Nepravdivé mýty dělají z čtyřkolek žádané vozy. V reálu může být takové auto jen pro zlost

Blue Family Business Spotrs Hatchback Car Sunset Business Success Concept

Jednou z věcí, kterou je nutné zvážit při koupi auta, je jeho pohon. Tedy ne jenom to, zda bude auto pohánět nafta, benzín, plyn, elektřina, či kombinace některých možností. Řeč je o tom, zda bude výkon přenášen výhradně na přední, nebo zadní nápravu, nebo na obě. V tom případě mluvíme o takzvané „čtyřkolce“, tedy vozu s pohonem 4×4. Kolem něj panuje řada mýtů, kvůli kterým lidé za vozy s tímto pohonem zbytečně utrácí. Čemu věří?

Auto si poradí s jakýmkoliv terénem

V první řadě je třeba ujasnit si, že je čtyřkolka a „čtyřkolka“. Například luxusní SUV s pohonem 4×4 nebude nikdy dosahovat kvalit plnohodnotného offroadu. I když na papíře vypadá druh pohonu stejně. Základem je tedy určení auta i charakteristika pohonu 4×4. Dále hrají roli třeba i pneumatiky nebo řidičské dovednosti. Myslet si, že čtyřkolka se dostane kamkoliv, je velká chyba.

Mohlo by vás zajímat:  Temná zákoutí autoinzerce: Za čtyřicet tisíc čtvrtku auta, nebo hrnec s VINem

Jezdí podstatně rychleji

Výhoda čtyřkolek nastává při rozjíždění. Díky přenosu výkonu na všechna kola má lepší trakci, a tak je odpich podstatně pružnější než u vozu s poháněnou jednou nápravou. Postupem času ale může čtyřkolkám docházet dech. Důvodem je třeba jejich vyšší váha. Ta může potrápit i v zatáčkách, kdy nemusí sedět tak dobře jako auto s pohonem 4×2.

Zdroj obrázku: Freepik

Přinášejí bezpečnost

Čtyřkolkám nelze upřít, že v rizikové situaci může elektronicky řízený pohon 4×4 pomoci a auto lze dostat například ze smyku. Vše má ale své meze a bezhlavě se spoléhat na tento pohon je velkou chybou. Vliv na bezpečnost má řada faktorů, od typu a stáří auta přes pneumatiky po řidičské dovednosti. Také ale pozor na vyšší hmotnost, která může v krizových situacích naopak uškodit.

Mohlo by vás zajímat:  Populární internetové rady, které akorát tak poškodí přední sklo nebo lak auta

Jsou univerzálnější

Pokud pravidelně nejezdíte na chatu „na konec světa“ nebo nežijete na horách, o žádné velké univerzálnosti mluvit nelze. Naopak. V běžném provozu je čtyřkolka horší volbou, jelikož oproti vozům s jednou poháněnou nápravou mívá větší spotřebu. A to se za roky provozu výrazně nasčítá.

Zdroj: https://www.hotcars.com/25-myths-about-4x4s-that-people-need-to-stop-believing/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora