Nejčastější chyby českých řidičů, důvodem je netrpělivost i neznalost

Speed 3397229 1920

Podle evropských statistik nepatří čeští řidiči ani mezi ty nejslušnější, ani mezi ty nejméně ukázněné. Držíme se tak nějak ve zlatém středu. Poněkud hůře si ale vedeme, pokud dojde na technický stav aut na našich silnicích. V tomto směru se celkem jednoznačně řadíme mezi východoevropské státy. Nejde jen o nižší kupní sílu tuzemských motoristů, ale také o náš sklon šetřit a zanedbávat údržbu, pokud není opravdu nezbytně nutná. Jakých dalších chyb se čeští řidiči nejčastěji dopouštějí? To se dočtete v našem dnešním článku.

Zipování

Zipování neboli rovnoměrné slučování aut ze dvou či více jízdních pruhů do jediného jako by bylo pro české řidiče příliš těžké k pochopení. Spořádaní Němci nad námi nevěřícně kroutí hlavou, pravdou však je, že v České republice se zipování pravidelně mění v závod v sebestřednosti. Řidiči se snaží prodrat co nejrychleji a co nejdále v pruhu, který se později spojí s jiným, aby mohli předjet ostatní. A pak se snaží agresivně nacpat do hlavního pruhu, aniž by si brali příliš velké servítky.

Mohlo by vás zajímat:  Přezout a hotovo. Nechat pneumatiky na autě svému osudu se nevyplácí
Zdroj obrázku: pixabay.com

Popojíždění v kolonách

S popojížděním v kolonách je to podobné jako se zipováním. Oblíbenou kratochvílí českých řidičů je v případě uvíznutí v popojíždějící koloně přejíždět z pruhu do pruhu. Jakmile se jeden pruh pohne, vždycky se najde řidič, který udělá myšičku, jen aby se do něho mohl co nejdříve zařadit. Co na tom, že tento pruh bude další dvě minuty stát a mezitím se rozjede nějaký jiný. Opakované střídání pruhů v kolonách však pochopitelně situaci na silnici nikterak nezlepšuje, právě naopak.

Mohlo by vás zajímat:  Za pomalou jízdu pokuta většinou nehrozí, rizikem přesto je
Zdroj obrázku: pixabay.com

Velké kruhové objezdy

Pro mnoho řidičů jsou také oříškem kruhové objezdy, které mají více než jeden pruh. Jen málokterý řidič má to štěstí, že se na takový kruhový objezd opakovaně dostane při jízdách s instruktorem v autoškole. Většina z nás sice o takových objezdech slyšela v rámci teoretických lekcí, ale prakticky nikdo si tato pravidla nepamatuje.

Hlavním důvodem, proč se na podobných objezdech neodehrává velké množství nehod, je, že zde obvykle řidiči nejedou příliš rychle, a tak stíhají na nečekané chování ostatních včas zareagovat. A pokud přeci jen k nehodě dojde, obvykle jde spíše o menší ťuknutí, ke kterému ani účastníci nehody nevolají policii. Pokud si také nejste jistí, jak se na vícepruhových kruhových objezdech chovat, vězte, že:

  • Pravidla pro změnu jízdního pruhu na kruhovém objezdu jsou stejná jako na jakékoli jiné silnici. Musíte zapnout směrové světlo a dát přednost těm, kteří projíždějí jízdním pruhem, do něhož se hodláte zařadit.
  • Odbočování na výjezd z kruhového objezdu by mělo vždy probíhat pouze z pravého jízdního pruhu. Odbočením přes více pruhů porušujete pravidla silničního provozu.
  • Pokud kruhovým objezdem projíždí tramvaje, mají přednost, nestanoví-li dopravní značky jinak.
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora