Čeští řidiči podle mezinárodních statistik nepatří mezi ty nejukázněnější. Ze srovnání vyplývá, že máme potíže s celou řadou menších prohřešků a že české silnice se řadí k těm méně bezpečným v rámci Evropské unie. Důvodů je celá řada, od nedostatečné sítě dálnic a rychlostních komunikací až po mizerný stav silnic nižší třídy a jejich nedostatečnou údržbu v zimních měsících. A také nadprůměrný věk českých aut či jejich nepříliš uspokojivý stav.
Nevhodná údržba i styl jízdy
Přestože jsme národem domácích kutilů a amatérských automechaniků, na moderní vozy přestávají naše schopnosti stačit. Jejich důležitou součástí jsou kromě mechanických dílů i složitá technologická řešení a software, a tak je po domácku opravovat nejde. Novější vozy navíc mají celou řadu opatření proti tomu, aby do nich někdo neoprávněně či neodborně zasahoval. Češi přitom neradi platí za údržbu v autoservise. A na zhoršení stavu vozu se často projevuje i styl jízdy. Například nevhodné projíždění přejezdů.
Správná rychlost
Před přejezdem je samozřejmě potřeba dát nohu z plynu, a to i v případě, že jde o modernizovaný přejezd bez větších terénních nerovností. Vhodné je brzdit motorem, což je obecně nejúspornější způsob, jak zpomalit, byť řada českých řidičů preferuje agresivnější styl jízdy metodou plyn brzda plyn. Samotný přejezd byste měli přejíždět nejvýše třicetikilometrovou rychlostí s tím, že akcelerovat začnete až po jeho překonání.
Poškození tlumičů
Nevhodnou jízdou přes přejezd si můžete poškodit tlumiče, prorazit pneumatiku, případně poškodit podvozek. Právě poškozené tlumiče jsou nejčastějším následkem příliš rychlého nebo necitlivého projíždění přejezdů. Výměna tlumičů přitom není levná záležitost, v závislosti na modelu vašeho auta se může cena za tuto opravu dostat až do vyšších desítek tisíc. Na podobné peníze vás může vyjít i poškozený podvozek.
Zdroj: https://www.nhtsa.gov/campaign/railroad-crossing