Ojetin ubývá a ceny rostou – vyplatí se v současné době jejich nákup?

Krize na trhu ojetých automobilů stále eskaluje a v některých státech se ceny zánovních vozů vyšplhaly k cenám těch nových. Odborníci se přitom shodují, že situace svého vrcholu zdaleka nedosáhla. Vyplatí se v dnešní době pořizovat nový vůz nebo je lepší si počkat?

V České republice se za rok prodá zhruba 760 tisíc ojetých vozů. Nejčastěji sháníme deset let stará auta, která mají najeto do 150 tisíc kilometrů. Trh s novými vozy je zhruba třetinový – to se ale v následujících letech pravděpodobně změní.

Krizi způsobil nedostatek nových vozů

Problém spočívá v nedostatku nových vozidel. Trh s ojetými vozy pravidelně zaplňují firmy, které obnovují svoje vozové parky. Ty ale kvůli koronavirové pandemii šetří a nechávají si auta, která mají za sebou pět let i více.

Situaci nepomáhá ani nedostatek čipů do elektronických součástek ve vozidlech. Ty se vyrábějí v Číně, jejíž průmysl je po pandemii velmi oslabený. Z toho důvodu se na nové vozy čeká rok nebo dokonce i déle

Pomyslný hřebíček do rakve automobilového trhu zatlouklo omezování provozů automobilek. Například česká Škoda Auto na konci roku 2021 výrazně omezila, či plně zastavila některé úseky výroby. Nové vozy zkrátka nejsou a na skladové zásoby si počkáte. Zákazníci si ponechávají svoje ojeté vozy, které ale chybí na bazarovém trhu.

Cena ojetin stoupla na dvojnásobek

Stejně jako jiné trhy, i ten automobilový se řídí jednoduchými pravidly nabídky a poptávky. V současné době ale poptávka bazarových vozů výrazně převyšuje jejich nabídku, čímž stoupla i jejich cena. Podražily hlavně tzv. top-sellery – tedy modely Škoda Octavia, Volkswagen Passat nebo Ford Focus.

Zatímco v minulých letech jste ojetou Octavii pořídili i do sta tisíc, aktuálně si připravte přibližně o polovinu více. Oblíbená „dvojková“ Octavia vyjde na konci roku 2021 dalece přes 150 tisíc. S případnou slevou se ale rozlučte – dokonce i na ojeté vozy se stojí dlouhé fronty.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Octavia Combi se představila v Brně. Známe kompletní ceník

Češi jsou na tom nejhůř

Oproti ostatním zemím skupiny V4 (ČR, Slovensko, Polsko, Maďarsko) najdete v České republice nejdražší ojetiny. Od loňského roku ceny průměrně vzrostly o 23 %.

Průměrné stáří vozu v České republice je 9,6 let a počtem ujetých kilometrů do 150 tisíc kilometrů. V tom se ale oproti ostatním státům lišíme. Ceny sice stouply, kvalita vozů se ale zvyšuje. Mohou za to především dovozy ze zahraničí, na které si čeští řidiči potrpí.

„Krize nekončí,“ shodují se odborníci

Podle odborných analýz se ale stále nenacházíme na vrcholu krize s ojetými vozy. Mohou za to dva faktory:

  • nedostatek a rostoucí cena hořčíku, základní suroviny pro výrobu hliníkových slitin a plátů do konstrukcí automobilů,
  • zvyšující se ceny emisních pokut – automobilky platí za každé auto nad emisní limity 95 euro, což má za následek růst cen nových vozů a vyšší poptávku po ojetinách.

Vyplatí se pořízení ojetiny?

I přes černé scénáře se nákup ojetiny stále vyplatí. Musíte ale vědět jak na to. Vyhněte se nákupu auta na leasing a využijte raději obyčejnou půjčku. 

Výhody zakoupení vozu přes spotřebitelský úvěr jsou jasné – vůz vám okamžitě patří a neriskujete jeho ztrátu v případě krachu leasingové společnosti. Úvěry pro spotřebitele navíc nevyžadují akontaci a ručit můžete novým vozem.

Jen buďte při výběru obezřetní a nekývněte na první nabídku. Raději věnujte pozornost více nabídkám a rozhodněte se na základě toho, kolik vás půjčka ve finále bude stát. Dostupné půjčky můžete snadno prověřit pomocí srovnávačů, jako je například portál Bezvamoney.cz. Během několika vteřin vygeneruje ty nejlákavější nabídky spotřebitelských úvěrů a vy si je pak můžete snadno porovnat.

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora