Nové Piaggio 1 přijíždí do Česka ve dvou verzích. Obě mají cenovku pod 100 tisíc a přinášejí veškeré prémiové vlastnosti

Společnost Piaggio Group opět dokazuje, že je absolutní jedničkou ve vývoji chytrých řešení pro městskou mobilitu, a představuje nové Piaggio 1, e-skútr s revoluční koncepcí.

Piaggio 1 kombinuje výhody moderního e-skútru – obratnost, nízkou hmotnost a praktičnost v městském provozu s minimalismem, kvalitou a spolehlivostí.

Důraz klade především na bezpečnost, a to díky bytelnému rámu a odpružení navrženému pro požitek z jízdy, ale také na atraktivní design s citem pro ten nejmenší detail, komfort a vysokou úroveň spolehlivosti. Žhavou novinkou je kompletní technologický balíček včetně digitálního barevného přístrojového panelu, LED osvětlení a bezklíčového zapalování.

Piaggio 1 je také jediným e-skútrem ve své kategorii, který má rozměrný úložný podsedlový prostor, kam se vejde velká jet přilba.

Piaggio 1 pohání elektromotor zabudovaný do zadního kola: u verze moped s omezenou rychlostí na 45 km/h má výkon 1,2 kW, zatímco verze elektrobike je vybavena jednotkou o výkonu 2 kW.

U všech verzí je baterie umístěna pod sedlem, dá se snadno vyjmout během několika sekund a odnést na nabíječku domů nebo do kanceláře.

V nabídce jsou celkem dvě verze modelu Piaggio 1 se dvěma typy baterií:

Piaggio 1

Rychlost 45 km/h, dojezd až 55 km v režimu ECO*, až 48 km v režimu SPORT (WMTC)

Piaggio 1 Active

Rychlost 60 km/h, dojezd až 85 km v režimu ECO*, až 66 km v režimu SPORT (WMTC)

Design: racionální, ale ne nudný

Originální design modelu Piaggio 1 respektuje minimalismus, vyžadovaný městskou elektromobilitou, aniž by obětoval nezaměnitelný styl či kvalitu materiálů a zpracování, tolik typické pro skútry Piaggio.

Přední kapotáž je zároveň kompaktní i účinná a v horní části ji zdobí klasická „vázanka“, která elegantně charakterizuje vozidla Piaggio. LED světla vyčnívají po stranách, jejich tvar podtrhuje čisté a sošné křivky profilu vozidla a dodávají mu celkově lehký a dynamický vzhled. Štíhlá zadní část je zakončena tenkým světlem osazeným rovněž LED.

Celková úroveň kvality je patrná nejen z charakteristiky materiálů a precizního zpracování, ale také z citu pro detaily, jako je trojrozměrný vzor šestiúhelníku inspirovaný logem značky Piaggio, který pokrývá plochu přední kapotáže a bočních panelů, nebo dvojitý potah sedla s lesklým povrchem na bocích.

Velká pozornost byla věnována ergonomii: I přes kompaktní rozměry má trojúhelník sedlo-stupačky-řídítka přesně stejné proporce, jako u tradičních skútrů modelové řady Piaggio. Tyto rozměry se promítají do pohodlné jízdní pozice, částečně díky plochým a prostorným stupačkám, které doplňují praktické a robustní sklopné stupačky spolujezdce.

Řídítka podtrhují racionalitu designu: žádné zbytečné plasty, uprostřed velký 5,5” digitální barevný LCD displej, vždy perfektně čitelný díky světelnému čidlu, které nastavuje podsvícení a barvu písma podle okolního světla (denní/noční režim).

Informace se zobrazují na přehledné obrazovce s estetickým uspořádáním: ukazatel rychlosti ve střední části je obklopen ukazatelem úrovně energie (využívané nebo rekuperované během jízdy), ukazatelem stavu nabití baterie a zbývajícího dojezdu v kilometrech, a dále informacemi o jízdě, které lze volit prostřednictvím tlačítka MODE umístěného na přístrojovém panelu a také na levém ovladači: okamžitou a průměrnou spotřebu, čas jízdy, celkové a denní počítadlo kilometrů (Trip A a B). Spodní část displeje zobrazuje jízdní režim, který lze zvolit pomocí speciálního tlačítka MAP na pravém ovladači.

Mohlo by vás zajímat:  Espace už nebude MPV, ale crossover

Na cestě: pohyb nebyl nikdy snadnější

Piaggio 1 je především uživatelsky přívětivé vozidlo, které má za cíl zlepšit a zjednodušit každodenní dojíždění, a to nejen během samotné jízdy, ale celkovou ovladatelností počínaje zapnutím klíčku.

Díky bezklíčovému zapalování Piaggio 1 žádný tradiční klíček nepotřebuje a dá se uvést do provozu pomocí dálkového ovladače a praktického tlačítka, které nahrazuje klasickou skříňku zapalování. Stačí jednoduše stisknout tlačítko pro odemčení na dálkovém ovladači (zvukový signál a světelný kroužek na rukojeti potvrdí, že je stroj připraven k provozu) a otočit rukojeť do polohy ON.

Pro nastartování stačí jednoduše stisknout tlačítko MAP na pravé straně řídítek (s přidrženou páčkou brzdy) a vybrat jeden ze dvou jízdních režimů: ECO a Sport (navíc je k dispozici režim Reverse, který lze zvolit pouze když vozidlo stojí a usnadnit si tak manévrování s modelem Piaggio 1 v těsném prostoru).

ECO režim, určený pro úsporu energie, prodlužuje výdrž baterie; rychlost je omezena na 30 km/h a akcelerace pozvolnější. Režim Sport je naopak základním jízdním režimem, který využívá výkon motoru naplno.

Maximálně praktický: baterie je vyjímatelná a nezabírá žádné místo v úložném prostoru pod sedlem

Piaggio 1 bylo rovněž navrženo s cílem co nejvíce usnadnit proces nabíjení baterie: to znamená, že dojezd nebude při dojíždění z domova do práce či ježdění po městě představovat žádný problém.

U všech verzí lze baterii vyjmout během několika sekund odpojením kabelu, který ji spojuje s vozidlem a za držadlo ji snadno odnést na nabíječku domů, do kanceláře nebo kamkoli jinam, kde se právě nacházíte.

Verze 1 je vybavena baterií s kapacitou 1,4 kWh která váží 10 kg, zatímco verze 1 Active používá baterii s vyšší kapacitou 2,3 kWh, která váží 15 kg.

Nabíjení už nemůže být jednodušší: lithium-ion baterie, stejná jako v moderních smartphonech, je bezúdržbová a nevyžaduje žádné speciální zacházení. Pro její dobití stačí jednoduše připojit nabíječku, která se dodává s vozidlem.

Standardní doba do plného nabití je 6 hodin (ze sítě s napětím 220 V). Baterie má vynikající účinnost 800 nabíjecích cyklů. I po těchto osmi stech nabíjecích cyklech si baterie zachová
70 % svojí kapacity a je stále dokonale použitelná.

 Baterie je umístěna v podsedlovém prostoru, aniž by omezila jeho funkčnost. Proto je Piaggio 1 jediným e-skútrem ve své kategorii, který nabízí velký úložný prostor, kde se po sedlo vejde velká jet přilba.

Sedlo lze otevřít pomocí ovladače zapalování, nebo, když je baterie vyjmutá, speciálním zámkem na levém bočním panelu, který se odemyká klíčem ukrytým v dálkovém ovladači.

Dalšími prvky, které přispívají k vzorové funkčnosti a využitelnosti modelu Piaggio 1 ve městě, jsou sedlo – pohodlné a ergonomické s výškou pouhých 770 mm nad zemí, díky které jezdec jakékoli výšky bez problémů dosáhne na zem když zastaví na semaforu, praktický háček na tašku a USB port s vodotěsným gumovým krytem, umístěný na zadní vnitřní straně ochranného krytu nohou.

Mohlo by vás zajímat:  Opel Adam přistižen bez maskování! Opět ...

Technologie

Elektromotor modelu 1, vyvinutý společností Piaggio, je nábojového typu; jinými slovy je vestavěný do náboje zadního kola. Tato konstrukce činí stavbu vozidla extrémně jednoduchou a kompaktní.

Verze 1 je vybavena elektromotorem s konstantním výkonem 1,2 kW, zatímco verze 1 Active má výkon 2 kW. Tyto hodnoty dosahují srovnatelných jízdních vlastností jako tradiční 50 cm3 skútry, s tím, že rychlý nástup výkonu při rozjezdu z místa typický pro elektromotory zaručuje obratnou a příjemnou jízdu po městě.

Díky nízké hmotnosti, moderní lithium-iontové baterii a účinnému systému rekuperace kinetické energie (KERS), který dobíjí baterii během zpomalování, nabízí všechny verze modelu Piaggio 1 výjimečný dojezd, který u verze 1+ dosahuje až 100 km.

Piaggio 1 je extrémně lehké vozidlo (75 kg bez baterie, 79 kg u verze 1 Active), aniž by obětovalo cokoli ze skvělé architektury podvozku, která je převzatá z tradičních skútrů Piaggio: Rám, zkonstruovaný tak, aby vydržel nápor městského provozu, je z vysoce odolných ocelových trubek, zpevněných lisovanými ocelovými prvky. Systém odpružení je postaven na jednostranné přední vidlici s vinutou pružinou a hydraulickým tlumičem, zatímco vzadu jsou dva hydraulické tlumiče – to vše přispívá k pohodlné a bezpečné jízdě.

Brzdy jsou moderní a modulované, přičemž vpředu I vzadu je velká 175mm kotoučová brzda ovládaná hydraulicky. Verze 1 Active je vybavena kombinovaným brzdovým systémem CBS.

Verze a barvy

Piaggio 1 přijíždí ve dvou barevných řadách: Forever Grey, Forever WhiteForever Black jsou tři nejtmavší barevná provedení, která podtrhují minimalistický a čistý design, zatímco Sunshine Mix, Arctic MixForest Mix jsou tři dvoutónová provedení, která vyzdvihují mladistvý a svěží charakter skútru. U barevných provedení řady Mix má sedlo šedý potah, který lépe kontrastuje s leskle černými bočními panely.

Barevná provedení jsou v nabídce pro všechny verze. Verze 1 Active se esteticky liší od ostatních červenou dekorací na zadní kyvné vidlici.

*Udaných hodnot bylo dosaženo při testovací jízdě konstantní rychlostí („plyn naplno otevřený“) a tyto mohou být ovlivněny rozdílným zatížením vozidla, okolní teplotou, rychlostí větru, stavem vozovky a podmínkami použití vozidla.

Kapacita baterie se může snižovat až o 20 % kvůli faktorům jako je počet nabíjecích cyklů nebo způsob použití baterie.

 Piaggio 1 – Technické specifikace

MotorElektrický bezkartáčkový motor KERS (systém rekuperace kinetické energie)
Výkon1: 1,2 kW (2 kW špičkový)

1 Active: 2 kW (3 kW špičkový)

Točivý moment1: 85 Nm

1 Active: 90 Nm

Baterie1,4 kWh lithiová (1 Active: 2,3 kWh)
Napětí baterie48 V
Kapacita baterie29 Ah (1 Active: 48 Ah)
Čas dobíjení6 hodin (ze sítě s napětím 220 V)
RámJednoduchý z vysoce odolných ocelových trubek
Přední odpruženíJednostranná vidlice s vinutou pružinou a hydraulickým tlumičem
Zadní odpruženíDva hydraulické tlumiče
PneumatikyBezdušové 100/80-10”
BrzdyPřední a zadní hydraulicky ovládaná kotoučová ø 175 mm. Systém CBS u verze 1 Active.
Délka/šířka1720/745 mm
Výška sedla770 mm
Rozvor1220 mm
Zdroj: TZ Piaggio

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora