Nová Kia EV6 s nejmodernějšími asistenčními technologiemi na vrcholu třídy

Netrpělivě očekávaný elektrický crossover Kia EV6 byl vybaven řadou špičkových systémů ke zvýšení bezpečnosti a pohodlí vč. sestavy vyspělých systémů na podporu řízení (ADAS). Pokrokové high-tech funkce EV6 snižují pravděpodobnost mnoha typických rizik i míru stresu během řízení, chrání celou posádku i ostatní účastníky silničního provozu.

Na cestách mimo město

EV6 používá nejnovější rozšířený asistent pro jízdu po dálnici s asistentem pro vybočení z pruhu (HDA II), ve prospěch co nejvyšší bezpečnosti a pohodlí při jízdě na dálnicích. Systém využívající radarové senzory kolem celého vozidla pomáhá udržovat přednastavenou rychlost a odstup od vozidla vpředu, zatímco asistent následování v jízdním pruhu (LFA) vystřeďuje vozidlo v příslušném pruhu. Asistent na bázi pokročilého adaptivního tempomatu propojeného s navigací a funkcí regulace rychlosti v zatáčkách (NSCC-C) je schopen zpomalovat vozidlo při projíždění zatáček a po změně situace opět obnovit přednastavenou rychlost.

Pokud HDA II rozpozná vozidlo jedoucí blízko ve vedlejším pruhu, pomůže zkorigovat trajektorii EV6 ke zmírnění rizika kolize. Snazší než kdy dříve je nyní i přejíždění z pruhu do pruhu. Klepnutím na páčku směrového ukazatele je možné přejet do příslušného pruhu zcela automaticky (podmínkou jsou ruce řidiče na volantu a rychlost jízdy nad stanovené minimum).

Kia EV6 je vybavena kamerovým asistentem sledování slepého úhlu (BVM) a asistentem pro odvrácení kolize s vozem ve slepém úhlu (BCA) v zájmu bezpečného přejíždění mezi pruhy za všech okolností. Systém BVM funguje jako „druhý pár očí“ řidiče, a účinně tak eliminuje slepé úhly výhledu po obou stranách vozidla – za tímto účelem zobrazuje situaci v plně digitálním přístrojovém štítu o vysokém rozlišení a úhlopříčce 12,3″. BCA pomocí radarových senzorů varuje řidiče před blížícími se vozidly a pokud při přejíždění z pruhu do pruhu hrozí riziko střetu, systém aktivuje brzdy.

Mohlo by vás zajímat:  Ford pracuje na technologii dílů z uhlíkových vláken

Bezpečné projíždění křižovatek, zejména na víceproudých vozovkách, je pro mnoho řidičů stresující záležitostí. Systém autonomního nouzového brzdění (FCA) nyní zahrnuje funkce pro odbočování na křižovatkách a přejíždění křižovatek, jejichž cílem je zajistit maximální preventivní bezpečnost při průjezdu křižovatek. Použije-li řidič EV6 směrové znamení a hrozí riziko střetu s vozidlem přijíždějícím v protisměru, systém varuje řidiče. Podobně je řidič varován i v případě nebezpečí střetu s vozidly blížícími se zleva či zprava za jízdy rovně napříč křižovatkou. V případě zvýšeného rizika za těchto situací systém varuje řidiče a automaticky začne brzdit s cílem vyhnout se nehodě.

Základem bezpečné jízdy je schopnost vidět a být viděn. V zájmu co nejlepšího osvětlení je EV6 vybavena novou technologií adaptivních Dual světlometů s automatickým přepínáním dálkových světel (IFS), umožňující nezávislou regulaci jednotlivých LED pro precizní osvětlení vozovky. Systém IFS dovoluje jízdu s trvale zapnutými dálkovými světly, aniž by hrozilo oslňování protijedoucích nebo vpředu jedoucích vozidel. Přední kamera s technologií rozpoznávání vozidel automaticky ztlumí nebo rozjasní jednotlivé LED, čímž zlepšuje výhled řidiče vpřed a zároveň v reálném čase zamezuje oslňování jiných vozidel.

Manévruje pohodlně a bezpečně

Parkování i další potenciálně nebezpečné manévry usnadňuje 360° monitorovací systém (SVM). Kamery zprostředkují 360° zobrazení situace kolem vozidla prostřednictvím obrazovky systému infotainmentu EV6. Couvání z úzkých míst dále usnadňuje systém aktivního upozornění na přijíždějící vozidla v příčném směru při couvání (RCCA). Tento špičkový systém rozpoznává vozidla přijíždějící zleva či zprava během couvání. Je-li detekováno zvýšené riziko kolize, systém automaticky zabrzdí.

Na extra úzkých parkovacích místech může řidič povolat na pomoc inteligentní parkovací asistent s dálkovým ovládáním RSPA, který jej stresu při parkování zcela zbaví. RSPA podporuje plně autonomní parkování vozidla, a to i bez řidiče na palubě. EV6 s využitím kamer pro monitorování okolí a ultrazvukových senzorů dokáže identifikovat dostatečně velké parkovací místo a automaticky na něj zajet vč. automatického ovládání akceleračního pedálu, brzd a řazení. Asistent RSPA podporuje podélné i příčné parkování.

Mohlo by vás zajímat:  Audi představilo na CES 2014 interiér nové generace TT

Když zadní cestující po zaparkování vozu otevřou dveře s úmyslem vystoupit, nastupuje asistent pro bezpečné vystupování (SEA), který posádku automaticky varuje a zamkne dveře EV6 v případě, že je ve slepém úhlu výhledu vzadu zjištěno blížící se vozidlo, čímž pomáhá snížit riziko střetu v zájmu bezpečnosti v samotném závěru cesty.

Ke zvýšení praktičnosti je EV6 dále vybaveno elektricky ovládaným víkem pátých dveří se senzorem automatického otevírání. Když se uživatel s chytrým klíčkem přiblíží k zádi EV6, systém klíček rozpozná a automaticky otevře výklopnou záď, čímž umožní snadný a pohodlný přístup do zavazadlového prostoru – a zvyšuje tak pohodlí především za situací, kdy má majitel klíčku plné ruce zavazadel.

Zdroj: TZ Kia

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora