Překračování maximální povolené rychlosti je jeden z přestupků, které jsou na silnicích poměrně časté. Každý, kdo si sáhne do svého svědomí, musí uznat, že málokdy jel tolik, kolik se má. Každý rychlost o nějaký ten kilometr v hodině někdy poruší. Proti tomu bojují také radary, které nemusí mít jen represivní funkci, mohou fungovat i jako prevence.
Radary měří, úředník pokutuje
Většina radarů funguje víceméně stejně. Pokud detekují překročenou rychlost, pořídí fotografii, ta putuje na odbor dopravy a ten posílá majiteli auta dopis, který ho informuje o přestupku a vyzývá k zaplacení pokuty. Dnes známe hlavně dva klíčové druhy radarů, a to ten stacionární, který měří aktuální rychlost, nebo radar průjezdní, který měří průměrnou rychlost v konkrétním úseku. Překročení v obou případech znamená pokutu.
Jsou tu i radary preventivní
Zapomenout nelze ani na měření, která jsou čistě preventivní. Kdo jezdí autem pravidelně, jistě je zná. Jde o známé radary s displejem, který zobrazuje aktuální rychlost a upozorňuje na nutnost zpomalení. Tyto radary jsou čistě orientační a ve většině případů nejsou založeny na tom, aby řidiče fotily a poté posílaly pokuty. Pouze mu zobrazí informace o aktuální rychlosti.
Prevence může fungovat
Řada řidičů i při průjezdu kolem tohoto radaru zpozorní a raději dá nohu z plynu. Důvody jsou hned dva a ukazují, že prevence může fungovat. První důvod je ten, že si mnozí stále myslí, že i tento druh radaru je může změřit a poslat jim pokutu. Druhý důvod je čistě psychologický. Vidět svou rychlost na displeji s výzvou ke zpomalení je přece jenom něco jiného než sledovat ručičku na tachometru. A to znamená, že i bez pokut se dá dosáhnout dodržování předpisů, i když se stále najde několik jedinců, kteří na to pochopitelně budou nadále kašlat. Ti jsou však stále naštěstí v menšině.
Zdroj: https://radarxense.com/traffic-speed-enforcement/