Největší nevýhoda plug-in hybridů se ukáže při nabíjení. Majitelé pak litují, že nemají elektromobil

Man Unplugging Electric Charger From Dock Charge Station

Mít ve voze elektromotor ještě nutně neznamená, že jezdíme v elektromobilu. Elektromotory různých výkonů mají mild hybridy, hybridy i plug-in hybridy. Poslední varianta má motor poměrně výkonný, stejně jako i poměrně velkou baterii. S takovým vozem následně není problém ujet i několik desítek kilometrů čistě na elektřinu. To může být zajímavá výhoda hlavně z ekonomického hlediska. Ne vždy je ale u plug-in hybridů vše tak ideální, jak se zdá.

Nabíjení hlavně doma

Tak jako u klasických elektromobilů, tak i u plug-in hybridních vozidel se předpokládá, že budou nabíjena především doma. Tedy nejlépe přes noc nebo během dne, když člověk nikam nespěchá a auto se dobíjí ve chvíli, kdy je zaparkováno u domu. Podobně může nabíjení probíhat třeba v zaměstnání, pokud je v areálu firmy nabíječka pro tyto účely.

Mohlo by vás zajímat:  „Auto, pro které jdete, se před chvílí prodalo. Mám tady jiné a lepší,“ snažil se mě ošálit prodejce v bazaru
Zdroj obrázku: Freepik

Jsou i veřejné nabíjecí stanice

Kromě domácího nabíjení je k dispozici také možnost použít veřejných nabíjecích stanic. Ty mohou mít různý výkon. Minimálním standardem je dnes 50 kW u DC (stejnosměrného proudu) nebo 22 kW u AC (střídavého proudu). V praxi jsou dobíjecí výkony o něco nižší, ale hlavně – musí je podporovat i samotné auto. Pokud k tomu jeho architektura není uzpůsobena, dobíjí jenom tou rychlostí, kterou zvládne. A tady může nastat problém pro majitele plug-in hybridů.

Jenom velmi pomalu

Plug-in hybridy obvykle nepodporují nijak zvlášť rychlé nabíjení. Zapomenout je obvykle třeba na „rychlý“ konektor nabíjecí stanice a je třeba zvolit výhradně 22 kW AC. Ani tady ale nelze očekávat optimální nabíjecí výkon. Zatímco u moderního elektromobilu dokáže tento konektor dodat za hodinu energii na zhruba 60 km jízdy, v případě plug-in hybridu je to kolem 25 km. Co to znamená v praxi? Že během klasického nákupu si nelze plug-in hybridní vůz nikdy optimálně dobít. To by nákup musel trvat 2 hodiny, aby bylo získáno několik desítek km. Za tuto dobu přitom moderní elektromobil na DC konektoru zvládne načerpat elektřinu na několik stovek kilometrů dojezdu. A na některých stanicích i zcela zdarma.

Zdroj: https://insights.leaseplan.co.uk/electric-vehicles/plug-in-hybrid-guide/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora