Jízda na dálnici bývá rychlá a pohodlná, ale může být také značně nebezpečná. Maximální povolená rychlost je na tuzemských dálnicích 130 kilometrů v hodině. Proto je třeba být po celou dobu jízdy na pozoru. A také dodržovat bezpečnou vzdálenost. To zákon dokonce vyžaduje, ale praxe bývá zcela odlišná. Někdy doslova nereálná. Kdy dojde k porušení? Při zcela běžných situacích.
Najíždění na dálnici
Při nájezdu na dálnici je třeba dodržet několik věcí. Je nutné využít celou délku připojovacího pruhu, zrychlit ideálně na 130 kilometrů v hodině a pokud možno neomezit ani neohrozit ty, kteří po dálnici jedou. Při hustějším provozu není jednoduché připojit se a dodržet optimální odstup. A zajistit, aby ho mělo i auto za námi. V tu chvíli je sice porušován zákon, ale v rámci zachování celkové bezpečnosti to jinak nejde.
Předjíždění
Také během předjíždění může být dodržení bezpečné vzdálenosti velmi komplikované. Vrátit se do proudu vozidel vyžaduje trochu zkušeností, spojené s přizpůsobením rychlosti. Pokud je třeba uvolnit v levém pruhu místo, málokdy se při návratu do pravého pruhu dodrží taková bezpečná vzdálenost od ostatních vozidel, o které by se dalo říct, že je stoprocentně bezpečná. Stejně jako výše se i toto riziko zvyšuje se stoupající hustotou provozu. Někdy je vozů v pravém pruhu tolik, že bezpečně uhnout prostě nejde.
Dojetí pomalejšího vozu
Levý pruh na dálnici je určený vždy jen k předjíždění. Pokud v něm dojedeme pomaleji jedoucí vozidlo, mělo by nám uhnout. Praxe je ale často jiná. Někdy za to může i dodržování bezpečné vzdálenosti. Při dálniční stotřicítce můžeme být od takového vozu značně daleko. Jeho řidič netuší, že chceme před něj, a stále předjíždí bez potřeby se uhnout. Až když ho dojedeme blíže si lze tímto manévrem vynutit uhnutí. V tu chvíli ale riskujeme problém s nedodržením bezpečné vzdálenosti.
Zdroj: https://www.safelite.com/resource-center/car-safety/car-safety/2015/02/19/safe-driving-distance-fact-sheet