Nesprávné zahřívání motoru nejenom obtěžuje ostatní, ale především zkracuje životnost auta

Nastávají chladné dny. Teploty klesají k nule a postupně směřují i pod ni. V tu chvíli nastává běžný kolorit velkých parkovišť. Lidé jedoucí do práce dojdou ke svému vozu, nastartují ho a nechají ho dlouhé minuty běžet na volnoběh. Je tento postup vůbec správný, koho obtěžuje a proč zvolit jinou taktiku?

Problémy se zákonem

Na zbytečný motor v chodu dokonce myslí i zákony. Auto by nemělo stát zbytečně nastartované a nemělo by rušit hlukem ani emisemi. Jde však spíše o teoretickou formulaci, jelikož každoroční kolorit především na sídlištích jasně ukazuje, že policie v tomto případě spíše nekoná. I proto se většina motoristů žádného postihu neobává.

Nadměrný hluk

Především starší naftové vozy jsou tím nejhorším. Mnoho lidí se musí každý den na sídlišti potýkat s tím, že jejich sousedé ráno před domem nastartují svůj starý diesel a nechají ho i dlouhé minuty ohřívat. Hluk, který starý motor dělá, zvláště potom za studena, zaručeně vzbudí každého, kdo v danou dobu vstal. Domluva mnohdy nepomáhá, jelikož ohleduplnost takových majitelů aut je nulová.

Zdroj obrázku: Freepik

Znečištěné ovzduší

Staré naftové motory a jejich studené starty. To je pro ovzduší to nejhorší, co může být. Stáří vozového parku v České republice jenom ukazuje, že nejde o výjimečný jev. Je standardní věcí, že motor má nejvyšší emise, právě když je studený. Proto jeho zahřívání na parkovišti uprostřed sídliště není úplně ideální věc. Zvláště když se podobných vozů každé ráno sejde několik desítek.

Neprospívá to ani vozu

Je třeba si uvědomit, že dlouhé stání auta na volnoběh neprospívá ani samotnému vozu. Správné zahřátí je takové, kdy se chvíli po nastartování s vozem vyjede. Nižší rychlostí a s otáčkami spíše v nižším spektru. Motor se tak ohřeje nejenom rychleji, ale i bezpečněji. Toto pravidlo však dodržuje málokdo a s prvními omrzlými skly to platí dvojnásob.

Zdroj: https://www.popularmechanics.com/cars/car-technology/a19086/warming-up-your-car-in-the-cold-just-harms-engine/