Ostré verze aut jdou stále víc na odbyt. Málokdo je ale využije pro jejich původní určení

Potřeba snižovat emise nevede jenom k tomu, že se ve vozech stále více objevují elektromotory. Dalším poměrně častým problémem je takzvaný downsizing. Znamená to snižování objemu motoru, kde je výkon doháněn pomocí turba. I to je, podobně jako elektromobily, kritizováno. Jedním z důvodů je především nižší výkon a obavy o životnost motoru. Ale jak z toho ven?

Auto, které se nehodí na běžné cestování

Automobilky přicházejí s různými edicemi svých vozů. Některé mají úpravy vhodné do mírnějšího terénu, jiné jsou zase určené pro sportovní zážitkovou jízdu. Jedná se o takzvané „ostré“ verze aut. Každá automobilka má své vlastní značení této edice. Obvykle se daná auta oproti běžným sériovým liší designem, ale i nastavením podvozku. Ten je naladěn spíše na tvrdší dojem, což pomáhá jízdním vlastnostem, ale snižuje to celkový komfort jízdy. Na běžné, delší cestování taková auta nemusí být vhodná.

Zdroj obrázku: Freepik

Mnozí je přesto kupují

I když ostré verze jednotlivých modelů aut nejsou moc vhodné na běžné cestování, lidé je přesto kupují. Ne kvůli jízdním vlastnostem díky tvrději naladěnému podvozku ani ne kvůli odlišnému designu. Důvod se nachází pod kapotou. Zatímco u sériových verzí se můžeme setkat často s línými tříválcovými motory, ostřejší verze už mají motor trochu vyššího objemu, minimálně čtyřválcový, s dostatečným výkonem. Kdo hledá v autě trochu normální motor, jinou možnost vlastně nemá.

Zájem je vidět na portfoliu

Že je o ostré verze vozů zájem, ukazuje nejenom to, kolik jich potkáme na silnici, ale i portfolio automobilek. Často se tak v ostrých verzích dělají třeba i kombíky nebo velká SUV. V principu s nimi jízda není až tak o zábavě a jde spíše o auto, jehož cílem je nabídnout lepší motorizaci. Ten, kdo ji ve svém autě chce mít, tak často nemusí mít ani jinou možnost než právě po ostrých verzích aut sáhnout. Ne vždy ale bude spokojen, protože i v těchto edicích může být výkon řekněme průměrný.

Zdroj: https://blog.cargurus.com/2014/10/14/whats-better-fwd-hot-hatch-or-rwd-sports-car

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora