Nejlevnější vůz světa končí. Svého cíle nedosáhl

Indický magnát Ratan Tata chtěl svým krajanům dopřát dostupný vůz, který by nahradil kolo, skútr nebo rikšu, které jsou v Indii typickým dopravním prostředkem. Indové však mají hodně hluboko do kapsy, a tak se Nano (jak byl trpaslík mezi auty pojmenován) moc neujalo.

Vůz byl na trh uveden před deseti lety, 23. března 2009, a tehdy byl malou revolucí. Lidový automobil jednoduchého vzhledu byl totiž senzací zejména díky svému nejdůležitějšímu parametru, nízké ceně. Původně stál v základní výbavě 100 000 rupií, což bylo asi 45 000 českých korun. Tím si jednoznačně vysloužil prvenství v kategorii nejlevnější automobil na světě. Jeho konec však není příliš slavný.

Za málo peněz, málo muziky

Nízká cena samozřejmě znamenala velmi chudou výbavu. Auto mělo pouze:

  • jeden stěrač
  • jedno zpětné zrcátko
  • žádný airbag či posilovač řízení
  • palivová nádrž byla přístupná jen po otevření kapoty

V počátcích výroby se auto potýkalo také s problémy ve výrobě a bylo dokonce hlášeno několik případů vznícení vozu. O mizerné bezpečnosti vozu svědčil také výsledek nárazových testů, ve kterém Nano nezískalo ani jednu hvězdičku.

Bohužel, běžní Indové nepovažovali Nano za vhodný způsob náhrady jejich klasických dopravních prostředků. I když zpočátku byla poptávka celkem slušná, postupně velice rychle a klesala a v červnu loňského roku se vyrobil poslední kus automobilu, který měl ambice zaujmout v Indii místo rikšů.

Komentáře
Mohlo by vás zajímat:  Škoda Octavia II