Nový Seat Leon e-HYBRID: Hybridní vůz pro každou příležitost

A Hybrid For Every Occasion 01 Small

Zákazníci, kteří podporují trvale udržitelnou mobilitu, si nejčastěji pořizují hybridní vozy s možností vnějšího nabíjení. Podle údajů Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) vzrostly v prvním čtvrtletí roku 2020 jejich prodeje v Evropě o 133,9 %. Důvodem je jejich zařazení do kategorie vozidel s nulovými emisemi (pokud mají elektrický dojezd více než 40 km), atraktivní cena a všestranná využitelnost díky dvěma odlišným zdrojům hnací síly.

Přinášíme návod, jak maximálně využívat jejich nekonečné možnosti v každodenním životě, a to na příkladu modelu SEAT Leon e-HYBRID a jeho provozních režimů v závislosti na druhu jízdy.

  1. Každodenní trasy dlouhé až 60 km: e-Mode. Hybridní vozy se rozjíždějí v elektrickém režimu a elektrický pohon využívají, dokud je v akumulátorech dostatečné množství elektrické energie. Poté začne pohon zajišťovat spalovací motor, aniž by musel řidič cokoli nastavovat nebo ovládat. Spalovací motor se připojí také v případech, kdy řidič požaduje vyšší výkon nebo po překročení určité rychlosti jízdy. „V případě modelu Leon e-HYBRID lze elektrický režim využívat až do rychlosti jízdy 130 km/h,“ říká Gerhard Lux, který ve společnosti SEAT nese odpovědnost za vývoj hybridních a elektrických pohonů. Lux dodává, že je „elektrický pohon vhodný pro každodenní jízdy dlouhé 50 až 60 kilometrů v městských oblastech i na dálnici. Tímto způsobem by byl vůz provozován vždy v elektrickém režimu“.
  2. Jízdy o celkové délce více než 60 km: Auto Hybrid. Pokud přesáhne celková délka jízd kapacitu sady akumulátorů, začne plnit svou funkci hybridní režim. Elektromotor již není upřednostňovaným zdrojem hnací síly. V tomto případě je nejlepší zadat cíl jízdy do navigačního systému, aby mohlo vozidlo optimalizovat činnost poháněcího ústrojí na základě vypočtené trasy. „V režimu ‚Auto Hybrid‘ využívá vůz elektrickou energii uloženou v akumulátorech s přihlédnutím k datům z navigačního systému. V městském provozu bude dávat přednost elektrickému pohonu, který na dálničních úsecích ustoupí na druhou kolej. Cílem je dojet do cíle s možností nabíjení s vybitými akumulátory,“ vysvětluje Gerhard. Na složitějších trasách s různými zastávkami určuje funkce „Intelligent Hybrid“ nejlepší kombinaci obou zdrojů hnací síly, aby se optimálně využila disponibilní elektrická energie.
  3. Jízdy bez pevného plánu: Manual Hybrid. Život nelze vždy plánovat, a tak někdy dopředu nevíme, kam budeme muset se svým vozem dojet. V průběhu dne například musíme podniknout několik jízd při plnění svých pracovních úkolů, nebo se můžeme spontánně rozhodnout, že se vydáme na výlet. V těchto případech nabízí Leon e-HYBRID několik možností. „Na výběr máte tři možnosti: zachovat aktuální stav nabití, vybrat si minimální stav nabití, který nesmí být překročen, aby se mohl použít, až bude zapotřebí, nebo zvýšit stav nabití,“ říká Gerhard.
Mohlo by vás zajímat:  BMW a Toyota připravují hybridní sportovní vůz

Podrobnější pohled na hybridní pohon

K tomu, abychom mohli maximálně využívat výhody hybridního pohonu s možnostní vnějšího nabíjení, je důležité dobře znát jeho konstrukci a funkci. Externě nabíjitelný hybridní pohon má veškeré součásti pohonu vozidla se spalovacím motorem i elektromobilu. Zdrojem hnací síly jsou dva různé motory. Jeden z nich spaluje palivo z palivové nádrže, zatímco elektromotor je napájen ze sady akumulátorů, která se nabíjí za jízdy rekuperací kinetické energie při zpomalování nebo po připojení vozidla k elektrické síti. „Motory mohou být v činnosti samostatně, pokud však řidič požaduje vyšší výkon, mohou pracovat i současně. U modelu Leon e-HYBRID je výsledkem kombinace obou motorů celkový nejvyšší výkon 204 k,“ říká vedoucí vývoje hybridních a elektrických pohonů ve společnosti SEAT.

Mohlo by vás zajímat:  Konečná podoba 208 HYbrid FE

Leon e-HYBRID – čísla a fakta

  • Elektromotor s výkonem 115 k (85 kW)
  • Sada akumulátorů s kapacitou 13 kWh
  • Dojezd až 64 km v elektrickém režimu ve zkušebním cyklu WLTP (72 km v kombinovaném cyklu EU)
  • Zážehový motor s výkonem 150 k (110 kW)
  • Palivová nádrž o objemu 40 litrů
  • Celkový nejvyšší výkon hybridní soustavy 204 k (150 kW)

Zdroj: Seat

Jakub Horák

O Jakub Horák

Kontakt na autora: jakub.horak@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora