Když je dálniční úsek čtyřproudý, tedy v každém směru jsou dva pruhy, má řidič poměrně jasno o tom, kde může a nemůže jet. Držet by se měl v pruhu pravém a ten levý využívat výhradně k předjíždění. Takto hovoří zákon, i když praxe je trochu jiná. Jak je to ale v případě šestiproudých silničních tahů, kde jsou tři pruhy v každém směru? Ne každý řidič má v tomto jasno.
Platí stále to stejné
Jednoduše řečeno, platí v tomto případě stále to stejné. Pravý jízdní pruh je primárně určený pro souvislou jízdu a pruh střední a levý je určený pro předjíždění. Realita na dálnicích však ukazuje, že většina řidičů si s pravidly buď hlavu neláme, nebo je dokonce vůbec nezná. K čemu následně dochází a jaké následky to může přinášet? Riziko je nejenom finanční, ale hrozí i zvýšené nebezpečí, o kterém středoproudař mnohdy ani netuší, i když je jeho hlavní příčinou.
Jízda v prostředním pruhu jako přestupek
Pokud se řidič drží ve středním pruhu a předjíždí pomalejší vozidla v tom pravém, je vše v naprostém pořádku. Prostřední pruh využívá k tomu, k čemu má. A pokud ho dojede rychlejší vozidlo, má zde pruh levý, kterým ho předjede. Pokud je ale pravý pruh prázdný a řidič se přesto drží v prostředním, páchá přestupek. Policejní hlídka má pravomoci toto řešit a pochopitelně trestat.
Problém pro ostatní řidiče
Není to jenom riziko pokuty. Auto jedoucí bezdůvodně v prostředním pruhu je také problémem pro ostatní řidiče. Nejenom že narušuje plynulost dopravy, ale také může působit řadu rizikových situací. Pokud je pravý pruh volný a v něm jede rychlejší auto, které se dostane na úroveň pomalejšího v levém pruhu, má dvě možnosti. Buď tohoto řidiče „podjet“ což může hraničit s rizikem přestupku, nebo nezbývá jiná možnost než legální předjetí, v tomto případě přes dva pruhy až do levého. Ani jedna situace není úplně bezpečná, a když by každý dodržoval předpisy, nemuselo by k ní ani dojít.
Zdroj: https://www.rac.co.uk/drive/advice/driving-advice/middle-lane-hogging/