Nejhorším poruchám, které mohou řidiče potkat, lze předejít správným stylem jízdy

Workshop 3758513 1280

Porucha nebo defekt jsou noční můrou každého řidiče. Nejen proto, že auto může v krajním případě skončit nepojízdné někde uprostřed polí či lesů, což ostatně v éře mobilních telefonů a sítě odtahových služeb není nic hrozného, ale kvůli ceně, na kterou se vyšplhá oprava. V těch nejhorších případech nám nezbyde, než připravit si i několik desítek tisíc korun. Týká se to třeba poruch, o kterých se dnes rozepíšeme.

Poškozené turbodmychadlo

Turbodmychadla jsou v nových autech čím dál rozšířenější. Jejich účelem je vtlačit do spalovací komory co nejvíce vzduchu tak, aby se zvýšil výkon motoru při zachování spotřeby i stejné úrovně emisí výfukových plynů. I díky turbodmychadlu tak mohou být motory s menším objemem stejně výkonné, jako jejich větší generační předchůdci.

Mohlo by vás zajímat:  Ne vždy je zimní obutí správné, jsou situace kdy je letní sada chytřejší i bezpečnější volbou

Ale pokud se turbodmychadlo z nějakého důvodu poškodí, oprava patří k těm nejdražším vůbec. Případnému poškození turbodmychadla je proto dobré předcházet. Dokud se motor vašeho auta nezahřeje, měli byste se vyhýbat jízdě na vysoké otáčky. Pro údržbu turbodmychadla je pak zásadní hlavně kvalitní motorový olej, který tuto komponentu chrání před opotřebením.

Zdroj obrázku: Pixabay

Setrvačník

Hlavní příčinou poškození setrvačníku, který v autě kumuluje kinetickou energii a stabilizuje počet otáček, je většinou nesprávný styl jízdy. Zatímco turbodmychadlu škodí především vysoké otáčky, setrvačník špatně snáší hlavně jízdu při nízkých otáčkách. Vadí mu také, pokud necháváte motor dlouho běžet na volnoběh, například při mnohaminutovém čekání na pasažéry nebo postávání v koloně, která se nehýbe.

Mohlo by vás zajímat:  Tyhle věci do auta v zimě zkrátka nepatří. Následky nebývají příjemné

Při správném stylu jízdy a údržby má setrvačník stejnou životnost jako celé auto, zejména u kvalitnějších modelů renomovaných značek. Porouchaný setrvačník poznáte nejprve podle divného zvuku pod kapotou, když se jeho části dostanou do motoru. Auto s rozbitým setrvačníkem je třeba ihned odstavit, aby nedošlo k dalším škodám.

Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora