Nejoblíbenějšími barvami nových Škodovek je šedá a modrá

S modelem Scala a městským SUV Kamiq značka Škoda v roce 2019 výrazně zhodnotila svou nabídku kompaktních modelů a posunula ji na vyšší úroveň. Oba vozy si rychle našly své příznivce – a jejich rozdílné cílové skupiny samozřejmě mají i odlišné priority při výběru barev. Sportovní metalický odstín modrá Race je favoritem zákazníků modelu SCALA. KAMIQ s nejprodávanějším lakem – šedá Quarz – přesně kopíruje trend celého evropského trhu, na kterém se šedé vozy vůbec poprvé umístily na prvním místě.

Dynamický a emocionální design modelu ŠKODA SCALA podtrhuje sportovní metalíza modrá Race, dokonale zkombinovaná s černou panoramatickou prosklenou střechou a prodlouženým černým sklem v okně pátých dveří volitelného paketu Emotion. Celkem 17,4 procenta všech vozů ŠKODA SCALA, vyrobených v roce 2019, bylo lakováno v tomto odstínu. U tohoto kompaktního hatchbacku tak odsunul na druhé místo metalický odstín šedá Quarz s 15,5 procenty a metalický odstín černá Magic se 14,7 procenty na místo třetí. Pro jeden z deseti metalických laků se rozhodlo 74,6 procenta zákazníků modelu SCALA a 25,4 procenta zákazníků se rozhodlo pro jednu ze čtyř nemetalických barev.

Městskému SUV KAMIQ i celému evropskému trhu dominují šedé odstíny

U zákazníků, kteří si v roce 2019 objednali první městské SUV značky ŠKODA, byly v kurzu šedé odstíny. S podílem 16,1 procenta byla nejoblíbenějším odstínem laku metalíza šedá Quarz, černá Magic s perleťovým efektem se s 13,6 procenty umístila na druhém místě a bílá Moon s perleťovým efektem na místě třetím s 12,2 procenty. Celkový podíl vozů s metalickým lakem činil 78,2 procenta. Metalíza šedá Quarz a nemetalická šedá Steel (6,5 procenta) společně představují 22,6 procenta, šedá je tak nejoblíbenějším odstínem modelové řady KAMIQ před bílou (celkem 20,6 procenta).

Zdroj obrázku: Tiskové materiály Škoda

Městské SUV značky ŠKODA tak kopírovalo trend celého evropského trhu. Podle globální studie nejoblíbenějších barev automobilů, kterou výrobce laků Axalta vypracovává od roku 1953, byla šedá v roce 2019 s podílem 24 procent vůbec poprvé nejčastěji zvolenou barvou v Evropě. Bílá dosáhla podílu 23 procent a byla tak odsunuta na druhé místo. V případě modelu ŠKODA SCALA se dva nabízené bílé odstíny s celkem 22,0 procenty umístily těsně před třemi modrými odstíny v nabídce s celkovým podílem 21,4 procenta a před šedou s 20,9 procenty. V celosvětovém měřítku je bílá s 38 procenty i nadále nejžádanější barvou automobilů, v Asii představují automobily s bílým lakem dokonce 49 procent všech prodaných vozů.

Mohlo by vás zajímat:  Při srážce chodce s tramvají je na vině roztržitost i mobilní telefon

Zajímavé barvy přispívají individualizaci vzhledu

Celkově dominují méně nápadné odstíny automobilových laků. Zhruba 80 procent všech vozů na světě sjíždí z linky v bílé, šedé a stříbrné barvě. U modelů ŠKODA SCALA a ŠKODA KAMIQ ale mohou přiznat barvu i individualisté, například prémiovým metalickým odstínem červená Velvet: V roce 2019 se u modelu KAMIQ umístila jako pátý nejoblíbenější lak s 9,1 procenty, u modelu SCALA se pro tento zářivě červený odstín rozhodlo 3,6 procenta zákazníků. Sebevědomým vyjádřením i poctou úspěchům značky ŠKODA v mezinárodních automobilových soutěžích je odstín zelená Rallye, která je u řidičů modelu SCALA žádanější než u majitelů vozu KAMIQ.

Zdroj obrázku: Tiskové materiály Škoda

Automobilový lak se skládá z pěti vrstev

Lak automobilů značky ŠKODA se skládá z pěti různých vrstev a je silný jen 0,1 milimetru. Samotná pigmentová vrstva měří pouhých 20 mikrometrů (0,02 milimetru), nanáší ji rameno robotu jako čtvrtou vrstvu, po vrstvách fosfátu, kataforetické protikorozní ochrany a plniče. Nátěrový systém uzavírá vrstva bezbarvého laku o tloušťce 30 mikrometrů, která je na karoserii nanesena za pouhých 37 s – ŠKODA AUTO tak má nejrychlejší linku vrchního laku v celém koncernu Volkswagen. Nová lakovna, která byla v hlavním výrobním závodě společnosti ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi uvedena do provozu v srpnu 2019, je jednou z nejmodernějších a nejekologičtějších svého druhu v Evropě. Kapacita lakování v tomto závodě díky ní vzrostla o 168 000 na celkových 812 000 karoserií ročně.

Zdroj: TZ Škoda

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora