Neznalost správné jízdy s konkrétními motory zkracuje jejich životnost a ovlivňuje dynamiku auta

Silver Car Standing Roadside Road Woods Side View

Motor je srdcem každého auta. Pod kapotou už nemusí být jenom motor benzinový nebo naftový, ale může zde být také elektromotor. Každý konkrétní vyžaduje jiný přístup při jízdě, který se podepíše jak na jízdních vlastnostech, tak i na životnosti. Jak se k jednotlivým motorům chovat a co je základ?

Elektromotor

Jeho použití je nejjednodušší. Sešlápne se plyn a hned je k dispozici plné množství výkonu a točivého momentu. Nehraje příliš velkou roli, zda jde o jízdu poklidnou, nebo agresivnější. Jediné, co může trpět, je akumulátor. Ten se při agresivní jízdě více zahřívá. To může být plus těsně před dobíjením v chladných teplotách, jinak je namístě ho spíše šetřit.

Mohlo by vás zajímat:  Pojišťovna mu dovolila náhradní auto. Když došlo na peníze, odmítla půjčovné proplatit

Motor s turbem

V současné době je trh doslova zaplaven motory s menším objemem, které jsou doplněny turbodmychadlem. Tento typ motoru má svá specifika, především v určité prodlevě, než turbo naskočí. Zároveň je třeba nezapomínat na jeho chlazení. Cesta do cíle by tak měla být vždy pozvolnější, aby turbo stihlo vychladnout. Agresivní jízda a následné okamžité zhasnutí motoru mu příliš neprospěje.

Zdroj obrázku: Freepik

Dieselový motor

I ten může být vybaven turbodmychadlem, a tak u něho platí v podstatě to stejné jako výše. Obecně je také třeba říct, že naftový motor je koncipován spíše pro jízdu v nižších otáčkách oproti motoru benzínovému. Kdo střídá auta s danými typy motorů, měl by toto především při řazení rychlostních stupňů zohlednit. Zároveň ale platí, že když motor není dlouhodobě vytáčen až k červenému poli otáčkoměru, není důvod mít velké obavy.

Mohlo by vás zajímat:  Spěchající řidič objel auta stojící na přejezdu. Srážka s vlakem měla fatální následky

Atmosférický motor

Poctivá atmosféra je stále určitým snem mnoha motoristů. Motor s často větším objemem bez turba. I s ním je ale třeba umět jezdit. Aby byl dostupný výkon skutečně k dispozici, je třeba nebát se motor vytočit do vyšších otáček.

Hybridní motor

Kombinace spalovacího motoru a elektromotoru má také svá specifika. Základem je mít lehkou nohu na plynu. Jedině tak nebude mít spalovací motor potřebu přidávat výkon a jízda bude především tichá a také ekonomická.

Zdroj: https://www.holtsauto.com/redex/news/different-types-car-engine/, https://auto.howstuffworks.com/5-driving-tips-to-prolong-engine-life.htm
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora