Nová auta selhávají v crash testech. Důvodů je několik a nikoho nepotěší

Crash testy s označením Euro NCAP jsou poměrně dobrým vodítkem pro toho, kdo plánuje koupi nového vozu a chce, aby byl bezpečný. Většinou jsme si zvykli, že auta dostávají plný počet hvězd a jsou prohlášena za dokonale bezpečná. Vším ale zamávaly poslední dva testy. Renault Zoe nezískal žádnou hvězdu a Dacia Spring jenom jednu. A důvod? Je jich více.

Skutečně nové auto?

Jak lidový elektromobil Dacia Spring, tak i populární elektroauto Renault Zoe jsou prezentovány jako nové vozy. Realita je však trochu jiná. V případě Renaultu nejde o úplnou novinku, tedy novou generaci, ale pouze o facelift vozu, který se poprvé objevil už v roce 2013. Ani v případě modelu Dacia nejde o úplnou novinku. Na evropském trhu možná, ale stejné auto se už od roku 2016 prodává v Asii. Pod názvy jako City K-ZE nebo Kwid se znakem Renaultu.

Zdroj obrázku: Freepik

Změny parametrů hodnocení

Druhým důvodem, proč vozy mohly propadnout v crash testech Euro NCAP, je to, že se průběžně mění parametry hodnocení. Ty se postupem času zpřísňují. Dokonalým příkladem je Renault Zoe, který v minulosti získal plný počet hvězd a nyní už nedosáhl na žádnou. Toto zpřísňování tak pochopitelně tlačí na automobilky, aby vytvářely stále bezpečnější auta. A předchozí generace tak mohou proti nejnovějším působit jako méně bezpečná auta.

Proklínaná elektronika

Testy Euro NCAP se nezaměřují pouze na samotnou bezpečnost při nárazu. Hodnotí se také elektronická asistence, která má nehodám předcházet. A pokud auto tyto asistenty nemá, automaticky kvůli tomu přichází o poměrně výrazný procentuální podíl hodnocení. Jde přitom o ty asistenty, které se mají stát v budoucnu povinnými, které nikdo nechce a kvůli kterým se současné skutečně nové generace vozů zbytečně prodražují.

Zdroj: https://www.kiratas.com/renaults-electric-cars-fail-in-the-euro-ncap-crash-test/, https://www.euroncap.com/en/for-engineers/protocols/