Nová Mazda3 konečně odhalena!

Minulý týden jsme informovali o další uniklé fotografii nové generace Mazdy3. Tenkrát bylo ještě na zvážení, zda pro nás nechystá Mazda překvapení v podobě zcela nové řady, ale nestalo se tak. Oficiálně proto můžeme sdělit, že se na všech dosavadních fotografiích doopravdy vyjímala nová Mazda3.

Jak nakonec dopadla aplikace designového jazyka KODO na hatchback nižší střední třídy? Velmi zdařile. Přední maska a uzounké světlomety ve stylu modelů 6 a CX-5 trojce sluší, stejně jako svalnaté blatníky a nízká linie kapoty. Mazda si neodpustila decentní křídlo nad zadním oknem a výfukový systém se dvěma koncovkami. Skvěle vypadají i litá kola ve stylu nové šestky a po vínovém laku karoserie se budou moci zákazníci utlouct. Tohle se vážně povedlo!

Ač to na první pohled nevypadá, nová Mazda3 je opravdový kus auta. Ve srovnání s novou generací Volkswagenu Golf je o 210 milimetrů delší (4465 mm), o 5 milimetrů širší (1795 mm) a zároveň o dva milimetry nižší (1450 mm). Golf novou trojku netrumfne v rozvoru náprav. S rovnými 2700 milimetry má Mazda navrch o 63 milimetrů. Volkswagen ji tak poráží pouze v objemu zavazadlového prostoru, který má trojka o 30 litrů menší (350 l).

Přestože Mazda3 mezigeneračně vyrostla, nedovolila si přibrat ani jeden kilogram navíc. Ba naopak. Oproti minulé generaci shodila citelných 60 kilogramů, které by se jinak podepsaly na vyváženosti jízdních vlastností. Hmotnost vozu se základním motorem 1,5 Skyactiv-G činí jen 1190 kilogramů.

Ani u modelu 3 se Mazda nenechala zviklat současným trendem downsizingu a opět vsadila na pokrokové technologie Skyactiv. Přeplňování tak opět najdeme jen u naftové verze a na výběr bude ze dvou typů převodovek.

Základ nabídky motorů tvoří zážehový agregát 1,5 Skyactiv-G o výkonu 74 kW a točivém momentu 150 Nm. Motor dosahuje maxima v 6000 otáčkách za minutu, což ocení především sportovněji založení řidiči. Sprint z 0-100 km/h zvládne základní Mazda3 za 10,8 vteřiny a ručička tachometru se zastaví na hodnotě 183 km/h. Solidní základ!

Mohlo by vás zajímat:  Mazda 3 Coupe - Zbožné přání

Druhý stupeň tvoří jednotka 2,0 Skyactiv-G o výkonu 88 kW a točivém momentu 210 Nm. I zde výkon vrcholí v 6000 otáčkách za minutu. S tímto motorem je Mazda3 na stovce skoro o dvě vteřiny rychleji (8,9 s) a může dále zrychlovat až na hodnotu 195 km/h. 

Tentýž motor bude v nabídce i ve verzi o výkonu 121 kW. Točivý moment zůstává zachován a hodnota zrychlení na 100 km/h se snížila o 0,7 vteřiny. Hlavní změnou je však přítomnost technologie rekuperace brzdné energie i-ELOOP, která se má podepsat na nižší spotřebě paliva. Tento motor jsme již letos vyzkoušeli v modelu 6, kde vykazoval spotřebu okolo sedmi litrů Naturalu 95. 

Naftový agregát Skyactiv-D má objem 2,2 litru a výkon 110 kW. Točivý moment 380 Nm nastupuje již v 1800 otáčkách za minutu. Právě s tímto motorem je Mazda3 bezkonkurenčně nejrychlejší, ale také nejhmotnější. Zrychlení z 0-100 km/h trvá s manuální převodovkou 8,1 vteřiny, ale připravte se na to, že bude trojka vážit minimálně 1320 kilogramů.

Jak jsem již naznačil, budou pro novou Mazdu3 k dispozici dva typy převodovek. Šestistupňová manuální skříň je vyhrazena pro motor 1,5 Skyactiv-G a 2,0 Skyactiv-G ve vyšší výkonové verzi. Pro zbylé dva motory máte na výběr mezi manuální a automatickou šestistupňovou převodovkou.

Moderní technologie nejsou výdobytkem pouze motorového prostoru. Mazda se totiž nevydala cestou škudlení každého kilogramu a novému modelu 3 připravila podvozek Skyactiv-Chassis. Přední náprava je řešena zavěšením typu MacPherson, vzadu očekávejme víceprvek.

Nová Mazda3 se do prodeje dostane letos na podzim a nepředpokládáme, že by měla základní cenou výrazně překonat stávající generaci. Vzhledem k nastolenému trendu automobilky se nevylučuje ani ostrá verze MPS, která by mohla mít výkon okolo 270 koní. 

Mohlo by vás zajímat:  Modernizovaná Mazda CX-5 zná své ceny