Je Česká republika vrakoviště Evropy? Skoro ano. Vyplývá to z aktuálních dat, které mapují stáří vozového parku v celé Evropě. A rozdíly jsou opravdu značné, hlavně mezi západem a východem, kam se bohužel řadí i naše země. Data přinesla Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) a ukazuje, že v některých zemích je vozový park opravdu žalostně starý.
Evropský průměr je 10,8 let
Průměrně jsou auta v Evropské unii stará 10,8 let. Jde o poměrně vysoké číslo, na kterém se výrazně negativně podepisují především východní státy, a časté omlazování vozového parku na západě stále nestačí k tomu, aby se průměrné číslo výrazně zlepšilo, což by mohlo vést nejenom k větší bezpečnosti, ale i větší čistotě přírody.
Jaké země jsou vrakoviště Evropy?
Podívejme se nejprve na to, jaké země můžeme označit vrakovištěm Evropy. Potěšující zprávou pro nás Čechy je, že nepatříme mezi TOP3. Nejhůře je na tom Litva s průměrným věkem automobilů 16,9 let. Na druhém místě se nachází Estonsko s průměrným stářím 16,7 let. Místo třetí bere Rumunsko s průměrným stářím 16,3 let. Pokud budeme pokračovat, nesmíme zapomenout na čtvrté Řecko s průměrným stářím osobních aut 15,7 let. Pětici nejhorších uzavírá právě Česká republika se stářím 14,8 let. Za námi je nejenom sousední Slovensko nebo Polsko (shodně 13,9 let), ale také mnohými vysmívané Maďarsko (14,2 let).
Kde je vozový park nejmladší?
Podívejme se také na opačnou stranu žebříčku. Tedy do zemí, kde je vozový park nejmladší. Když se i nadále budeme držet v segmentu osobních vozidel, je na tom nejlépe Lucembursko, s průměrným stářím aut pouze 6,4 let. Velmi dobře je na tom Velká Británie, kde je průměrné auto staré 8 let. Do TOP3 spadá také Rakousko s průměrným věkem 8,2 let. Do pětice států s nejmladším vozovým parkem potom patří ještě Irsko se stářím 8,4 let, a dále Dánsko s průměrem 8,8 let.
Hodnoceno bylo také stáří dalších dopravních prostředků
ACEA se ve svých datech neomezovala jenom na osobní vozy, ale také na dodávky, nákladní vozidla a autobusy. Zatímco u osobáků je evropský průměr již zmíněných 10,8 let, tak v případě dodávek je to 10,9 let, u nákladních aut 12,4 let a u autobusů 11,4 let. Dané hodnoty nejsou oproti osobním vozům až tak rozdílné, ale vždy záleží na konkrétní zemi.
Například v Rakousku jezdí autobusy průměrného stáří pouze 5,4 let, v Lucembursku 5,7 let, zatímco v Řecku je tomu 20,4 let. U nákladních vozidel je nejmladší vozový park zase v Rakousku se stářím 4 roky, a nejstarší v Řecku s průměrným věkem 20,9 let. Hned za touto dovolenkovou destinací je Estonsko (18,2 let) a potom naše země, s průměrem věku náklaďáků rovných 17 let. V kategorii dodávkových vozidel opět Lucembursko s věkem 6,3 let před Rakouskem (6,5 let). Na opačném konci žebříčku se nachází znovu Řecko s průměrem 18,9 let.
Zdroj: Autorský text