Jednou z věcí, kterou je nutné zvážit při koupi auta, je jeho pohon. Tedy ne jenom to, zda bude auto pohánět nafta, benzín, plyn, elektřina, či kombinace některých možností. Řeč je o tom, zda bude výkon přenášen výhradně na přední, nebo zadní nápravu, nebo na obě. V tom případě mluvíme o takzvané „čtyřkolce“, tedy vozu s pohonem 4×4. Kolem něj panuje řada mýtů, kvůli kterým lidé za vozy s tímto pohonem zbytečně utrácí. Čemu věří?
Auto si poradí s jakýmkoliv terénem
V první řadě je třeba ujasnit si, že je čtyřkolka a „čtyřkolka“. Například luxusní SUV s pohonem 4×4 nebude nikdy dosahovat kvalit plnohodnotného offroadu. I když na papíře vypadá druh pohonu stejně. Základem je tedy určení auta i charakteristika pohonu 4×4. Dále hrají roli třeba i pneumatiky nebo řidičské dovednosti. Myslet si, že čtyřkolka se dostane kamkoliv, je velká chyba.
Jezdí podstatně rychleji
Výhoda čtyřkolek nastává při rozjíždění. Díky přenosu výkonu na všechna kola má lepší trakci, a tak je odpich podstatně pružnější než u vozu s poháněnou jednou nápravou. Postupem času ale může čtyřkolkám docházet dech. Důvodem je třeba jejich vyšší váha. Ta může potrápit i v zatáčkách, kdy nemusí sedět tak dobře jako auto s pohonem 4×2.

Přinášejí bezpečnost
Čtyřkolkám nelze upřít, že v rizikové situaci může elektronicky řízený pohon 4×4 pomoci a auto lze dostat například ze smyku. Vše má ale své meze a bezhlavě se spoléhat na tento pohon je velkou chybou. Vliv na bezpečnost má řada faktorů, od typu a stáří auta přes pneumatiky po řidičské dovednosti. Také ale pozor na vyšší hmotnost, která může v krizových situacích naopak uškodit.
Jsou univerzálnější
Pokud pravidelně nejezdíte na chatu „na konec světa“ nebo nežijete na horách, o žádné velké univerzálnosti mluvit nelze. Naopak. V běžném provozu je čtyřkolka horší volbou, jelikož oproti vozům s jednou poháněnou nápravou mívá větší spotřebu. A to se za roky provozu výrazně nasčítá.
Zdroj: https://www.hotcars.com/25-myths-about-4x4s-that-people-need-to-stop-believing/