Opel představuje novou Astru

Historie Opelů nižší střední třídy se začala psát už v roce 1936, kdy se na trh dostala první generace Kadettu. Bez diskuze legendární jméno se úspěšně objevovalo i po válce a až v roce 1991 jej nahradila Astra. Ta pokračuje v tradici dodnes, přičemž na podzimní frankfurtský autosalon přijede už jedenáctá generace kompaktního modelu s bleskem ve znaku!

Ač to tak na první pohled nemusí vypadat, nová Astra je v mnoha ohledech doslova revoluční. Jako první například přináší do nižší střední třídy přední full-LED matrix světla, v jazyce Opelu označovaná jako IntelliLux LED. Každý reflektor tvoří 8 LEDkových segmentů a jejich činnost je propojena s kamerovým systémem Opel Eye. Díky němu je světelný paprsek, respektive jeho délka a intenzita, neustále upravován dle aktuální situace na silnici. Po opuštění městské zástavby kamerový systém automaticky spustí dálková světla a vypne až při vjezdu do další obce. Kromě toho, že řidič přenechá ovládání reflektorů prakticky plně na elektronice navíc systém dbá i o jeho bezpečnost. Při rychlosti 80 km/h například dokáže osvětlit kraj vozovky o 30 – 40 metrů dříve než klasický halogenový nebo xenonový světlomet, řidič tak má až 1,5 sekundy k dobru na úhybný manévr. O tom, že paprsek neoslňuje protijedoucí automobily asi mluvit nemusím.

Mohlo by vás zajímat:  Spolu s příštím BMW Z4 se ukáže i roadster od Toyoty

Povedený je vzhled samotných světlometů, jejichž vnitřní struktura i ztmavené pozadí přispívají k dynamičtějšímu „pohledu“ nové Astry. Proměnou ve stylu menší Corsy prošla maska chladiče s výraznější chromovanou lištou, respektive skupinová světla s charakteristickým vykrojením. Opticky nejzajímavějším prvkem je nicméně C sloupek, díky němuž má Astra efekt plovoucí střechy. Vzhledem ke zkrácení o téměř 5 centimetrů (celkově 4,37 m) a snížení o dalších 2,6 centimetru (celkem 1,46 m) asi nepřekvapí vylepšená aerodynamika s koeficientem odporu vzduchu cx na úrovní 0,285. 

Trošku netypická je u nových aut informace o zkrácení rozvoru náprav o dobré 2 centimetry, navzdory tomu slibuje Opel o 35 mm více místa pro nohy zadních cestujících. Kdo kdy jel ve stávajícím modelu určitě uzná, že si to zaslouží. Pryč je rovněž éra doslova milionu tlačítek na středové konzoli. Té nově dominuje osmipalcový displej multimediálního systému IntelliLink s kompatibilitou Apple CarPlay i Android Auto. Vedle dotyku může být infotainment ovládán rovněž pomocí tlačítek na volantu nebo prostřednictvím hlasu. Premiéru ve vozech Opel slaví rozhraní OnStar s automatickým přivoláním pomoci v případě nehody či internetovým připojením Wi-Fi a 4G LTE. Úhledně vypadá přístrojový panel s bíle podsvícenými budíky v samostatných tubusech, celkový první dojem tak kazí snad jen na pohled docela mohutný volant s tlustým věncem a mnoha tlačítky.

Mohlo by vás zajímat:  Lexus představil otevřenou verzi kupé RC

V porovnání s předchůdcem je nováček o 120 – 200 kilo lehčí, na čemž nese lví podíl podrobná kontrola (a odlehčení) každého použitého dílu. Například samotná karosérie váží nyní 280 kg (dříve 357 kg) a šasi z vysokopevnostní a ultravysokopevnostní oceli je o 50 kilogramů lehčí než doposud. Nová je též platforma D2. Pod kapotou se objeví kompletně obměněná paleta jednotek se sníženou spotřebou i klidnějším průběhem výkonu, pokrývající spektrum od 95 do 150 koní. Základním kamenem bude naftová šestnáctistovka CDTI se šestistupňovou manuální převodovkou o výkonu právě 95 koní. Nad ní budou stát, v dieselové hierarchii, stejný motor s výkonem 110 nebo 136 koní se standardním manuálním šestikvaltem a v případě nejsilnější verze též automatickým šestikvaltem. Benzínovým základem bude atmosférická čtrnáctistovka o výkonu 100 koní s ručně řazenou pětistupňovou skříní, nad ní stojí přeplňovaný litrový tříválec Ecotec o výkonu 105 koní, respektive přeplňovaná čtyřválcová čtrnáctistovka Ecotec o výkonu 125 nebo 150 koní. Litr je spřažen s manuální pětistupňovou převodovkou či automatickou pětistupňovou převodovkou Easytronic, čtrnáctistovka má vždy šestistupňový manuál.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Rapid Spaceback má druhý život v Číně

Na konec se sluší zmínit i skutečně širokou paletu asistenčních systémů. Za všechny jmenujme rozpoznávání dopravních značek, asistent pro udržování v jízdním pruhu s varováním při jeho opuštění, kontrolu odstupu od vpředu jedoucího vozidla, automatické brzdění, tempomat s omezovačem rychlosti, hlídání mrtvého úhlu nebo pokročilý parkovací asistent. Nejvíce však k bezpečnosti dost možná přispějí příplatková ortopedická přední sedadla s masážním strojkem, ventilací a 18směrným elektrickým nastavováním pro řidiče.

Zdroj: Opel