Nové bezpečnostní senzory mají eliminovat aquaplaning

Různých bezpečnostních senzorů dnes najdete v autě na několik desítek. Jejich cílem je primárně předcházet nehodám a tak je berou v potaz i některé crash testy při svém závěrečném hodnocení. Dodat musíme také to, že se mnohé senzory také neustále vyvíjejí a logicky vznikají i nové. A jeden z takových má na svědomí i společnost Continental. Ta je známým výrobcem pneumatik a tak se dá očekávat, že její senzor bude mít právě s nimi určitou souvislost. A je to pravda. Danou souvislost má s takzvaným aquaplaningem.

Co je to aquaplaning?

Je to velmi nebezpečná věc, která může mít vliv na sníženou, nebo v podstatě žádnou ovladatelnost vozu. Vznikat může ve chvíli, kdy je na vozovce velká vrstva vody, kde pneumatiky rázem ztratí svou přilnavost. Je to z důvodu, že danou vodu nedokážou efektivně odvádět a tak již nejedou po silnici, ale po vodě. A daný stav by se dal přirovnat k tomu, jako byste jeli po ledové ploše.

Vliv na to, zda aquaplaning vznikne nebo ne, má několik věcí. Je to samozřejmě intenzita srážek a množství vody na vozovce. Dále má vliv i vaše rychlost, stejně jako nelze zapomínat na to, že má vliv také kvalita pneumatik. To vše jsou faktory, které ovlivňují bezpečnost nebo nebezpečnost jízdy.

Kamery, které budou hlídat vodu

Podívejme se nyní na společností Continental vyvíjený senzor. Ten by se měl skládat z několika kamer, které budou hlídat vodu. Ani ne tak to, zda je nebo není na vozovce. Budou totiž hlídat to, jak stříká od kol. Je nutné říci, že během bezpečné jízdy voda stříká určitými směry, v určité podobě. Pokud však dojde ke změně tvaru odstříkávané vody, je to signál, že se děje něco nepřirozeného. Tedy že může vznikat právě aquaplaning. Právě toto má senzor rozeznat a logicky ihned varovat řidiče. Ten zpomalí a tak zajistí správný a bezproblémový odvod vody a jistotu bezpečné jízdy.

Mohlo by vás zajímat:  Elektromobil lépe zvládá smyk. Kvůli váze má však delší brzdnou dráhu

Nejenom ve vašem autě

Neustále se navrhují a vyvíjejí systémy, které dokážou vzájemně komunikovat i s ostatními vozy. A čím více daných automobilů na silnici bude, tím lépe budete jako řidič vědět, co se před vámi bude dít. A i s tímto navrhovaný systém od společnosti Continental počítá. Chce nejenom informovat řidiče v autě, ale měl by dané informace posílat dál. Do těch aut, které se k rizikovému místu blíží. Jejich řidiči tak dostanou informaci o rizicích s předstihem a tak mohou včas zpomalit.

Na druhou stranu tato komunikace s ostatními vozy má i své nevýhody. Systém totiž bude vyhodnocovat hlavně tvar vody, která půjde od kol. Takže nebude zohledňovat rychlost, ani stav pneumatik. To může vést k řadě hlášení, které bude odesílat vůz, jehož řidič nedodržuje povolenou rychlost a jede na nekvalitních pneumatikách. Co jeho auto vyhodnotí jako nebezpečné bude pro ostatní bez problémů zvládnutelná situace. Zde má tedy Continental ještě o čem přemýšlet a tlačit vývoj tím směrem, aby byly podávané informace opravdu pravdivé.

Komentáře

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora