Nejen staré diesely. Ovzduší škodí velká SUV, na které budou uvaleny daně

Exhaust Pipe 1653783 1280

V Evropě vrcholí boj proti starým dieselům, které však nejsou jediným znečišťovatelem ovzduší. Ukazuje se, že to jsou i moderní nová auta. Že planetě škodí starý naftový motor, o tom není třeba polemizovat. Spalování nafty není nijak čistý proces, a jelikož řada takových vozidel pochází z doby, kdy se emisní limity ještě příliš neřešily, je celkem jasné, že dopad na ovzduší bude mít velký. Staré naftové vozy však paradoxně nejsou jediným znečišťovatelem. Škodí i velká SUV.

Vozy SUV jako velký problém

Jde v podstatě o logický fakt. I když mohou mít vozy SUV motor, který sám o sobě bez problémů plní emisní normy, je třeba brát v potaz právě jeho použití ve voze, který je velký a má tak větší odpor vzduchu, ale je také těžký a tak je k jeho rozjetí a k udržení rychlosti potřeba vydat více energie. Pokud by byl stejný motor umístěn v malém městském voze a v SUV nebo crossoveru, bude hodnota emisí, které jsou produkované konkrétními vozy rozdílná.

Mohlo by vás zajímat:  Dieselgate v Austrálii: Volkswagen musí platit 127 milionů dolarů

Metodika měření WLTP

Nová metodika měření WLTP se dnes netýká jenom spotřeby. Tato metodika dokáže měřit také emise konkrétního vozu a podle porovnání různých měření je pravdou, že větší vozy jsou pochopitelně i větším znečišťovatelem jak proto, že mají vyšší odpor vzduchu, tak proto, že mají větší hmotnost. Logicky je třeba využívat více výkonu, dochází k většímu spalování a tedy spotřebě paliva a samozřejmě i k tomu, že rostou aktuální emise CO2 na jeden ujetý kilometr.

Některé země zavádí opatření

Některé země proto v návaznosti na tento fakt zavádí i určitá opatření. Příkladem je Francie a její daň z CO2. Ta může být dokonce až ve výši 20 000 euro, tedy přes 500 000 korun českých. Výše daně je určována právě na základě naměřených hodnot podle metodiky WLTP. Čím menší emise vůz papírově má, tím menší daň bude platit. Je celkem jasné, že tato opatření jsou zaměřena právě na vozy větší, které i více znečišťují. A pokud jde o staré diesely, které jsme zmínili v úvodu, těm jsou v různých evropských zemích zakazovány vjezdy do různých oblastí, hlavně do center měst.

Zdroj obrázku: Fotobanka Pixabay.com
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora