Olej je jednou z provozních kapalin, jejichž výměnu není radno podceňovat. Automobilky obvykle stanovují nejenom to, jaký olej bychom měli v jejich vozech používat, ale také to, jak často bychom ho měli měnit. Jsou nastaveny doporučené servisní intervaly výměn, které je namístě dodržovat. Jedině tak může být zajištěno, že si olej zachová své vlastnosti a bude mazat tak, aby nedošlo k zadření. Na druhou stranu je třeba dodat, že v některých případech může nedodržování daných servisních intervalů vozu ne uškodit, ale dokonce prospět. Kdy a za jaké podmínky?
Interval kilometrového nájezdu
První interval se týká kilometrového nájezdu, v rámci kterého je zaručeno, že olej bude mít takové vlastnosti, jaké má mít. V mnoha případech je to hranice kolem 15 tisíc kilometrů, ale samozřejmě záleží na typu auta a motoru, stejně jako na typu oleje. Pokud se rozhodneme měnit po delším nájezdu, než je předepsáno, může to být problém.
Čím ale můžeme našemu vozu naopak prospět, to je dřívější výměna. Není nutné vždy čekat na daný limit, který je předepsán. Když motorový olej v autě vyměníme ještě předtím, než dosáhneme stanoveného nájezdu, nejde o žádnou chybu. Naopak může jít o postup, kterým motoru prospějeme. S každým najetým tisícem se vlastnosti oleje mohou zhoršovat a my ho tak měníme ještě v době, kdy je stále dostatečně kvalitní – i když při vypouštění bude zcela černý.
Časový interval
Druhý doporučený interval se netýká kilometrového nájezdu, ale jedná se o interval časový. Podle něho se nejčastěji řídí ti, kteří toho se svým vozem až tolik nenajezdí. Lhůta pro výměnu tak nastane dříve, než mají na tachometru stanovený počet najetých kilometrů. A i tady platí to stejné co výše. Pokud se rozhodneme měnit častěji, než jak předepisuje výrobce, rozhodně to není na škodu a motoru můžeme výrazně prospět.
Zdroj: https://www.consumerreports.org/car-maintenance/things-to-know-about-oil-changes-for-your-car/