Nejhorší řidičské chyby? Víme, které to jsou

Chyby Za Volantem

Každý řidič, který někam vyrazí, má často jenom dvě přání. Dojet včas a také dojet v pořádku. To druhé velmi často ovlivní on sám, a to svým stylem jízdy. Ne každá osoba ale dokáže za volantem myslet na své bezpečí tak, jak se očekává. Podívejte se s námi na nejhorší řidičské chyby, které můžete dělat nejenom vy, ale které může dělat i vaše okolí. Na takové řidiče je potom dobré dát si velký pozor.

Nepozornost a věnování se jiným činnostem

V posledních letech je to stále aktuálnější. A podle statistik je jasně vidět, že je to stále větší problém, který je nutné řešit. Nepozornost totiž plyne hlavně z toho, že se ve voze snažíme dělat řadu jiných věcí. Tuto chybu můžeme zařadit mezi jednu z těch nejčastějších. A kdy primárně dochází k velké nepozornosti? Jsou to situace spojené s tím, že se během jízdy věnujeme mobilnímu telefonu, nebo spojené s tím, že se líčíme, nebo jednoduše hledáme něco v tašce, nebo v kastlíku. I když se může jednat o činnost, která trvá jenom jednotky vteřin, je třeba říci, že právě tento čas může mít fatální následky, když sledujeme něco jiného, než máme sledovat.

Špatné předjíždění

Je pochopitelné, že pokud je před námi pomalejší vozidlo, je možné ho předjet. Nikdo se nechce celou cestu táhnout třeba za pomalu jedoucím důchodcem, nebo kamionem. Předjížděcí manévr je něco zcela běžného. Stejně tak ale může být předjíždění důvodem, proč lidé bourají. Co patří mezi hlavní řidičské chyby, které lidé dělají? Je to zkrátka a jednoduše špatné předjíždění. Jak si ho lze charakterizovat? Ve většině případů je scénář naprosto stejný a souvisí s tím, že má řidič špatný odhad. To může být dáno třeba jeho nezkušeností – v takovém případě ale musíme říci, že riskování je spíše výjimečné. Mnohem horší jsou situace řidičů, kteří nemají dobrý odhad ani přehled o situaci a přesto se rozhodnou pro předjíždění. U osobních vozů to přece jenom ještě jde zachránit. Když se ale předjíždí dlouhý kamion, a vůz proti se přibližuje, je problém na světě.

Mohlo by vás zajímat:  Na lákadla automobilového světa už doplatila řada důvěřivců. Přesto stále táhnou

Úplně nejhorší jsou ale tací předjíždějící řidiči, kteří nerespektují plnou čáru, nebo značky upozorňující právě na zákaz předjíždění. Takový řidič je opravdu ten, se kterým není radno sedat do vozu. Zákazy předjíždění nejsou na silnicích jenom tak pro zábavu – většinou jsou spojené právě s nebezpečnými úseky, které jsou nepřehledné, nebo jsou jinak rizikové.

Chybný průjezd zatáčkou

Velmi častý problém celé řady řidičů. A to hlavně proto, že nemusejí mít tolik zkušeností, nebo si hrají na něco, co nejsou. Pokud jde o první chybu, spojenou s nezkušeností, tak často hraje roli hlavně nájezdová rychlost. Nikoliv samozřejmě ta pomalejší, která není zase až takový problém – v tom případě je zatáčka projeta pomalu. Komplikací je právě vysoká nájezdová rychlost, která může způsobit řadu problému. Může to být vyjetí ze zatáčky, stejně jako to může být smyk, nebo i jiná nezvladatelná situace spojená s tím, že se začne prudce brzdit, ve snaze zpomalit.

Mohlo by vás zajímat:  Nové auto dokáže čerstvého majitele vylekat. Záhadné kontrolky se mohou rozsvítit kdykoli

Další skupiny chyb plyne z toho, že si řidiči jednoduše hrají na něco, čím skutečně nejsou. Hrají si na automobilové závodníky. A to v tom směru, že chtějí zatáčku začít projíždět z vnitřní části a poté se dostat při výjezdu na tu venkovní. Pokud je to v rámci svého pruhu, ještě to lze akceptovat. Málokomu se ale povede se ve svém pruhu udržet. A tak může přejet do protisměru. Často je to i kvůli vyšší rychlosti. A jakmile se v protisměru objeví automobil, nemusíme říkat, co za problém to znamená.

Jízda takzvaně poslepu

Tato chyba je opravdu velkým riskem a musíme říci, že když se podíváme na statistiky, tak často i neodpustitelným. Jak si takovou jízdu poslepu představit? Může mít hned několik podob. Asi nejznámější je snížená viditelnost. Hustý déšť a vítr, sněžení, nebo ještě hůře mlha. To jsou komplikace, které mohou na cestách potkat řadu řidičů. Očekává se, že vlivem této situace dojde ke snížení rychlosti tak, aby došlo k bezpečné jízdě. Jsou ale řidiči, kteří nezpomalí. A potom to pro ně znamená problém spojený s tím, že jednou poslepu. Případná překážka na vozovce znamená jediné – že se jí rozhodně nestačí vyhnout.

Jízda poslepu ale může být spojena také se situací, že se řidič bezhlavě vrhá někam, kam nevidí. Může to být vyjíždění z vedlejší silnice na hlavní, nebo to může být otáčení na nepřehledném úseku, nebo jiné manévry, u kterých více než na své oči spoléhá na to, že bude vše v pořádku. A protože toto patří mezi jedny z největších chyb, tak si buďte jisti, že se komplikace stávají více, než si řidiči připouštějí.

Mohlo by vás zajímat:  V hollywoodském filmu si zahrála i česká Tatra

Spoleh na ostatní

I toto je celkem známá chyba mnohých řidičů. Jak si máme spoleh na ostražní nejlépe charakterizovat? Je to celkem jednoduché. Představte si třeba to, že se snažíte někam jako řidič vecpat, ale není tam místo. V takovém případě spoléháte na to, že vám někdo místo uvolní. Když ne, přinejhorším si v této situaci odřete auto. Horší je ale situace, když se cpete z vedlejší na hlavní a spoléháte, že vás někdo pustí. Co když řidič jedoucí po hlavní se příliš nevěnuje řízení a smete vás? Situace, kdy se potká dvojice řidičů, která dělá poměrně velkou chybu. Spoleh na ostatní ale může mít i jiné příklady. Spojené třeba s tím, že vám ostatní přibrzdí, když budete potřebovat, nebo se vám uhnou z cesty, když budete chtít jet. Statistiky ukazují, že jsou řidiči, kteří skutečně sami vyhoví. Zároveň je ale dost těch, kteří to neudělají. A potom je spoléhání na ostatní jasnou chybou. Když už spoléhat, tak počkat, až sami dají znamení, že nás pouští, nebo jinak pomáhají.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora