Moderní auta jsou vybavena řadou bezpečnostních systémů, které mají podle tvrzení výrobců reagovat rychleji a lépe než člověk. Kritici namítají, že jde jen o další přebytečné zbytečnosti, které se mohou porouchat a v konečném důsledku tak nadělají více škody než užitku. Jsou tyhle elektronické systémy opravdu jen laciné pozlátko, nebo jde o užitečné pomocníky?
Elektronický stabilizační program – ESP
ESP je nástavbou ke známějším systémům ABS a ASR. Jeho účelem je stabilizovat automobil tím, že přibrzdí některé z kol, a to nikoli brzdami, ale omezením výkonu motoru, pokud rychle projíždíte ostrou zatáčku. Aktivuje se sám od sebe v případě, že jeho senzory detekují riziko smyku. Systémem ESP musí být ze zákona vybaven každý nový automobil.
Že máte v autě ESP si obvykle ani nevšimnete, jen málokterý řidič jej skutečně využívá na denní bázi. V kritické chvíli vám však může zachránit kůži. I tak jde spíše o zbytečné vybavení, které nepatří mezi nejlevnější. Pokud jezdíte bezpečně a ostré průjezdy zatáčkami nejsou vaším šálkem čaje, ESP se aktivuje jen v případě smyku na mokré nebo zamrzlé vozovce.
Lane Assist
Systém, který zatím nedostal české jméno, naleznete také pod zkratkou AFIL. Na rozdíl od systému ESP je Lane Assist zatím jen volitelnou výbavou, a to je dobře. Pro bezpečnou jízdu totiž není nijak zásadní. Jde o jednu či dvě kamery, které snímají jízdní pruhy a hlídají, abyste se drželi v tom svém. V praxi tento systém využijete hlavně při jízdě po dálnici.
Pokud přejíždíte z pruhu do pruhu, Lane Assist vás upozorní zvukovým varováním nebo zavibrováním volantu. Občas používá také notifikace na obrazovce multimediálního systému, ale to není příliš praktická ani rozšířená varianta. Asi není třeba dodávat, že pokud nejezdíte s kamionem nebo dodávkou dlouhé cesty, Lane Assist je spíš otravný než užitečný.