Oslňování jako národní sport. Toto nás čeká při jízdě za tmy

Zimní období je rizikové i z důvodu, že slunce vychází pozdě a zapadá brzy. Klesá viditelnost, což nás samozřejmě nutí zapnout si světla. A při jízdě v noci je viditelnost už v principu o něco horší než za jasného dne. K tomu všemu se přidávají problémy, které vídáme na silnicích denně. Dá se říci, že pro některé je oslňování doslova národním sportem. Co řidiči dělají?

Zapnuté mlhovky

Stačí trocha mrholení, trocha proletujícího sněhu a pro mnohé je to signál zapnout si mlhovku. Jak tu přední, tak i tu zadní. Když potkáme protijedoucí vůz, intenzitou mlhovek nás lehce oslní, když takový dojedeme, praží nám svým mlhovým světlem do očí i desítky kilometrů.

Neseřízená světla

Seřízená světla jsou základ. Nejenom, že nám je zdarma seřídí při návštěvě STK, ale lze si je nechat seřídit také v řadě servisů. A je to základ. Jak proto, abychom dobře viděli, tak proto, abychom neoslňovali. Bohužel řada řidičů světlomety seřízeny nemá, a tak nám při míjení svítí přímo do očí.

Zapnutá dálková světla

Dalším problémem, který způsobuje oslňování, jsou zapnutá dálková světla. Řada řidičů je vypíná pozdě, a je jedno zda jedou proti nám, nebo nás dojíždí. Moderní vozy jsou navíc vybaveny i automatickými dálkovými světli, která bohužel nefungují tak spolehlivě, jak by se mohlo očekávat.

Špatný sklon světel

Stačí naložit zavazadlový prostor a přední část vozu se zvedne. V tu chvíli začnou světlomety svítit více směrem nahoru než přímo na vozovku. A i toto vede k výraznému oslňování ostatních řidičů. Přitom by stačilo nastavit správný sklon světel. Právě pro tyto účely je každé auto vybaveno příslušeným tlačítkem.

Velká auta

Vozy SUV, ale třeba i dodávky jsou také velkým problémem. Jejich světlomety jsou umístěny o poznání výše než u běžných vozidel typu hatchback nebo sedan. Musí tak oslňovat už z principu. A to nemluvíme o možném naložení a o špatném seřízení.

Komentáře
Mohlo by vás zajímat:  Mitsubishi ASX získalo prestižní ocenění za bezpečnost

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora