Podle předpisů byste měli na podzim přezout z letních pneumatik na zimní. A z bezpečnostních důvodů je zase rozumné naopak přezout zpátky na letní gumy. Jsou tyhle výměny pneumatik opravdu potřeba, nebo jde jen o úlitbu našich zákonodárců autoservisům, které tak mají dvakrát do roka zajištěnou jednoduchou a relativně slušně zaplacenou práci? A co kdyby všichni jezdili na celoročních pneumatikách?
Suchý versus mokrý povrch
Věřte nebo ne, i v zimě mohou být letní pneumatiky bezpečnou volbou. Má to ovšem jeden háček – vozovka musí být suchá a její povrchová teplota nesmí být příliš nízká. Tedy, na začátku a konci zimy, kdy je podnebí charakterem spíše jarní nebo podzimní, může být letní pneu stále lepší volbou, než předepsaná zimní. Tedy s ohledem právě na dané zmíněné aspekty, ale i předpověď počasí nebo místo, kam se chystáte vyrazit.

Přilnavost pneumatik
Bezpečnou jízdu zajišťuje hlavně přilnavost pneumatiky. Čím lépe pneumatika „sedí“ na vozovce, tím lépe je váš vůz ovladatelný. A tím větší má také spotřebu paliva. Přilnavost pneumatik ovlivňují zejména:
- Tlak v pneumatikách
- Rozměry a materiál pneumatiky
- Povrch vozovky, jeho kvalita a vlhkost
- Vlastnosti vozidla a styl jízdy
Jakmile počasí bezpečné jízdě jen trochu nepřeje, jsou zimní pneumatiky jasnou volbou, pokud teplota klesne pod 6 °C. Jízda v takových podmínkách na letních pneumatikách je zbytečným riskováním.

Celoroční pneumatiky
Na trhu jsou nicméně k dostání také takzvané celoroční pneumatiky, které mají spojovat výhody letních i zimních gum. Ale celoroční pneumatiky nejsou úplně vhodné pro jízdu na sněhu a náledí, jsou navržené hlavně pro oblasti, ve kterých není zima nijak krutá a teploty při ní nepadají hluboko pod nulu. Bezpečně s nimi můžete jezdit například ve Středomoří, pokud se nevydáte do hor, u nás by se vám však mohly celoroční pneumatiky přes zimu ošklivě nevyplatit.
Zdroj: Autorský text