Legenda Nissan Skyline GT-R R34

Skyline

Dnes jsme si vybral asi to TOP. To nejvíc, co můžete ve světě sportovních aut najít. Modlu, ikonu, legendu… I takhle se častuje jedno z nejlepších Japonských aut všech dob – Nissan Skyline GT-R R34 Coupé!

Když v roce 1999 Nissan představil už pátou generaci modelu Skyline, všichni zbystřili. Vždyť už předchozí generace byly považovány za ikonické a jedny z nejlepších ve svých kategoriích. Ale až u R34 se dosáhlo téměř dokonalosti. Jako vybroušený diamant, tak toto auto působilo.

Nejprve pojďme krátce k designu. Tam poznáte, že auto oproti generaci R33 prošlo spíše evolucí než revolucí. Přesto je kratší, sportovnější a dynamičtější. Auto hned identifikujete podle zadního křídla nebo speciálního předního nárazníku. Karoserie byla navrhována dle přesných aerodynamických pravidel. Díky tomu je na autě tolik křidélek nebo třeba dva difuzory.

V interieru Vás na první pohled zaujme multifunkční LCD displej, který zobrazuje nejrůznější statistiky a užitečné údaje jako například tlak oleje. Zajímavá je také orientace středového panelu na řidiče. Typický je volant s logem GT-R či čtveřice samostatných budíků. Samozřejmostí jsou parádní anatomická sedadla a perfektní zpracování a materiály.

Od designu k tomu důležitějšímu – hmotnosti. Nissan se snažil R34 odlehčit. To se mu povedlo, ale auto i tak vážilo 1540 kg (bezpečnostní normy jsou bezpečnostní normy). Ale přesto všechno Nissan ušetřil třeba 7,7 kg na nových kolech. Na karoserii byly také použity díly z karbonu a to v hojné míře. Zajímavostí je, že odlehčení se musely podřídit také reproduktory.

Mohlo by vás zajímat:  Aston Martin Bulldog - Jediný svého druhu

Nyní se už konečně podívejme pod kapotu! Standardní verze měla dvojitě přeplňovaný šestiválec 2.6 o výkonu 280 koní! To byla hodně výrazná novinka oproti R33. Navíc měl motor výkon a kroutící moment dávkovaný už od nízkých otáček – další výrazný pokrok. S tímto motorem Skyline zrychlil na 100 km/h za 5,2 vteřiny a rozjel se až na 250 km/h. Kdo měl ale šikovné ruce a hodně peněz, mohl si auto „vytunit“ a dostat z něj třeba až 3x větší výkon… „Pouze“ 280 koní bylo přenášeno skrze 6-ti stupňový manuál na všechna čtyři kola. Systém pohonu 4×4 zvaný Attesa-E-TS byl speciálně vyvinut pro silniční a závodní účely. Proto mělo auto skvělou trakci i zrychlení… A propos, hodnota kroutícího momentu se zastavila na 392 Nm při 4400 otáčkách za minutu.

Nebyl by to ale Nissan, aby nepřišel s nějakou tou speciální verzí. Hned v roce 1999 uvedl Nissan verzi V-Spec. Ta se vyznačovala novými aerodynamickými díly, ventilací brzdového systému či novým difuzorem. Pod kapotu automobilka nesahala. V-Spec nahradila v roce 2000 verze V-Spec II, která k výše uvedeným věcem přidala třeba kapotu z uhlíkových vláken. K verzi V-Spec II byla ještě přidána verze V-Spec II Nür, která ke „standardní“ verzi V-Spec II přidávala motor založený na verzi N1. Ten nabízel např. upravené tubodmychadlo, které umožňovalo dostat tunerům z auta bezpečně větší výkon. Navíc měla tato verze ocejchovaný tachometr do 300 km/h. Oficiálně mělo toto auto výkon stále stejných 280 koní, ale neoficiálně se vědělo, že V-Spec II Nür má až 330 koní! Dále byly obě verze V-Spec také ve specifikaci N1, která neměla audio, zadní stěrač a byla opravdu hodně odlehčena. Právě na jejich základech byl upraven motor pro verzi Nür… Těch se ale vyrobilo jen asi 63. Kdo nebyl tak sportovně založen, mohl si vybrat verzi M-Spec. Ta měla vyhřívaná sedadla, kožený interier či měkčí odpružení. I pro tuto verzi se dodávala specifikace Nür. Ta měla opět tachometr ocejchovaný do 300 km/h a také měla speciálně upravený motor založený na specifikaci N1 – teda stejný jako V-Spec II Nür…

Mohlo by vás zajímat:  Historie VAZu Bora

Ani Skyline nezůstal ušetřen úpravám značky NISMO, dvorního úpravce značky Nissan. Tak vznikly tři verze. Nismo S-Tune, Nismo R-Tune a Nismo Z-Tune. Nejzajímavějším z této trojičky je verze Z-Tune. Ostatní verze dostaly třeba upravený bodykit nebo nové chlazení, vstřikování atd… Verze Z-Tune však šla ještě dál! První auto bylo postaveno na základech verze V-Spec II v roce 2003. Sluší se podotknout, že onen uvedený V-Spec byl ojetý. Auto dostalo motor Z1, který byl založen na verzích pro okruhové závodění. Samozřejmě pro silniční provoz byl mírně upraven. Nakonec z objemu 2.8 dával Skylinu úctyhodný výkon 500 koní! Nismo se chystalo vyrobit 20 kusů verze Z-Tune – každá byla založena na jednom ojetém kusu verze V-Spec. Každý kousek byl nastříkán do stříbrné barvy a osazen motorem 2.8 o výkonu 500 koní. Bohužel cena byla obrovská – v USA 180 000 dolarů (cca 3,5 milionu korun) a tak se Nismu povedlo vyrobit pouze 19 kusů a to včetně dvou prototypů. I proto je tato verze dneska vyhledávaným zbožím. A to nejen pro své brutální výkony….

Mohlo by vás zajímat:  Ferrari 308 GTB Michelotto - Chrabrý ital v pohorkách

Zajímavostí je i to, že si Skyline zahrál např. ve filmu Rychle a Zběsile a také to, že ho najdete ve skoro každé závodní hře.

A co říci úplně na závěr? Tohle auto bylo, je a bude legendou. Ať už pro své brutální výkony nebo hravost se kterou se prohánělo po silnicích. A myslím, že to není jen můj sen vlastnit někdy tenhle kousek. Jednou bude mít cenu zlata!