Podobně jako u jiných moderních výrobků, i u automobilů má řada jejich majitelů pocit, že některé součástky jsou přímo zkonstruované tak, aby se po dvou letech a jednom dni, tedy bezprostředně po konci záruční lhůty, porouchaly. Takové tvrzení je do značné míry přehnané, přesto existují určité komponenty, které mají tradičně vysokou poruchovost, zatímco jiné součástky hravě přežijí i deset let náročného provozu. Podrobnou statistiku výdrže jednotlivých součástek zpracoval německý automotoklub ADAC.
Na základě výjezdů odtahové služby
Aby byla tato statistika opravdu přesná a relevantní, tedy nezkreslená informacemi od výrobců či autorizovaných servisů jednotlivých značek, analyzovali němečtí motoristé z klubu ADAC hovory na tísňové linky odtahových společností. Při zpracovávání statistiky pak bylo jedno, zda se mechanikům podařilo nepojízdné auto opravit a znovu zprovoznit přímo na místě, nebo zda muselo být auto skutečně odtaženo do servisu.
Zlobila hlavně elektronika
Ze statistiky celkem jednoznačně vyplývá, že nejčastěji na autech zlobí elektronika. Ta byla příčinou téměř 42 % výjezdů odtahové služby za loňský rok. Až daleko za elektronikou se umístily další příčiny výjezdů:
- V 17,4 % případů byl výjezd odtahové služby zapříčiněn selháním motoru nebo vstřikovacího systému.
- Za 10,6 % výjezdů mohl defekt alternátoru, startéru nebo jiná porucha spojená s elektřinou.
- Poškození kol a podvozku zapříčinilo jen 7,4 % výjezdů odtahové služby.
Elektronika však podle odborníků není jen nutné zlo, které vyžaduje řada evropských regulací. Právě naopak, většina chytrých elektronických systémů zvyšuje bezpečnost na silnicích a jsou řidičům opravdu prospěšné. Motoristé však často zanedbávají správnou údržbu, a tak je právě elektronika častou příčinou různých poruch, potažmo výjezdů odtahové služby.