vylepšení a inovace.

V jedné oblasti se však němečtí konkurenti přeci jen rozhodli spolupracovat. Jde o autonomní řízení. Cílem společné spolupráce má být auto, které bude schopné jezdit po dálnicích zcela samostatně. A takové auto by mělo spatřit světlo světa již za 5 let, v roce 2024. Důvod pro spolupráci je zřejmý – jde o peníze. Takový projekt rozhodně není ani trochu levnou záležitostí. Je velmi náročný nejen finančně, ale zabere i spoustu času a práce řady lidí. Když vezmete do úvahy i klesající marže mimo jiné kvůli přísným emisním nařízením, pak to dává docela dobrý smysl.

Takto vyvinutý vůz by se tedy měl zařadit do kategorie autonomie pod číslo 4. V současné době se přitom pracuje především s kategorií jedna a dva. Takové vozy jsou schopny jet ve stopě vozidla před sebou a vozidlo také samo zvládá měnit jízdní pruh, aniž by se řidič musel aktivně chopit řízení. V tomto odvětví jsou obě automobilky na špici. Jak Mercedes, tak i BMW již s takovými technologiemi pracují a zdá se, že z evropských automobilek mají nejvíce nakročeno k úspěchu. Proč tedy nespojit síly, peníze a znalosti a neudělat něco skutečně revolučního? Tím by nový autonomní model totiž jistě byl.

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai ix20 a ix35 - nové vozy pro českou policii!

Limity autonomie

Samořídící automobily se dnes klasifikují do pěti úrovní. Dnes je poměrně běžná úroveň 2, kdy řidič stále musí držet ruce na volantu a sledovat provoz. Úroveň 3 k tomu přidává možnost, aby řidič krátkodobě spustil oči ze silnice, ale nesmí spát. Ve chvíli, kdy jej o to auto požádá, musí okamžitě převzít kontrolu. Při úrovni 4 už se ale předpokládá i to, že si řidič bude moci zdřímnout. Až na úrovni 5 jsou však pedály i volant zcela zbytečné a vůz už jezdí sám. Tak uvidíme, jak rychle postup půjde. Pokud zde za 5 let máme mít úroveň 4, bude to rychlejší, než se čekalo.

Komentáře