Nový signál pro budoucí bezemisní mobilitu: Návštěvníci veletrhu IAA Mobility 2021 si budou moci vůbec poprvé vyzkoušet BMW iX5 Hydrogen v akci

P90433012 Lowres Bmw Ix5 Hydrogen

BMW Group systematicky pokračuje ve vývoji technologie vodíkových palivových článků jako další možnosti udržitelné individuální mobility. Dva roky po odhalení konceptu BMW i Hydrogen NEXT představí BMW Group na veletrhu IAA Mobility 2021 v Mnichově model BMW iX5 Hydrogen. V současné době stále ještě vyvíjený automobil kategorie Sports Activity Vehicle (SAV) s pohonem na vodíkové palivové články bude jedním z několika vozů, které návštěvníci budou moci poznat v akci při jízdě po trase Blue Line spojující hlavní výstaviště s dalšími výstavními prostory v centru města.

Malá výrobní série modelu BMW iX5 Hydrogen, vyvinutá na základě BMW X5, bude od konce příštího roku sloužit k předváděcím a testovacím účelům. Jeho systém vodíkových palivových článků je dalším důkazem špičkových znalostí BMW Group v oblasti technologií elektrického pohonu.  Díky vysokovýkonnému palivovému článku a vylepšenému akumulátoru je pohonný systém BMW iX5 Hydrogen světovým unikátem,  řekl Juergen Guldner, vedoucí BMW Group Hydrogen Fuel Cell Technology. „S tímto vozem se vydáváme na nové cesty pro udržitelnou radost z jízdy.“

Technologie vodíkových palivových článků má potenciál stát se při vhodných podmínkách dalším pilířem v portfoliu pohonů BMW Group pro lokálně bezemisní mobilitu. Značka BMW i, která se zaměřuje především právě na lokálně bezemisní mobilitu, by v budoucnu mohla kromě elektrických modelů na baterie, jako jsou BMW i3, BMW iX3, BMW iX a BMW i4, nabízet také vozidla s pohonem na vodíkové palivové články. Za předpokladu, že vodík bude vyráběn z obnovitelných zdrojů a bude k dispozici potřebná infrastruktura, může tato technologie doplnit portfolio elektrifikovaných pohonů BMW Group a uspokojit potřeby zejména těch zákazníků, kteří nemají vlastní přístup k infrastruktuře pro nabíjení elektřiny, často jezdí na dlouhé vzdálenosti nebo si přejí vysokou míru flexibility.

Mohlo by vás zajímat:  IAA Frankfurt 2013 - Přehled automobilových novinek

Pro daný model specifické, technologií 3D tisku vyrobené designové prvky pro lokálně bezemisní automobil kategorie Sports Activity Vehicle.
BMW iX5 Hydrogen je moderní luxusní automobil kategorie Sports Activity Vehicle (SAV), který kombinuje průlomové technologie pohonu s mohutnými proporcemi, pohodlím a všestranností modelu BMW X. Jedinečné designové prvky exteriéru a interiéru zdůrazňují vazbu vozu na značku BMW i, stejně jako jeho specifickou technologii pohonu. Vnitřní plocha BMW masky ve tvaru ledvinek, vsadky 22palcových aerodynamických kol a nástavce ve vnější části zadního nárazníku jsou vyvedeny v modré barvě BMW i Blue. Prahové lišty a obložení palubní desky jsou opatřeny nápisem „hydrogen fuel cell“.

Výplně zakrývající otvory pro přívod chladicího vzduchu v přední části BMW iX5 Hydrogen, stejně jako zadní nárazník a jeho difuzor, se rovněž vyznačují svébytným designem. Ozdobná mřížka BMW masky chladiče ve tvaru ledvinek, spodní a dva krajní otvory pro přívod vzduchu a karosářské prvky spodní hrany zadního nárazníku pocházejí z kampusu aditivní výroby BMW Group, který využívá 3D tisk k výrobě prototypových i standardních dílů. Aditivní výroba umožňuje rychlý a vysoce flexibilní vznik dílů, u nichž by nebylo možné jejich geometrického tvaru konvenčními výrobními metodami dosáhnout.

Mohlo by vás zajímat:  Kaipan ukáže hned dvojici novinek

Systematická udržitelnost: Aerodynamická kola a pneumatiky z přírodního kaučuku.
Aerodynamická kola BMW iX5 Hydrogen jsou vybavena pneumatikami z přírodního kaučuku a umělého hedvábí. Suroviny pro ně jsou získávány v souladu s normami nezávislé organizace Forest Stewardship Council (FSC). BMW Group je prvním výrobcem automobilů na světě, který ve svých sériových vozidlech používá pneumatiky Pirelli vyrobené výhradně z certifikovaného přírodního kaučuku a umělého hedvábí na bázi dřeva.

Charakteristická jízdní dynamika BMW a vhodné vlastnosti pro cestování na dlouhé vzdálenosti.
BMW iX5 Hydrogen kombinuje technologii palivových článků s pátou generací pohonu BMW eDrive. Systém pohonu využívá vodík jako palivo tím, že jej v palivovém článku přeměňuje na elektřinu za vzniku vodní páry. Palivový článek nabízí výkon až 125 kW/170 k. Tento pohon rovněž umožňuje udržovat trvale vysokou rychlost i při jízdách na delší vzdálenosti. Elektromotor pochází z páté generace technologie BMW eDrive, která se používá také v BMW iX. Ve fázích brzdění motorem, při jízdě setrvačností a brzdění slouží jako generátor a dodává energii do baterie. Energie uložená v této baterii je využívána také při obzvláště sportovní jízdě – poskytuje celkový výkon 275 kW/374 k a zaručuje tak pro BMW typicky podmanivé jízdní zážitky.

Vodík dodávaný do palivového článku je uložen ve dvou 700barových nádržích vyrobených z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP), které dohromady pojmou téměř šest kilogramů vodíku. „Naplnění vodíkových nádrží trvá pouhé tři až čtyři minuty, takže používání BMW iX5 Hydrogen na dlouhé vzdálenosti, mezi nimiž stačí jen několik krátkých zastávek, není nijak omezeno,“ vysvětluje Guldner.

Mohlo by vás zajímat:  Ve Frankfurtu bude představen nový Volkswagen e-Up!

Vodík jako součást globálních aktivit pro bezemisní mobilitu.
Podle zprávy Mezinárodní energetické agentury (IEA) má vodík jako budoucí zdroj energie v souvislosti s globálními aktivitami v oblasti energetické transformace značný potenciál. Díky svým možnostem skladování a přepravy může být právě vodík využíván pro širokou škálu použití. Většina průmyslových zemí proto přijímá vodíkové strategie a podporuje je plánováním a konkrétními projekty. V odvětví dopravy se vodík může stát vedle čistě bateriové technologie další možností, jak dlouhodobě utvářet udržitelnou individuální mobilitu. To však bude záviset na konkurenceschopné výrobě dostatečného množství vodíku z ekologické energie a také na rozšíření odpovídající plnicí infrastruktury, o což se již v mnoha zemích intenzivně usiluje.

BMW Group vítá a podporuje aktivity na podporu inovací v Německu a Evropě, které pomohou vybudovat vodíkové hospodářství a urychlit výrobu ekologického vodíku. Konkrétně se jedná o rozsáhlé vodíkové projekty klasifikované jako významné projekty společného evropského zájmu (IPCEI). Projekty, které tvoří tuto iniciativu Evropské unie, podporovanou v Německu Spolkovým ministerstvem hospodářství a Spolkovým ministerstvem dopravy, pokrývají celý hodnotový řetězec – od výroby vodíku přes dopravu až po aplikace v průmyslu.

Zdroj: TZ BMW
Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora